Po předcích zdědila zahradu, kterou upravila tak, aby veřejnosti sloužila jako relaxační. Se svou Levandulovou zahradou se stala v Ústeckém kraji Živnostníkem roku 2022. Jednou ze získaných cen bylo i měsíční zapůjčení vozu Volkswagen ID.4.
Statek u Laubů využívali předci Simony Görtlerové k pěstování užitkových rostlin a zeleniny. Pak se z nich stali kulaci a o majetek přišli. Co jim ale nevzali, byla láska a vztah k půdě. Po změně režimu rodině majetek vrátili, Simona tu s babičkou žila a postupem času začala zahradu v obci Klapý upravovat jako relaxační. Lidé si sem mohou přijít odpočinout, občerstvit se nebo se dozvědět něco o pěstování levandule.
Vstup do zahrady je pro veřejnost zdarma, a tak Simona musela vymyslet, jak udržet ekonomickou rentabilitu tohoto projektu. Rozhodla se pěstovat levanduli, ze které bude vyrábět suvenýry a občerstvení. A proč zvolila právě tuto rostlinu? Mohlo za to extrémní sucho a nedostatek vody na zavlažování zahrady - právě levandule je totiž ideální volbou do podobných podmínek.
V současné době tu Simona pěstuje dva základní typy levandule. Levandule latifolia neboli širokolistá je známá spíše z francouzských polí, v Klapý najdete její odrůdy Provence a Grosso, které se využívají pro kosmetické účely.
Druhým pěstovaným typem je levandule lékařské, které tu mají hned 14 odrůd. Tuto rostlinu Simona může podle legislativy zpracovávat sama, a tak ji hojně využívá do čajových směsí nebo potravin, které nabízí k prodeji přímo ve své zahradě.
"Tyto domácí potraviny nám přes sezonu vytvářejí hlavní obrat. Z kosmetiky je pak největší zájem o regenerační mast s levandulovým olejem," říká a prozrazuje, že už pracuje i na přípravě dalších produktů. V plánu má také vybudování nového zázemí pro celoroční prodejnu. "Mým cílem je, aby naše služby byly stále lepší a lepší a aby firma poskytla pracovní příležitost všem členům rodiny, kteří o to budou stát," dodává.
Auto, kde už řízení není dřina
Cenu v podobě měsíčního bezplatného užívání elektromobilu ID.4 velmi ocenila. "Kromě nezanedbatelných nákladů za naftu, které jsem díky tomu ušetřila, jsem si poprvé v životě jízdu autem užila. Teprve teď jsem si uvědomila, jaký to je rozdíl ve srovnání s mým stávajícím autem. Tam je řízení stále tak trochu dřina. Už chápu lidi, kteří říkají, že je pro ně jízdu autem relaxací," říká s nadšením.
Pro své podnikání potřebuje prostorné auto, a proto využívá sedmimístnou Kiu Carnival. "Jsme rodinná firma, a tak nás někdy do práce jezdí hodně. Když potřebuji odvézt bedny se zbožím zákazníkům, sedačky vyndám a z osobáku si vytvořím takovou praktickou minidodávku," popisuje s úsměvem.
Ráno už není třeba odmrazovat
Z množství vyspělých asistentů a funkcí vozu byla překvapená. Protože se nepovažuje za tak úplně technický typ, nechala si ty nejpraktičtější nastavit od mužských členů rodiny. Za velmi praktické například považuje, že jí systém hlídal povolenou rychlost v obci. Během testování vozu také ocenila rychlé ohřátí vozu při nízkých venkovních teplotách. "Když vyjíždím do práce po páté hodině ranní, musím si nechat čas na rozmrazení auta. To v moderním elektromobilu odpadá," pochvaluje si.
Model ID.4 se osvědčil i jako rodinný vůz. Simona je už totiž dvojnásobnou babičkou, a tak v autě několikrát svezla i svoje vnoučata, která ještě používají autosedačky. "Děti byly z jízdy obzvlášť nadšené, protože velmi dobře viděly ven a mohli jsme spolu pohodlně komunikovat."
Jediný problém tak nastal v případě dobíjení. "Ani jsem netušila, jak obtížné je v mém kraji dobíjet. K nejbližší rychlodobíjecí stanici to mám 23 kilometrů, jezdit tam by pro mě tedy bylo silně neekonomické," uvádí. Naštěstí mohla vůz večer dobíjet u vlastního domu. Při pracovních cestách s elektromobilem do Prahy si ale všimla, že tady je situace mnohem lepší, dobíjecí stojany viděla u benzinek nebo nákupních center. "Pro moje potřeby mělo ID.4 dojezd dostatečný, jako reprezentativní nebo rodinné auto bych ho určitě brala," dodává.