Čistě elektrické vozy
(modely ID.)
Čistě elektrické vozy, často označované jako BEV (Battery Electric Vehicles), jsou poháněny výhradně elektromotorem, který je napájen lithium-iontovou baterií, což znamená, že jízdou v nich lokálně neprodukujete žádné emise. Můžete je nabíjet doma nebo v práci pomocí speciálních nabíječek (wallboxů) nebo i ze standardních zásuvek 230V. K dispozici je rovněž rozsáhlá síť veřejných nabíjecích stanic, která se neustále rozrůstá. Dojezdové vzdálenosti jednotlivých vozů se od sebe liší v závislosti na řadě parametrů. Tím hlavním je kapacita baterie.
- Elektrické vozy nabízejí skutečnou lokálně bezemisní jízdu s nulovými emisemi CO2 a NOx.
- Na elektrické vozy se v současnosti vztahují praktické výhody jako nulová silniční daň, parkování ve vybraných městech zdarma, a to i v zónách vyhrazených rezidentům (např. v Praze) nebo možnost využití dálnic bez dálniční známky. Pro podnikatele pak stát připravil dotační programy, v rámci kterých lze získat podporu pro nákup elektromobilu i nabíjecí infrastruktury.
- Dojezdové vzdálenosti jednotlivých vozů se od sebe liší v závislosti na řadě parametrů. Volkswagen ID.3 uvedený na trh v roce 2020 nabízí dojezd až 550 km* (WLTP) na jedno nabití.
- Majitelé elektrických vozů obvykle nabíjejí své vozy doma přes noc nebo v práci. Počet veřejných nabíjecích stanic zejména v poslední době velmi intenzivně stoupá a v plánu je výstavba dalších nabíjecích míst různého výkonu - v obchodních centrech, u supermarketů, hotelů, na čerpacích stanicích nebo dálničních odpočívadlech.
- Elektrické vozy nabízí tiché a klidné řízení s okamžitou akcelerací. Jsou vybaveny výhradně automatickou převodovkou.
Elektrické vozy se nejlépe hodí pro řidiče, kteří chtějí jezdit lokálně zcela bez
emisí a chtějí snížit svoji uhlíkovou stopu, pokud v současnosti řídí benzínový,
naftový nebo hybridní vůz. Jsou vhodné pro lidi, kteří jezdí spíše kratší cesty po
městě a mají přístup k nabíjecímu místu (doma nebo v práci).
Vzhledem k neustále se zvyšujícímu počtu veřejných nabíjecích míst a rychlému vývoji bateriových a nabíjecích technologií však bude tento argument postupně ztrácet na síle a elektrické vozy budou vhodné pro stále větší počet řidičů.
- Aktuální nabídku čistě elektrických vozů naleznete zde
Plug-in hybridní vozy
(modely s označením GTE a eHybrid)
Plug-in hybridní vozy, obecně označované jako PHEV (Plug-in Hybrid Electric Vehicle) kombinují dva různé pohony: elektrický a spalovací motor. Jak název (Plug-in) napovídá, elektrická baterie se nabíjí z externího zdroje jako u elektrických vozů. Plug-in hybridní vozy dokáží jet i pouze na elektrický pohon, díky čemuž můžete s těmito vozy jet lokálně 100% bez emisí, jako je tomu u čistě elektrického auta. Nebo může využít kombinaci benzínového a elektrického motoru, díky čemuž docílíte výrazně nižší produkce emisí ve srovnání s běžným benzínovým, naftovým nebo hybridním pohonem. Plug-in hybridní vozy značky Volkswagen nabízejí kombinaci elektrického a benzínového motoru s pokročilými technologiemi, které Vám umožní efektivně využívat všechny přednosti tohoto kombinovaného pohonu.
- Plug-in hybridy umožňují na rozdíl od běžných hybridních automobilů (HEV/mHEV) kompletní, lokálně bezemisní jízdu . Například Passat GTE Plug-in hybrid ujede na čistě elektrický pohon až 57 km.
- Emise CO2 produkované Plug-in hybridními vozy jsou ve srovnání s benzínovými, naftovými a hybridními modely výrazně nižší.
- Plug-in hybridní modely značky Volkswagen se kvalifikují díky průměrným emisím do 50 g/km do skupiny vozů, které požívají stejné výhody jako čistě elektrické vozy. Osvobození od silniční daně, dálničních poplatků nebo poplatků za parkování v některých městech tak můžete využít i v tomto případě. Takové výhody neexistují pro konvenční hybridní vozidla (HEV) nebo tzv. mild-hybridy (mHEV).
- Majitelé elektrických vozů obvykle nabíjejí své vozy doma přes noc nebo v práci. Počet veřejných nabíjecích stanic zejména v poslední době velmi intenzivně stoupá a v plánu je výstavba dalších nabíjecích míst různého výkonu - v obchodních centrech, u supermarketů, hotelů, na čerpacích stanicích nebo dálničních odpočívadlech.
- Plug-in hybridy lze nabíjet doma nebo v práci pomocí wallboxu nebo i ze standardní 230V zásuvky. Plné nabití Passat GTE Plug-in hybrid pomocí standardního wallboxu s výkonem 3,6 kW trvá méně než 4 hodiny.
- Plug-in hybridy jsou vybaveny výhradně automatickou převodovkou.
Pro řidiče, kteří chtějí mít možnost při kratších cestách využít lokálně čistě
bezemisní jízdu, ale zároveň příležitostně potřebují konvenční benzínový motor na
dlouhé cesty. Plug-in hybridní vůz je optimální volbou pro ty, kteří každý den
dojíždějí do práce a o víkendech se vydávají na delší cesty.
Příklad: Passat GTE Plug-in hybrid 160 kW/218 koní *
-
Spotřeba paliva (WLTP, kombinovaný profil jízdy)
1,4 l/100 km** -
Emise (WLTP, kombinovaný profil jízdy)
CO2: 32 g/km**
NOx: 18 mg/km
* Model aktuálně nelze objednat
** Bez volitelné výbavy
Hybridní vozy
(motory eTSI)
Sériově vyráběné hybridní vozy jsou k dispozici od 90. let. Existují dva hlavní typy hybridních vozů: konvenční hybridní (HEV) a mild-hybridní (mHEV). Oba typy využívají elektrický motor jako výpomoc spalovacímu motoru a šetří tak spotřebu paliva. Konvenční hybridy (HEV) mají obvykle větší elektrický motor ve srovnání s mild-hybridy (mHEV), což umožňuje větší pomoc spalovacímu motoru. Zatímco konvenční hybridy (HEV) umožňují jízdu v čistě elektrickém režimu, mild-hybridy (mHEV) tuto možnost nenabízejí - elektrický motor funguje pouze jako podpora motoru spalovacího.
Elektrický motor nelze nabíjet z externího elektrického zdroje, jako je tomu u Plug-in hybridních vozů. Baterie je nabíjena během jízdy ze spalovacího motoru a částečně rekuperací při brzdění. Hybridní automobily dosahují lepších hodnot spotřeby paliva a produkce emisí v porovnání s klasickými konvenčními vozy. Narozdíl od čistě elektrických (BEV) nebo Plug-in hybridních (PHEV) vozů jsou stále plně závislé na hlavním spalovacím motoru.
- Hybridní vozy kombinují primární spalovací motor s menším elektrickým motorem.
- Hybridní vozy umožňují ve srovnání s klasickými benzínovými vozy snižit spotřebu paliva a produkci emisí (v závislosti na stylu jízdy a vzdálenosti).
- Hybridní vozy jsou nejúčinnější na kratších městských vzdálenostech.
- Konvenční hybridný vozy zpravidla nesplňují podmínky pro výhody jako parkování zdarma nebo odpuštění silniční daně. Zároveň jsou obvykle dražší než jejich ekvivalenty se spalovacími motory.
- Hybridní vozy jsou vybaveny automatickou převodovku.
Hybridní vozy jsou vhodné pro kratší a pomalejší, klidnější jízdu, při které může
elektromotor více pomáhat a snižovat tak spotřebu paliva a produkci emisí. Při
vyšších rychlostech, jako je například jízda na dálnici, je spalovací motor
dominantním zdrojem energie, čímž se zvyšuje spotřeba paliva a emise v důsledku
vyšší hmotnosti vozu (hmotnost baterie a elektromotoru).
Příklad: Golf 1.5 eTSI 110 kW/150 koní (mHEV)
-
Spotřeba paliva (WLTP, kombinovaný profil jízdy)
5,5 l/100 km** -
Emise (WLTP, kombinovaný profil jízdy)
CO2: 126 g/km**
NOx: 17,1 mg/km
** Bez volitelné výbavy
Nové modely Passat,
Tiguan, Golf a
Golf
Variant jsou pro vybrané stupně výbavy k dispozici s novým
mild-hybridním motorem eTSI.
Naftové vozy
Naftové vozy využívají vznětový motor. Obecně se dá říci, že naftové motory nabízejí lepší spotřebu paliva než benzínové, zejména při jízdách na velké vzdálenosti. Zároveň mohou produkovat méně CO2 než srovnatelné benzinové vozy. Z pohledu produkce emisí NOx tomu může být opačně, ale pokročilé technologie umožnily produkci těchto částic výrazně snížit a vozy tak splňují přísné emisní normy EU.
- Naftové vozy obvykle využívají k provozu méně paliva než jejich benzínové ekvivalenty.
- Jsou vhodné pro středně velké a velké vozy a jsou nejefektivnějším typem motoru pro tahání nákladu díky vyššímu točivému momentu.
- Jsou ideální pro dlouhé cestování po dálnici. Dieselový pohon není vhodný pro krátké vzdálenosti po městě.
- Dieselová vozidla jsou dostupná s manuální i automatickou převodovkou.
Naftové vozy se nejlépe hodí pro jízdu na větší vzdálenost, protože nabízejí nižší
spotřebu paliva ve srovnání s benzínem. Mají vyšší točivý moment při nižších
otáčkách. Výsledkem je uvolněnější jízda, protože motor pracuje v relativně nízkých
otáčkách a velmi efektivně. Naftový motor pracuje optimálně při jízdě na delších
cestách (kdy se stihne ohřát na správnou provozní teplotu), takže není až tak
vhodný pro krátké městské jízdy.
Příklad: Passat Variant Business 2.0 TDI EVO 7DSG
-
Spotřeba paliva (WLTP, kombinovaný profil jízdy)
4,8 l/100 km** -
Emise (WLTP, kombinovaný profil jízdy)
CO2: 127g/km**
NOx: 32,1 mg/km
Příklad: Tiguan 2.0 TDI 110 kW/150 koní s automatickou převodovkou
-
Spotřeba paliva (WLTP, kombinovaný profil jízdy)
5,7 l/100 km** -
Emise (WLTP, kombinovaný profil jízdy)
CO2: 151 g/km**
NOx: 37 mg/km
** Bez volitelné výbavy
Drtivá většina našich modelů
je k dispozici s naftovými motory. Zákazníci obvykle volí tento pohon pro větší SUV
(Tiguan,
Touareg) a
střední třídu (Passat,
Arteon
Shooting Brake).
Benzinové vozy
Benzinové vozy jsou obecně levnější než jejich hybridní, dieselová či plug-in hybridní verze. Produkce emisí CO2 je v porovnání s dieselovými vozy spíše vyšší, produkce emisí NOx je obvykle nižší. V posledních letech však tyto motory procházejí rychlým technologickým vývojem a produkce emisí u nich neustále klesá, díky čemuž splňují přísné emisní limity EU. Benzínový motor pracuje při vyšších otáčkách než dieselový, což má za následek citlivější odezvu, ale o něco vyšší spotřebu.
- Benzínové motory obvykle dosahují většího zrychlení než srovnatelné dieselové, takže umožňují příjemnější a živější zážitek z jízdy.
- Díky rychlé odezvě na plyn se dobře hodí pro malé a kompaktní vozy a sportovní modely.
- Benzínové vozy jsou ideální pro kratší městské vzdálenosti.
- Benzinová vozidla jsou k dispozici s manuální i automatickou převodovkou.
Benzinové vozy jsou ideální volbou do města díky svým jízdním vlastnostem a nižší
produkci NOx. Mnoho moderních benzínových motorů nyní těží z technologie
přeplňování turbodmychadlem, aby poskytla stejný druh jízdního pohodlí jako u
dieselového automobilu. Obvykle jsou levnější než alternativní pohony.
Příklad: Golf 1.5 TSI 96 kW/130 koní s manuální prevodovkou
-
Spotřeba paliva (WLTP, kombinovaný profil jízdy)
5,3 l/100 km** -
Emise (WLTP, kombinovaný profil jízdy)
CO2: 121 g/km**
NOx: 47,2 mg/km
Příklad: Polo 1.0 TSI 70 kW/95 koní s manuální převodovkou
-
Spotřeba paliva (WLTP, kombinovaný profil jízdy)
5,6 l/100 km** -
Emise (WLTP, kombinovaný profil jízdy)
CO2: 126 g/km**
NOx: 27,1 mg/km
** Bez volitelné výbavy
Většina
modelů řady Volkswagen je k dispozici s benzínovými motory. Mezi
nejpopulárnější benzinové vozy patří Polo,
T-Cross a
T-Roc.
* Předpokládaná dojezdová vzdálenost je určena při absolvování jízdních cyklů podle celosvětově harmonizovaného standardu WLTP na testovací stanici (nejedná se o standardní stanici). Dojezdová vzdálenost podle měřicího cyklu WLTP sériového modelu se může v závislosti na jeho výbavě lišit. Skutečná dojezdová vzdálenost je v praxi závislá na jízdním stylu, rychlosti jízdy, volbě pneumatik, použití komfortních a přídavných spotřebičů, vnější teplotě, počtu spolujezdců a zavazadel a výškovém profilu trasy jízdy. V závislosti na použitém jízdním profilu bude 80 % řidičů bez nutnosti nabíjení dosahovat dojezdové vzdálenosti 230 až 330 km, s menší variantou baterie (45 kWh, netto), 300 až 420 km u baterie se střední kapacitou (58 kWh, netto) a 390 až 550 km s baterií s největší kapacitou (77 kWh, netto).
Od 1. 9. 2017 platí při homologaci pro určování spotřeby paliva a emisí CO₂ některých nových osobních automobilů a lehkých užitkových vozů nový, celosvětově harmonizovaný standard WLTP (World Harmonised Light Vehicle Test Procedure), který realističtějším způsobem vystihuje skutečné podmínky provozu. Od 1. 9. 2018 standard WLTP nahradil dosavadní standard NEDC (nový evropský jízdní cyklus - New European Driving Cycle). Z důvodu postupu měření, který se více blíží provozu automobilu v reálných podmínkách, jsou hodnoty spotřeby paliva i emisí CO₂ v mnoha případech vyšší než při měření standardem NEDC. Z tohoto důvodu mohou od 1. 9. 2018 nastat změny ve zdanění vozidel. Aktuálně jsou pro komunikaci stále povinné hodnoty stanovené při měřicím cyklu NEDC. U nových vozidel homologovaných podle standardu WLTP jsou hodnoty NEDC odvozeny od hodnot WLTP. Více informací o rozdílech mezi WLTP a NEDC získáte online na adrese www.volkswagen.cz/konektivita-a-technologie/wltp nebo u Vašeho prodejce automobilů Volkswagen. Vyobrazená vozidla se mohou v některých detailech lišit od aktuální výbavy dodávaných vozidel. Vozidla jsou částečně vybavena výbavou za příplatek. Všechny ceny jsou nezávazné, a nejedná se o ceny kartelové. Orientační ceny jsou včetně 21% DPH a nákladů na dopravu. Pro zlepšení čitelnosti textů je zvolena buď mužský, nebo ženský rod osobních jmen. V žádném případě to neznamená diskriminaci opačného pohlaví. Děkujeme za pochopení.