"Aniž cítíte nějaký fyzický odpor, vzniká vizuální výsledek," říká Leo. Je grafikem a členem skupiny Via Grafik, kolektivu designérů a designového oddělení, které má svůj původ v umění graffiti. S virtuální realitou se setkal poprvé a vyzkoušel před námi 3D software, který mu umožňuje malovat a kreslit ve virtuálním prostoru. Konečným výsledkem je trojrozměrné, digitální umělecké dílo, které vytvořil v prostoru okolo konceptu ID.
S jeho hustými kudrnatými vlasy, jemnými rysy obličeje a lehkým úsměvem by na první pohled nikdo nevěřil, že Leo kdysi namaloval celou scénu graffiti. Přesto to udělal. Vypráví o tom, jak to vše začalo na školním dvorku: "Byl to takový subkulturní kontext - jezdilo se na skateboardu a moji přátelé začali psát svá jména na stěnách. Zkusili jste je napodobit, imitovat." Se sprejem v ruce se učí důvěřovat své intuici a svým gestům a věří, že může vzniknout vizuálně silné dílo.
Jeho styl se mění a vyvíjí, je ovlivňován různými žánry. "Chci, aby moje díla fungovala na první pohled. Musí to zaujmout!" Digitální socha, kterou před námi ve studiu navrhl, zasazuje koncept ID. do zcela jedinečného prostředí. Leo ale chce, aby zde lidé strávili trochu více času, chce probudit jejich zvědavost a chce je přimět, aby si prohlédli detaily.
Rychle si osvojil 3D ovladač, který v kombinaci s brýlemi na virtuální realitu funguje jako multifunkční štětec, který ho fascinuje svým intuitivním ovládáním. "Každé kliknutí má přímou odezvu, jejímž výsledkem je vizuální efekt," říká Leo. Vysvětluje, že práce je díky tomu velmi rychlá a člověk nemusí mít strach - každý krok lze totiž snadno vrátit zpět. "Vždy reaguji na to, co tam již je, a vše tak vzniká krok za krokem. Nemám žádnou konkrétní vizi, jak bude výsledek vypadat." Zdá se, že virtuální realita se pro něj momentálně stala jeho školním dvorem.
Proměna analogového umění do digitálního
I když Leo jistě ovládá 3D ovladač i brýle pro virtuální realitu, neví přesně, jak by měl vše pojmenovat. Co to vlastně dělá? Nelze to považovat za malování, protože se jedná o 3D. Nazývat to uměleckou tvorbou zní poněkud megalomansky. Nakonec se rozhodl nazývat to stavbou. Získali jsme dojem, že Leo se na svém novém školním dvoře cítí docela pohodlně. Intuitivní koncepce softwaru mu umožňuje uplatnit zkušenosti získané při tvorbě graffiti, které může přímo aplikovat. Je velmi působivé, jak rychle si Leo osvojil novou technologii.
"Člověk tuší potenciál, který se v ní skrývá," říká. Podobnou intuitivní interakci s inteligentní technologií si také můžete dobře představit v autě. "Stovky ovladačů a skrytých funkcí jsou stresující," myslí si Leo.
Učení nových možností jako hra
Naproti tomu hlasové ovládání a jednoduchý, samozřejmý design usnadňují řízení. Při pozorování Lea je zřejmé, že zacházení se zařízením, které je povýšeno na hru, již se lze rychle naučit, může být velmi zajímavé. Vytváření obrovských tvarů ve volném prostoru přináší evidentně spoustu zábavy a navíc vypadá docela působivě. Leo přikyvuje: "Ano, cítíte, že máte velkou moc, pokud jde o prostor." O několik minut později požádá tým o žebřík. Testování z něj přece jenom nakonec udělalo megalomana: Jeho paže nedosahují dostatečně vysoko, aby mohl dokončit trojrozměrné digitální umělecké dílo.
Intuitivní software
"Vždy reaguji na to, co tam již je, a vše tak vzniká krok za krokem. Nemám žádnou konkrétní vizi o tom, jak bude výsledek vypadat."
Leo "BOE" Volland pochází z Heilbronnu, žije mnoho let v Berlíně
a od konce 90. let je stálým členem graffiti a street art scény.
Společně s přáteli založil uměleckou a designovou skupinu Via Grafik. Leo
má k umění velmi experimentální přístup, od instalací až po nevšední způsoby
použití barev, což mu vyneslo mezinárodní věhlas. Jeho umění lze vidět nejenom na
ulicích, ale také v uměleckých galeriích a na výstavách.
@via_grafik