Golf první generace je dnes bez diskuse velmi zajímavé historické auto. Je to
ukázka toho, jak se v 70. letech rozvíjel motorismus pro masy, a při své premiéře v
roce 1974 vlastně definoval, jak budou po následující desítky let vypadat auta
jedné z nejpopulárnějších automobilových tříd v Evropě. I když každá následující
generace Golfu přinesla další a další inovace, tu první můžeme považovat za
nejinovativnější, a to především díky její koncepci a šířce nabídky
provedení.
Historickou hodnotu vozu dnes oceňuje i Adam Čuřín, který si jeden exemplář první
generace nedávno pořídil. "Já mám Golfy moc rád, je to taková legenda, jedno ze
známých aut, které se mi vždy velmi líbilo. Několikrát jsem je už v minulosti měl,
ale vždy tomu tak trochu něco chybělo, auta byla před renovací, neměl jsem na to
čas, a tak jsem je pak vždy prodal. Tentokrát jsem se rozhodl, že ho opravdu chci a
chci ho zrenovované v parádním stavu," popisuje Adam Čuřín svůj vztah ke Golfu
první generace.
Auto má několik měsíců, prošlo veteránskou testací a už se s ním těší na
nadcházející veteránskou sezónu. "Chystám se tak na jeden nebo dva veteránské
srazy, občas ho vezmu na víkendovou projížďku, pokud bude sucho," plánuje Adam
Čuřín, že si bude auto hýčkat.
Renovací prošel pětidveřový Golf 1.6 Diesel ročník 1982 v dílně Renovace Pískování
pod vedením pana Matuly. "Odvedli skvělou práci, na tom autě je tak 700-800 hodin
práce a je to vidět. Bylo rozebrané doslova do šroubku a vše bylo pečlivě
zrenovováno," vysvětluje Adam Čuřín, že něco takového by rozhodně vlastními silami
nezvládl.
Neobvyklá barva Mexico Top Beige
Auto dostalo v rámci renovace i dobovou barvu, která se jmenuje Mexico Top Beige.
Ta není příliš obvyklá, na druhou stranu fotografie vozů první generace v tomto
odstínu zdobí mimo jiné i příspěvek o Golfu na internetové encyklopedii Wikipedia.
"Renovace auto posunula co nejvíce do stavu, v jakém tehdy jezdilo," říká
Adam.
Podle čerstvého majitele už zbývá k dokonalosti jen "pár" detailů, pak auto bude
skutečně odpovídat tomu, jak vypadalo v době, kdy sjíždělo z výrobních linek. "Auto
má zatím nepůvodní kola a snížený podvozek, to je první, co chci dořešit. Sháním
tedy dobovou originální sadu kol, pak auto půjde do servisu a tam vymění i pružiny
a tlumiče, aby vše odpovídalo původnímu stavu," plánuje Adam Čuřín. Zbývá podle něj
nechat ještě rozleštit některá místa na čerstvém laku, tím bude exteriér auta a
celkový dobový vzhled hotov. "Nově se mi podařilo sehnat dobové spodní chromové
okrasné lišty," chlubí se Adam nejnovějším vylepšením.
Další drobnosti čekají majitele v interiéru. "To je něco, co zvládám velmi dobře.
Nejsem mechanik, ale umím dohledat, jak vypadalo auto v původním provedení, umím se
těmto detailům věnovat a doladit si je," říká Adam Čuřín. Podle něj chybí sem tam
nějaké to originální tlačítko, lampička nad sedadlem spolujezdce a pár podobných
detailů.
"Moc mě těší dobové originální rádio, které se podařilo zachovat. A sehnal jsem
také ze stejného auta neponičená sedadla, takže je vyměním za ta stávající v trochu
horším stavu. Ta si nechám, co kdyby se náhodou někdy hodila, že?" usmívá se Adam.
Majitel plánuje, že by mu parádně zrenovovaný Golf první generace měl dělat radost
delší dobu. "V minulosti jsem měl i jiná historická auta, například Porsche 944,
ale vždy jsem je nakonec opustil. Teď mám v plánu si Golfa nechat, už třeba jen pro
jeho jednoduchost a uživatelskou přívětivost," říká Adam Čuřín.
První Golf je podle něj skvělé historické auto nezaměnitelných tvarů, které přitom
nemusí být tak náročné jako jiné veterány. "Je to vcelku lidové vozidlo, docela
dobře se na něj dají shánět náhradní díly. Je to auto, se kterým se nemusíte bát
vyrazit na výlet, parádně vás přenese do doby 70. a 80. let a hezky si u toho
zavzpomínáte, čím tehdy lidé jezdili," říká nadšeně majitel. "Dnešní auta jsou
taková přetechnizovaná, tohle opravíte s trochou nadsázky jen s kleštěmi," usmívá
se.
Držíme palce, ať ani ty kleště nejsou potřeba!