Zavřít

Pavel Pafko:
Smyslem života je dělat ostatním radost

Pavel Pafko:
Smyslem života je dělat ostatním radost

Profesor Pavel Pafko patří k našim nejrespektovanějším chirurgům. Zároveň se o něm často dočtete v článcích o sportu, motorismu, sbírání všemožných veteránů a spoustě dalších činností, které při své náročné práci stíhá. V den našeho rozhovoru například strávil šest hodin na operačním sále a těšil se, že si ještě po focení se svým novým T-Crossem skočí s kajakem na Vltavu.

Většina článků a rozhovorů z poslední doby o vás je na téma aktivní stáří. Nezlobí vás, že se více ptají na plavání a cyklistiku než na vaši chirurgickou praxi?
Ani ne. Jsem rád, že se mě lidé ptají na něco, k čemu mám co říct, a s plaváním i cyklistikou zkušenosti mám. Dnes prožíváme jakousi krizi informací ve společnosti a všichni mají zapotřebí se vyjadřovat ke všemu. Vezměte si, kolik lékařů vystupuje v médiích a mluví o šíření infekce a jak jí zabránit. Pracují přitom v oborech, které s epidemiologií nemají nic společného. Já to osobně pokládám trochu za nedůstojné. Cítím za tím snahu stavět se za každou cenu na odiv. Člověk by měl stát na svém místě a mluvit o věcech, ve kterých se opravdu vyzná.

Dnes máme tendenci dělat z lékařů něco jako influencery. Ten fenomén není nový, pana Chudíka prosili lidé o radu jen proto, že hrál primáře Sovu.
Na lékaře se obracíme v závažných okamžicích, kdy nám jde o zdraví, nebo dokonce o život. Máme tím pádem pocit, že když nám dokáže poradit v nejtěžších chvílích, může nám poradit ve všem. Lékaři v tom nejsou sami. Můj strýc působil jako evangelický farář na vesnici na východním Slovensku. Místní sedláci se za ním chodili radit i o věcech, o kterých on absolutně nic nevěděl. O to je důležitější, aby lékaři nebrali tuto svou roli na lehkou váhu. Nepřispívali k šíření různých nesmyslů tím, že se vyjadřují k tématům, ve kterých jsou oni sami laici. Kdybyste se mě zeptal, jestli je Volkswagen lepší než škodovka, tak bych vám taky řekl, že nevím.

Pomáhá vám popularita ve výkonu vaší profese?
Když jsem pracoval v západním Německu, tak můj primář, starší pán, jezdil do práce Opelem Admiral. Jednou jsem se ho zeptal, proč má tak obrovské auto, když žije sám. On mi vysvětlil, že by radši jezdil Broukem, ale že musí mít velké auto, protože ho lidé znají jako primáře a mohli by si myslet, že se mu v práci nedaří. S popularitou je to jako se vším. Někdy vám pomůže, když vás lidé poznávají, jindy je to zavazující. Víte ale, co je nejhorší? Když vás lidé nejprve nepoznají, a když si pak uvědomí, kdo jste, tak se začnou chovat najednou úplně jinak. Těch lidí je mi líto.

Máte pocit, že popularita lékařů prospívá medicíně jako oboru?
Medicína, a vlastně každý obor, je daleko více závislá na dvou faktorech. První jsou technologie - vezměte si, jak moc posunul medicínu kupředu takový mikroskop nebo rentgen. Druhá věc jsou peníze. Vývoj medicíny, a o tom se málo mluví, je těsně provázán s ekonomikou. Když jsem se nedávno díval na statistiky OECD, tak česká medicína je ve vztahu výkonnosti přepočítané na peníze třetí nejlepší na světě. Dvaatřicet nejvyspělejších států světa je až za námi. Mohou mít sice v některých odvětvích lepší lékařskou péči, ale stojí je to nesrovnatelně více. Toto by měli vědět všichni, protože popularitě české medicíny nemůže nic prospět víc než uvědomění, kolik muziky tu máme za poměrně málo peněz. Bohužel si to uvědomují hlavně lidé, kteří zažili lékařskou péči v zahraničí. Když si třeba v Alpách na lyžovačce zlomili nohu a zjistili, na kolik to vlastně přijde peněz. 

 

Je důležité, aby lékaři nepřispívali k šíření různých nesmyslů

Proč tomu tak je?
Protože lidé si vytváří obecné názory na základě osobních zkušeností a spíše než rozumem se řídí emocemi. Když někomu v Motole zemře strýc, tak bude tvrdit, že Motol stojí za starou bačkoru, a bude tak odsuzovat práci devíti set doktorů. Když se strýc uzdraví, ten samý člověk bude nemocnici chválit. Psychologové zjistili, že takovéto emocionální důvody stojí až za devadesáti procenty našich rozhodnutí. Bohužel máme tendenci vnímat emoce spíše negativní, takže lidé, co nadávají, jsou více slyšet.

Nepomohl by mladým lékařům nějaký seminář PR komunikace s klienty?
Zase se vracíme zpátky k ekonomice. Jistě, že by bylo dobré, kdyby byl čas si s každým pacientem povídat. Kdyby maminky měly porodní domy, kde by měly domácí prostředí a hned vedle sál s týmem porodníků v pohotovosti. Jenže to za peníze, které do zdravotnictví investujeme, prostě nepořídíme. Víte, co by ale mladým lékařům na školách pomohlo? Kurz psaní všemi deseti. Protože dnes lékař stráví víc než polovinu času u počítače.

Jak si s novými technologiemi a počítači rozumíte vy? Jste na Facebooku? Na Twitteru?
Já nemám ani chytrý telefon, držím se svého tlačítkového. V počítači umím napsat e-mail a přečíst si zprávy a to mi stačí. Když slyším od svých dcer, co se na Facebooku šíří za zprávy a jaké se tam vedou diskuze, tak jen kroutím hlavou. Když začala očkovací kampaň, které jsem se také zúčastnil, abych ji podpořil, tak se prý začalo povídat, že si pan Babiš nechal místo vakcíny píchnout jen vodu. Chápete to? Proč mají lidé zapotřebí se do něčeho takového zapojovat a otravovat si život? Člověk by se měl snažit žít tak, aby byl spokojený. Nezávidět. Být rád, že má v garáži škodovku a netrápit se tím, že soused jezdí v mercedesu. Připadá mi, že sociální sítě v lidech vzbuzují opak, tedy nespokojenost a závist. Vždycky mi připomínaly tu Mládkovu písničku o kamarádkách, co si povídají o jiné kamarádce, která si koupila novou halenku, která není k sehnání.

Dáša Nováková?
Přesně ta. Sociální sítě jsou pro mě Dáša Nováková. A žrout času. Někde jsem četl, že na nich tráví průměrný Čech tři hodiny denně. Copak neexistuje lepší způsob, jak využít tři hodiny?

 

Já jsem z Facebooku před pár měsíci odešel a můžu říct, že na mé psychické pohodě se to projevilo velmi pozitivně.

To jste udělal dobře, protože o tom, že zdravý duch sídlí ve zdravém těle, už věděli staří Římané. Celkově ale musím říct, že dnešní mladí lidé o své zdraví dbají daleko více, než bylo zvykem dříve.

Vážně?
Určitě. Naše generace to brala tak, že si dáme k obědu vepřovou s knedlíkem a zelí si hezky omastíme, a když bude zle, tak prostě zajdeme k doktorovi. Zdraví jsme brali jako kabát, který když se umaže, tak ho odneseme do čistírny. Generace dnešních mladých lidí ví, že si kabát nemá umazat. A je to možná i tlakem okolí, protože když mají všichni kolem mě krásný kabát, tak já se špinavým daleko nedojdu.

Vy jste ale také známý zastánce zdravého životního stylu. Proto asi také stále zvládáte šest hodin na operačním sále. Jak si takový zápřah kompenzujete?
Záleží na tom, jak rychle mě vaši kolegové stihnou nafotit. Když to půjde dobře, tak bych ještě zkusil zajít na kajak.

No, venku je první den krásně, takže ledové kry na Vltavě už snad nepotkáte.
Kry jsem ještě na Vltavě neviděl, ale otužilců potkávám dost. Ještě nedávno lezli do vody jen na Štěpána, dnes jednu partu vídávám v Bráníku pravidelně. Přijedou, rozdělají si na břehu oheň, naskáčou do řeky, pak se ohřejou, popovídají si...

Nemáte chuť se k nim přidat?
Mně stačí studená sprcha. Nemusím zkoušet úplně všechno.

Sociální sítě nepoužívám. Je to pro mě žrout času

Kromě toho, že se udržujete fit, jste také motorista a sběratel.
Sběratel je to správné slovo, protože motorek mám šest, ale zadek mám jenom jeden. Já pocházím z chudé rodiny. Motorku, natož auto jsme nikdy neměli, takže jsem si sběratelstvím realizoval nějaké své sny z mládí. Když mě žena vidí, jak přicházím z garáže, tak se směje, že jsem se byl zase kochat.

Jaká byla vaše první motorka?
První byl samozřejmě pionýr. Když jsem pak odpromoval, tak jsem od každé tetičky dostal do obálky dvě stovky, přidal k nim všechny úspory a koupil si skútra Manet. Pak jsem měl ještě Jawu péráka, zetku a další.

Vím, že se účastníte veteránských srazů, dokonce jezdíte na vysokém kostitřasu.
Já mám veterány rád. Mám sice i moderní cestovní motorku, ale na té když jedete, tak z toho máte radost jen vy. Když jedete na veteránu, tak z toho mají radost i lidé, kteří vás na silnici potkají. Když vytáhnu třeba svou starou motorku BSA z devětadvacátého roku, tak vidím, jak se ostatní řidiči smějou, mávají mi... A smysl života je přece dělat lidem radost. 

 

Před nedávnem vám do garáže přibyl nový Volkswagen T-Cross. Máte z něj radost vy?
Mám. Víte, my už s ženou jezdíme sami, takže jsme si říkali, na co bychom si kupovali nějaké velké auto. Na druhou stranu, T-Cross je SUV, a tím pádem se nám do něj dobře nasedá.

Takže jste si ho nepořídili čistě jen pro radost.
Pamatuji si dobu, kdy lidé sháněli žigulíka patnáctistovku, protože to bylo něco víc než škodovka. Ta doba, kdy si lidé kupovali auto jako symbol společenského postavení, je ale snad už za námi. Takže ano, Volkswagen jsem zvolil z čistě praktických důvodů. A taky proto, že věřím, že tradice je zárukou kvality, a Volkswagen tu tradici za sebou má. Vzpomínám si, že když jsem v letech 68 a 69 pracoval v západním Německu, tak jsem vídával lidi jezdit v broucích. Připadalo mi skvělé, jak měl Volkswagen pořešený servis, když se pomalu na každé benzinové pumpě dal koupit nový motor. Zatímco u nás, když si můj soused chtěl koupit motorku, tak musel vzít rybářskou židličku a sedět celou noc před Mototechnou.

Když jsme začali náš rozhovor povídáním o lékařích rádcích, neměl byste na závěr nějakou pěknou radu do života?
Možná to bude znít blbě, ale smyslem mého života nikdy nebylo vydělávání peněz. Mladším kolegům proto vždycky říkám, aby se nehrnuli rovnou ke kase. Když to uděláte v obchodu, tak si z něj odnesete maximálně žvejkačku a prezervativ. V životě to funguje stejně. Aby si z něj člověk něco odnesl, musí tím kšeftem projít celým.

 

Pavel Pafko

(*1940)

Český břišní a hrudní chirurg, dlouholetý přednosta III. chirurgické kliniky 1. lékařské fakulty Univerzity Karlovy v Praze a Fakultní nemocnice Motol. Na svém kontě má řadu unikátních operací, mimo jiné i první transplantaci plic v České republice, kterou se svým týmem provedl v prosinci 1997. Je nositelem státního vyznamenání Za zásluhy a rytířem českého lékařského stavu. Kromě toho, že stále vykonává svou profesi, je také aktivním sportovcem, motoristou a sběratelem veteránů.

 

Jejda!
Zdá se, že váš prohlížeč není aktuální. Možná náš web nefunguje optimálně. Většina prohlížečů (ale ne MS Internet Explorer 11 a starší) stále funguje dobře.

Doporučujeme aktualizovat webový prohlížeč!
Nejnovější verze může zajistit dobrý zážitek kdekoli na internetu.

Děkuji za vaši návštěvu a bavte se,
Váš tým Volkswagen
24px/configurator private vehicles Created with Sketch.
24px/configurator private vehicles Created with Sketch.