Gumbalkan je opravdu neobvyklá akce. Parta nadšenců si sežene starší robustní auta,
která na cestu patřičně vybaví a poupraví, a vydá se s nimi do rumunských hor. Tam
je úkolem projet do cíle závodu v podmínkách, na které rozho dně auta účastníků
původně stavěna nebyla. Jistě, pořádným off-roadem by to šlo snáz, ale právě
překonávání překážek "obyčejnými" auty je něco, co party účastníků semkne a zajistí
jim nezapomenutelné zážitky. Podmínkou účasti je, aby pořizovací cena vozu, který
trasu absolvuje, nebyla vyšší než 25 000 korun.
Fotograf Ondřej Skořepa, který se s kamarády akce zúčastnil s Volkswagenem Golf
třetí generace, jich má opravdu nepřebernou zásobu. Na samotnou rallye ho zlákali
organizátoři s tím, že by o celé akci mohl s partou natočit krátký film a
samozřejmě pořídit spoustu fotek. "Slíbili nám, že nám seženou auto. A tak jsme
jednoho dne stáli před garáží, ta se otevřela a tam stál oranžový Golf," vzpomíná
Ondřej.
Že je auto na fotkách šedé, a nikoli oranžové, to je důsledek příprav na akci.
"Sháněli jsme samozřejmě partnery, kteří nás na cestě podpoří, a auto se tak
převléklo do barev jedné autodílny z Ostravy, která nám s přípravou hodně pomohla,"
vysvětluje Ondřej. Přípravy podle něj zahrnovaly jak například výměnu oleje či
autobaterie, tak instalaci nových tlumičů, větších patnáctipalcových off-roadových
kol a také patřičné rozšíření lemů blatníků. Na střechu auta putovala světelná
rampa, samozřejmostí je ochranný plech pod motorem a ochranný kryt dostal i chladič
motoru, k tomu tu byly ještě další drobné úpravy.
Jako holka, kterou berete i s jejími nedostatky
"Bez našich mechaniků, kteří nám auto připravili, bychom to určitě nezvládli. Jsme
parta dvou fotografů a dvou kameramanů, to rozhodně není ideální sbírka lidí na to,
aby si upravili auto a vyrazili s ním na off-roadovou rallye," směje se
Ondřej.
Co se samotného auta týče, volba byla vlastně ideální. Na amatérský off-road
speciál se totiž proměnil Golf z roku 1992 s naftovým motorem 1.9 Diesel, tedy
varianta bez přeplňování. Jednoduchá mechanika, nízký výkon a robustnost tohoto
motoru znamenaly, že sice posádka musela počítat jen s pozvolnou dynamikou, nicméně
odolný motor se solidním točivým momentem byl v terénu k neutahání. "Měli jsme na
autě spoustu samolepek, ty vždy přidávají výkon," komentuje motor s nadsázkou
Ondřej. Právě motory byly velkou chloubou VW Golf třetí generace. Diesely tu poprvé
získaly "legendární" objem 1,9 litru a kromě atmosférického agregátu se postupně
objevila i přeplňovaná verze a také proslulé TDI, tedy diesel s přímým vstřikem. U
benzínových motorů zase zaujaly jedinečné vidlicové šestiválce VR6 s úzkým
rozevřením řad válců.
Cesta posádky do Rumunska se neobešla bez potíží, byť si za ně vlastně mohou
dobrodruzi sami. "Než jsme vyrazili, pracovali jsme na autě asi do čtyř do rána.
Měnili jsme pružiny a tlumiče a nějak jsme v té únavě zapomněli dotáhnout jedno z
kol," nastiňuje Ondřej. "Vyrazili jsme a asi po deseti minutách jízdy nám to kolo
upadlo. Ukazuje to, jaký jsem řidič, přes vůli v řízení jsem si jednoduše nevšiml,
že je kolo uvolněné," komentuje epizodu teď již s úsměvem. Po rychlé opravě ale
auto přeci jen vyrazilo za dobrodružstvím.
"Cestou do Rumunska jsme narazili na jeden tuningový sraz, kde náš Golf rozhodně
vzbudil velkou pozornost. Ale to bylo možná i tím, že jsme z něj vystupovali oknem,
jelikož se nám nějak zasekly dveře," směje se Ondřej. "Účastníci srazu ale byli z
našeho upraveného Golfu nadšeni," dodává.
Nadšená byla i čtyřčlenná posádka, která se do Golfu nějakým zázrakem poskládala i
se vší svou foto a video výbavou a samozřejmě se základním vybavením na cestu. V
drsných rumunských horách ale nadšení zchladil nečekaný technický problém. "Hned
druhý den jsme uprostřed hor, asi dvě hodiny od nejbližší vesničky, ukroutili
poloosu," popisuje Ondřej.
Záchrana nebyla jednoduchá a museli s ní pomoci o něco zručnější účastníci rallye.
"My jsme si nevezli ani žádné nářadí, stejně bychom nevěděli, co s ním dělat,"
směje se Ondřej. Jedinou výbavou pro opravy vozu tak byla oblíbená lepicí páska, o
které se traduje, že opraví vše. Čtyřčlenná posádka nakonec dorazila nejen do cíle
rallye v rumunském Banátu, ale také s autem dojela zpět do Česka.
Dobrodružného Golfa si Ondřej chválí. "Ano, auto mělo spoustu much, mohli jsme mu
před startem věnovat trochu lepší péči, aby korektně fungovala třeba elektrická
soustava. Ale zamilovali jsme si ho," rozplývá se Ondřej a dodává: "To máte jako s
holkou. Taky ji máte rád nejen proto, že je hezká, ale i pro její další vlastnosti
a berete ji i s nedostatky, které má."
Cesta s vyšperkovaným Golfem do Rumunska byla pro celou posádku velkým
dobrodružstvím. "Pro partu lidí, co se živí videem a fotkami, to byl obrovský
zážitek. Jsme zvyklí na nová auta, to auto nás ohromně vyškolilo, bylo úžasné,"
vzpomíná Ondřej. Právě zcela jiné jízdní chování si čtyřiadvacetiletý řidič
pochvaluje. "Bylo to úžasně mechanické auto. Nemělo posilovač řízení, po našich
úpravách byl komfort minimální, vše, co to mělo, byl volant a pedály. Ale byla to
taková buggyna, hodně jsme se na tom za těch několik dní naučili," uzavírá Ondřej
příběh Golfu třetí generace.