Menu
Zavřít menu




MK1: Renovovaná první generace jako splněný sen




MK1: Renovovaná první generace jako splněný sen

Text Luděk Vokáč Foto Luboš Wišniewski

První generace Volkswagenu Golf je vůz, který svým způsobem změnil automobilový svět. V podstatě definoval, jak má vypadat moderní kompaktní hatchback. Dnes už je k vidění vcelku vzácně, obzvlášť v krásném zrenovovaném stavu, v jakém ho má Adam Čuřín. Jeho vůz se chlubí i nezvyklou dobovou barvou.

Golf první generace je dnes bez diskuse velmi zajímavé historické auto. Je to ukázka toho, jak se v 70. letech rozvíjel motorismus pro masy, a při své premiéře v roce 1974 vlastně definoval, jak budou po následující desítky let vypadat auta jedné z nejpopulárnějších automobilových tříd v Evropě. I když každá následující generace Golfu přinesla další a další inovace, tu první můžeme považovat za nejinovativnější, a to především díky její koncepci a šířce nabídky provedení.

Historickou hodnotu vozu dnes oceňuje i Adam Čuřín, který si jeden exemplář první generace nedávno pořídil. "Já mám Golfy moc rád, je to taková legenda, jedno ze známých aut, které se mi vždy velmi líbilo. Několikrát jsem je už v minulosti měl, ale vždy tomu tak trochu něco chybělo, auta byla před renovací, neměl jsem na to čas, a tak jsem je pak vždy prodal. Tentokrát jsem se rozhodl, že ho opravdu chci a chci ho zrenovované v parádním stavu," popisuje Adam Čuřín svůj vztah ke Golfu první generace.

Auto má několik měsíců, prošlo veteránskou testací a už se s ním těší na nadcházející veteránskou sezónu. "Chystám se tak na jeden nebo dva veteránské srazy, občas ho vezmu na víkendovou projížďku, pokud bude sucho," plánuje Adam Čuřín, že si bude auto hýčkat.

Renovací prošel pětidveřový Golf 1.6 Diesel ročník 1982 v dílně Renovace Pískování pod vedením pana Matuly. "Odvedli skvělou práci, na tom autě je tak 700-800 hodin práce a je to vidět. Bylo rozebrané doslova do šroubku a vše bylo pečlivě zrenovováno," vysvětluje Adam Čuřín, že něco takového by rozhodně vlastními silami nezvládl.

Neobvyklá barva Mexico Top Beige

 

Auto dostalo v rámci renovace i dobovou barvu, která se jmenuje Mexico Top Beige. Ta není příliš obvyklá, na druhou stranu fotografie vozů první generace v tomto odstínu zdobí mimo jiné i příspěvek o Golfu na internetové encyklopedii Wikipedia. "Renovace auto posunula co nejvíce do stavu, v jakém tehdy jezdilo," říká Adam.

Podle čerstvého majitele už zbývá k dokonalosti jen "pár" detailů, pak auto bude skutečně odpovídat tomu, jak vypadalo v době, kdy sjíždělo z výrobních linek. "Auto má zatím nepůvodní kola a snížený podvozek, to je první, co chci dořešit. Sháním tedy dobovou originální sadu kol, pak auto půjde do servisu a tam vymění i pružiny a tlumiče, aby vše odpovídalo původnímu stavu," plánuje Adam Čuřín. Zbývá podle něj nechat ještě rozleštit některá místa na čerstvém laku, tím bude exteriér auta a celkový dobový vzhled hotov. "Nově se mi podařilo sehnat dobové spodní chromové okrasné lišty," chlubí se Adam nejnovějším vylepšením.

Další drobnosti čekají majitele v interiéru. "To je něco, co zvládám velmi dobře. Nejsem mechanik, ale umím dohledat, jak vypadalo auto v původním provedení, umím se těmto detailům věnovat a doladit si je," říká Adam Čuřín. Podle něj chybí sem tam nějaké to originální tlačítko, lampička nad sedadlem spolujezdce a pár podobných detailů.

"Moc mě těší dobové originální rádio, které se podařilo zachovat. A sehnal jsem také ze stejného auta neponičená sedadla, takže je vyměním za ta stávající v trochu horším stavu. Ta si nechám, co kdyby se náhodou někdy hodila, že?" usmívá se Adam.

Majitel plánuje, že by mu parádně zrenovovaný Golf první generace měl dělat radost delší dobu. "V minulosti jsem měl i jiná historická auta, například Porsche 944, ale vždy jsem je nakonec opustil. Teď mám v plánu si Golfa nechat, už třeba jen pro jeho jednoduchost a uživatelskou přívětivost," říká Adam Čuřín.

První Golf je podle něj skvělé historické auto nezaměnitelných tvarů, které přitom nemusí být tak náročné jako jiné veterány. "Je to vcelku lidové vozidlo, docela dobře se na něj dají shánět náhradní díly. Je to auto, se kterým se nemusíte bát vyrazit na výlet, parádně vás přenese do doby 70. a 80. let a hezky si u toho zavzpomínáte, čím tehdy lidé jezdili," říká nadšeně majitel. "Dnešní auta jsou taková přetechnizovaná, tohle opravíte s trochou nadsázky jen s kleštěmi," usmívá se.

Držíme palce, ať ani ty kleště nejsou potřeba!

Jejda!
Zdá se, že Váš prohlížeč není aktuální. Naše webová stránka možná nefunguje optimálně. Většina prohlížečů (ale ne MS Internet Explorer 11 a starší) funguje stále dobře.

Doporučujeme Vám aktualizovat webový prohlížeč!
Nejnovější verze může zajistit správné fungování jakékoli internetové stránky.

Děkujeme za Vaši návštěvu a přejeme příjemnou zábavu,
Váš tým Volkswagen
24px/configurator private vehicles Created with Sketch.
24px/configurator private vehicles Created with Sketch.