Menu
Zavřít menu




MK3: Golfem za dobrodružstvím na Gumbalkan




MK3: Golfem za dobrodružstvím na Gumbalkan

Text Luděk Vokáč Foto Ondřej Skořepa

V dnešní době popularity SUV se zdá, že běžná auta snad ani nejsou dostatečně drsná. Volkswagen Golf třetí generace to ale v rukou Ondřeje Skořepy a jeho party rozhodně vyvrátil. Cestou necestou absolvoval tento automobilový hrdina nezvyklou orientační rallye až v Rumunsku.

Gumbalkan je opravdu neobvyklá akce. Parta nadšenců si sežene starší robustní auta, která na cestu patřičně vybaví a poupraví, a vydá se s nimi do rumunských hor. Tam je úkolem projet do cíle závodu v podmínkách, na které rozho dně auta účastníků původně stavěna nebyla. Jistě, pořádným off-roadem by to šlo snáz, ale právě překonávání překážek "obyčejnými" auty je něco, co party účastníků semkne a zajistí jim nezapomenutelné zážitky. Podmínkou účasti je, aby pořizovací cena vozu, který trasu absolvuje, nebyla vyšší než 25 000 korun.

Fotograf Ondřej Skořepa, který se s kamarády akce zúčastnil s Volkswagenem Golf třetí generace, jich má opravdu nepřebernou zásobu. Na samotnou rallye ho zlákali organizátoři s tím, že by o celé akci mohl s partou natočit krátký film a samozřejmě pořídit spoustu fotek. "Slíbili nám, že nám seženou auto. A tak jsme jednoho dne stáli před garáží, ta se otevřela a tam stál oranžový Golf," vzpomíná Ondřej.

Že je auto na fotkách šedé, a nikoli oranžové, to je důsledek příprav na akci. "Sháněli jsme samozřejmě partnery, kteří nás na cestě podpoří, a auto se tak převléklo do barev jedné autodílny z Ostravy, která nám s přípravou hodně pomohla," vysvětluje Ondřej. Přípravy podle něj zahrnovaly jak například výměnu oleje či autobaterie, tak instalaci nových tlumičů, větších patnáctipalcových off-roadových kol a také patřičné rozšíření lemů blatníků. Na střechu auta putovala světelná rampa, samozřejmostí je ochranný plech pod motorem a ochranný kryt dostal i chladič motoru, k tomu tu byly ještě další drobné úpravy.

Jako holka, kterou berete i s jejími nedostatky

 

"Bez našich mechaniků, kteří nám auto připravili, bychom to určitě nezvládli. Jsme parta dvou fotografů a dvou kameramanů, to rozhodně není ideální sbírka lidí na to, aby si upravili auto a vyrazili s ním na off-roadovou rallye," směje se Ondřej.

Co se samotného auta týče, volba byla vlastně ideální. Na amatérský off-road speciál se totiž proměnil Golf z roku 1992 s naftovým motorem 1.9 Diesel, tedy varianta bez přeplňování. Jednoduchá mechanika, nízký výkon a robustnost tohoto motoru znamenaly, že sice posádka musela počítat jen s pozvolnou dynamikou, nicméně odolný motor se solidním točivým momentem byl v terénu k neutahání. "Měli jsme na autě spoustu samolepek, ty vždy přidávají výkon," komentuje motor s nadsázkou Ondřej. Právě motory byly velkou chloubou VW Golf třetí generace. Diesely tu poprvé získaly "legendární" objem 1,9 litru a kromě atmosférického agregátu se postupně objevila i přeplňovaná verze a také proslulé TDI, tedy diesel s přímým vstřikem. U benzínových motorů zase zaujaly jedinečné vidlicové šestiválce VR6 s úzkým rozevřením řad válců.

Cesta posádky do Rumunska se neobešla bez potíží, byť si za ně vlastně mohou dobrodruzi sami. "Než jsme vyrazili, pracovali jsme na autě asi do čtyř do rána. Měnili jsme pružiny a tlumiče a nějak jsme v té únavě zapomněli dotáhnout jedno z kol," nastiňuje Ondřej. "Vyrazili jsme a asi po deseti minutách jízdy nám to kolo upadlo. Ukazuje to, jaký jsem řidič, přes vůli v řízení jsem si jednoduše nevšiml, že je kolo uvolněné," komentuje epizodu teď již s úsměvem. Po rychlé opravě ale auto přeci jen vyrazilo za dobrodružstvím.

"Cestou do Rumunska jsme narazili na jeden tuningový sraz, kde náš Golf rozhodně vzbudil velkou pozornost. Ale to bylo možná i tím, že jsme z něj vystupovali oknem, jelikož se nám nějak zasekly dveře," směje se Ondřej. "Účastníci srazu ale byli z našeho upraveného Golfu nadšeni," dodává.

Nadšená byla i čtyřčlenná posádka, která se do Golfu nějakým zázrakem poskládala i se vší svou foto a video výbavou a samozřejmě se základním vybavením na cestu. V drsných rumunských horách ale nadšení zchladil nečekaný technický problém. "Hned druhý den jsme uprostřed hor, asi dvě hodiny od nejbližší vesničky, ukroutili poloosu," popisuje Ondřej.

Záchrana nebyla jednoduchá a museli s ní pomoci o něco zručnější účastníci rallye. "My jsme si nevezli ani žádné nářadí, stejně bychom nevěděli, co s ním dělat," směje se Ondřej. Jedinou výbavou pro opravy vozu tak byla oblíbená lepicí páska, o které se traduje, že opraví vše. Čtyřčlenná posádka nakonec dorazila nejen do cíle rallye v rumunském Banátu, ale také s autem dojela zpět do Česka.

Dobrodružného Golfa si Ondřej chválí. "Ano, auto mělo spoustu much, mohli jsme mu před startem věnovat trochu lepší péči, aby korektně fungovala třeba elektrická soustava. Ale zamilovali jsme si ho," rozplývá se Ondřej a dodává: "To máte jako s holkou. Taky ji máte rád nejen proto, že je hezká, ale i pro její další vlastnosti a berete ji i s nedostatky, které má."

Cesta s vyšperkovaným Golfem do Rumunska byla pro celou posádku velkým dobrodružstvím. "Pro partu lidí, co se živí videem a fotkami, to byl obrovský zážitek. Jsme zvyklí na nová auta, to auto nás ohromně vyškolilo, bylo úžasné," vzpomíná Ondřej. Právě zcela jiné jízdní chování si čtyřiadvacetiletý řidič pochvaluje. "Bylo to úžasně mechanické auto. Nemělo posilovač řízení, po našich úpravách byl komfort minimální, vše, co to mělo, byl volant a pedály. Ale byla to taková buggyna, hodně jsme se na tom za těch několik dní naučili," uzavírá Ondřej příběh Golfu třetí generace.

Jejda!
Zdá se, že Váš prohlížeč není aktuální. Naše webová stránka možná nefunguje optimálně. Většina prohlížečů (ale ne MS Internet Explorer 11 a starší) funguje stále dobře.

Doporučujeme Vám aktualizovat webový prohlížeč!
Nejnovější verze může zajistit správné fungování jakékoli internetové stránky.

Děkujeme za Vaši návštěvu a přejeme příjemnou zábavu,
Váš tým Volkswagen
24px/configurator private vehicles Created with Sketch.
24px/configurator private vehicles Created with Sketch.