Podle průzkumu AuresLabu z roku 2019 patří Volkswagen mezi tři značky, jejímž modelům na českém trhu za prvních pět let po prodeji nejméně klesá zůstatková hodnota. Co v tom hraje roli?
Koupit si automobil je pro většinu zákazníků celkem významná událost. Je proto důležité dobře se rozhodnout a nemalou část rodinných financí rozumně investovat. I člověk, který si kupuje mírně ojetý či zánovní automobil, tak sleduje podobné faktory jako ten, kdo má na mušce auto zcela nové.
Nejjednodušší nápovědou mohou být statistiky prodejů: pokud se něčeho prodává hodně, s velkou pravděpodobností to není nekvalitní. Jinými slovy není obvyklé, aby se velká skupina zákazníků mýlila. Další nápovědou mohou být nezávislá hodnocení odborníků a různé testy spolehlivosti.
"Pokud se podíváme do statistik značky Das WeltAuto, která působí na trhu v oblasti zánovních a ojetých vozidel již přes dvacet let, uvidíme jednoznačný trend: vozy značky Volkswagen, samozřejmě spolu s automobily ŠKODA, patří dlouhodobě k nejhledanějším. V Česku je ŠKODA naprostý fenomén a těší se skutečně specifickému postavení, za něž vděčí dlouhé historii i aktuálnímu partnerství v koncernu Volkswagen. Pokud se ale na prodejní statistiky podíváme z celoevropského pohledu, je na špičce značka Volkswagen," popisuje Mirka Cimrová, vedoucí značky Das WeltAuto v Česku.
Zákazníci oceňují široký výběr
Co za prodejními úspěchy wolfsburské automobilky stojí? Podle Mirky Cimrové to je mix tradičně široké nabídky modelů, výbav, pohonných jednotek, bezpečnosti aktivní i pasivní, funkčnosti, nadčasovosti a v neposlední řadě kvalitního dílenského zpracování. "Například italská auta se obvykle pyšní krásným designem, francouzská jsou velice komfortní a asijská kvalitní, ale s omezenými možnostmi individuálního přizpůsobení v rámci výbavových linií," doplňuje.
A právě tohle všechno jsou aspekty, které velké množství zákazníků přivádí k německým značkám, v jejímž čele co do prodejů stojí Volkswagen. Co zákazníci oceňují nejvíc? Široký výběr i jistotu toho, že během provozu automobilu budou mít adekvátní servisní náklady, nebo vědomí, že vůz bude dobře a spolehlivě sloužit a že ho i po letech dobře prodají.
A jsme u zákazníků, kteří se poohlížejí po mírně ojetém automobilu. Jeho prodejní cenu, respektive zůstatkovou hodnotu, totiž tvoří především poptávka. Tu vytvářejí sami zákazníci - vědí, že auto, které hledají, bylo kvalitně vyrobeno, stále nabízí odpovídající bezpečnost a i v dalších letech je možné ho provozovat s rozumnými servisními náklady.
Které vozy dnes dominují zájmu zákazníků? "Dříve byly fenoménem hlavně vozy s karoserií kombi a s motorem TDI, reprezentované především modely Passat Variant a Golf Variant. Nyní se jedná spíše o vozy SUV a městské crossovery. Jde tedy zejména o v segmentu nejprodávanější model Tiguan a dále o modely T-Roc, T-Cross, ale i o plnokrevné SUV Touareg. Co se motorizací týká, zákazníci dnes více preferují moderní zážehové motory TSI a jejich ekologické deriváty, tedy plug-in hybridy. Co se naopak příliš nemění, jsou obecné preference: zákazníci stále oceňují kvalitní zpracování, dobré jízdní vlastnosti a konzervativní, nadčasový design," vyjmenovává Cimrová.
Pro a proti
Manažerka Das WeltAuto se dále zamýšlí nad tím, které faktory je dobré brát v potaz při výběru ojetého automobilu. Tím prvním by měl být převažující způsob jeho využití. "Pokud jezdíte velké množství kilometrů, převážně v dálničním provozu, doporučila bych hledat vůz s motorem TDI, například Passat anebo Arteon. V případě jízd v zimním období nebo na nekvalitních komunikacích mohu doporučit pohon 4Motion - zde je opět na výběr z modelů Passat a Arteon a také Tiguan či Touareg. Při nájezdu do zhruba dvaceti tisíc kilometrů ročně a převaze kratších tratí je ideální volbou motor TSI a etalon třídy Volkswagen Golf. Tam si určitě vybere každý: je k mání velké množství motorizací, dva druhy karoserie a spousta výbavových linií. Pokud jezdíte jen ve městě, je naopak ideální model up! anebo stylový crossover Taigo," nabízí svá doporučení manažerka Das WeltAuto.
Při vybírání ovšem nejde pouze o emoce, ale také o kalkulace a analýzy. Pořizovací cena je přitom jen jeden z parametrů. Důležité je vědět i to, za jakou sumu je reálné vybraný vůz za nějaký čas prodat, stejně jako to, na kolik přijde servis, provozní náklady a pojistka. Zrovna tak vědomí, že nestrávíte víc času v servisu než na cestách. "Při hledání ideálního ojetého auta proto všechny tyto atributy zvažte a potom se vydejte tam, kde auta prodávají již řadu let a kde vám nabídnou komplexní a profesionální služby - prodej nových i ojetých vozů, autorizovaný servis nebo finanční služby," uzavírá Cimrová.
Volkswageny nestárnou
Pokles ceny vozů po uvedení do provozu je opravdu strmý, u luxusních vozů až astronomický. Za polovinu své původní ceny se v Česku průměrně prodává už tři roky starý vůz. Díky velkému zájmu o nové i ojeté vozy značky Volkswagen jejich cena až tak dramaticky neklesá. K poklesu zůstatkové ceny na padesát procent dochází až u pětiletých vozů. To je dobrá zpráva pro jejich majitele: poměr TCO (Total Cost of Ownership), tedy celkových nákladů na vozidlo za určitou dobu je příznivý v porovnání s konkurencí. Navíc mají vlastníci vozů Volkswagen jistotu, že o jejich vůz v odpovídajícím technickém stav bude vždy zájem, bez ohledu na jeho věk.