Motor má správně ostrý zvuk podpořený sportovním výfukem, řidič ho drží hezky v
otáčkách a autem ladně a ostře trefuje vrcholy zatáček. Tak vypadá jízda do vrchu s
dnes možná trochu nečekaným závodním náčiním: Volkswagenem Golf GTI 2. generace. Za
jeho volantem sbírá již čtyři roky vavříny Lukáš Dorinský.
"Mám rád historická auta a značku Volkswagen, zároveň mě to táhne k závodění. A tak
jsem si postupně postavil závodního dvojkového Golfa," popisuje Lukáš své vášně. Se
svým "Pepou", jak upravenému Golfu GTI říká, nasbíral už zhruba čtyřicet pohárů za
pódiová umístění v závodech do vrchu a dalších soutěžích.
Přitom jeho závodní Golf GTI, který míval v sériovém provedení původně výkon 102
kW, na první pohled (až na polepy) vypadá relativně obyčejně, chtělo by se říci, že
je to hezky zachovalý Golf druhé generace v téměř původním stavu. Jenže zdání
klame. A i když se pod karoserií bez výrazných spojlerů a dalších úprav neskrývá
žádná extrémní závodní technika, auto si Lukáš Dorinský časem pečlivě
vyladil.
"Původně to bylo zcela sériové auto, dnes má třeba nové vačky s upraveným
časováním, závodní rozvody, keramickou spojku, leštěné kanály v hlavě válců,
upravenou palivovou soustavu a závodní podvozek Bilstein," vyjmenovává Lukáš
některé z úprav vozu. Samozřejmostí jsou závodní sedadla a bezpečnostní rám uvnitř.
A také odlehčení, i když to má svá specifika: "Ne vždy jde o to sundat veškerou
hmotnost dolů, jde také o dobré vyvážení auta," říká Lukáš. Podle posledních měření
se mu motor jeho GTI podařilo naladit na výkon asi 180 koní při 6000 otáčkách. V
kontextu výkonů dnešních přeplňovaných motorů se to nezdá jako moc, ale na skvělé
výkony na trati to v kombinaci s dalšími úpravami rozhodně Inspirace pro další
nadšence stačí.
Inspirace pro další nadšence
"To auto není původně stavěno na rychlosti, kterými s ním jezdím," usmívá se Lukáš,
když se ho ptáme, jestli je závodění s jeho GTI zábava. "Řítíte se třeba mezi
stromy rychlostí 200 km/h, celé auto se třese, protože je hodně tuhé," popisuje, že
je jízda vskutku silný zážitek a má pro něj obrovské kouzlo. "To auto má duši,"
dodává. "Při jednom ze závodů mi řekli, že to tedy s tím šrotem mohu nahoru zkusit
vyjet, pak jsem ze 70 aut dojel v sobotu na mokru jedenáctý ze 48, přede mnou
přitom bylo pět formulí," směje se Lukáš.
O svou radost ze závodění se chce Lukáš podělit i s ostatními. Je si vědom toho, že
u svého Golfa už trochu naráží na limity možností auta i své, ale dál jej chce
přinejmenším příležitostně využívat při závodech historických vozů a třeba také při
různém doprovodném programu. Neobvyklý závoďák má také upoutat pozornost a
propagovat i dobrou věc.
"V rámci spolku Star Racing Team s dalšími dvěma kamarády závodníky pořádáme i
různé dobročinné akce," říká Lukáš s tím, že mu nejde jen o vyhrávání pohárů. "Když
už jsem vidět, chci, aby to mělo smysl. Někdy přitom stačí málo, podporujeme třeba
dárcovství krve, sháněli jsme staré deky do broumovského psího útulku. Někdy stačí
tomu jen věnovat trochu času," povzbuzuje Lukáš ostatní k určité sounáležitosti.
Asi největší dobročinnou akcí Star Racing Teamu, pod jehož hlavičkou Lukáš se svým
Golfem startuje, byla sbírka na podporu zdravotně postiženého chlapce, která se
konala v rámci loňského závodu Hronovské zatáčky
I v jeho pořádání má Lukáš Dorinský prsty. Kdysi dobře známý závod se naposledy
konal kolem roku 2010, vloni se ho rozhodli nadšenci v čele s Lukášem obnovit.
"Rozhodli jsme se udělat něco přístupnějšího pro lidi. Nešlo o klasický závod do
vrchu, bylo to kombinované se slalomem a celé postavené tak, aby se mohli zúčastnit
i ti, kdo nemají závodní speciál s bezpečnostním rámem," popisuje podobu prvního
novodobého ročníku Lukáš. "Jde hlavně o to, aby si lidé vyzkoušeli jízdu na
uzavřené silnici a nejezdili rychle v provozu," říká pilot závodního Golfu
GTI.
Role pořadatele pro něj ovšem byla o poznání víc stresující než role závodníka.
"Někteří diváci dovedou být velmi nezodpovědní a vydávají se do míst, která jim
jsou zapovězena. Naše značení dokonce nerespektovaly třeba i matky s kočárky,"
popisuje chování diváků. Ty by tak rád i v tomto ohledu vzdělával. I když je
motosport krásný, a s elegantním Golfem GTI druhé generace obzvlášť, dovede
samozřejmě být i velmi nebezpečný.
"Auto teď budeme vystavovat na akci v Jihlavě, pomalu se chystáme na novou sezónu a
ještě uvidím, jakých závodů se budu účastnit. Rád bych to dotáhl až do mistrovství
republiky, ale na to už možná budu muset postavit nové závodní auto," nastiňuje své
plány Lukáš.
Jeho Golf GTI, který na první pohled nevypadá jako sběratel vavřínů, by pak mohl
posloužit i jako inspirace pro stavbu závodních aut pro další nadšence, kteří sami
úskalí přípravy závodního auta nezvládají. Lukáš by jim s tím chtěl pomoci.