Tým BARTH Racing se s novým Tiguanem Allspace na Dakar vypravil v podstatě ze dvou důvodů. Jednak kvůli natáčení pořadu Dakar za oponou pro Českou televizi, jednak protože si posádka chtěla nový Tiguan Allspace vyzkoušet v drsných podmínkách. "Předchozí Tiguan jsme otestovali na Dakaru v Jižní Americe, v roce 2020 jsme již v Saúdské Arábii zkoušeli Touareg a letos jsme si chtěli vyzkoušet novinku Tiguan Allspace," říká Michal Burkoň, ředitel Autocentra BARTH, které tým BARTH Racing v čele se čtyřkolkářem Zdeňkem Tůmou na Dakar vysílá.
Jak zvládl Tiguan Allspace letošní Dakar? Podívejte se v následujícím videu
Auto po většinu času využívali moderátor Vlasta Korec s kameramanem, ale střídaly se v něm i další posádky. "Používali jsme ho pro přejezdy v rámci bivaků, pro návštěvy zajímavostí a památek v okolí a hlavně pro sledování a natáčení závodníků na trati Rallye Dakar," říká Burkoň. Auto tedy nejezdilo stejnými náročnými trasami jako závodní vozy, přesto nemělo úlohu úplně lehkou. "Kromě toho, že v něm moderátor Vlasta Korec často nocoval, muselo často překonávat trasy měřící i stovky kilometrů v poušti, jindy mířilo k místním památkám," popisuje Burkoň.
Záludná arabská poušť
Objevování krás Saúdské Arábie je poměrně neobvyklé. O zemi, která je turistům otevřena teprve krátce, neexistuje téměř žádná turistická literatura, a tak s hledáním zajímavostí pomáhali třeba pracovníci ambasády v Rijádu, Češi, kteří v zemi pracují, nebo místní. "S Tiguanem Allspace jsme se dostali do starobylých měst, oáz a samozřejmě strávili mnoho času v poušti," vypráví Burkoň. I když má Saúdská Arábie kvalitní silniční a dálniční síť, často se auto během výpravy ocitlo v nezpevněném terénu, ať už na písčitých cestách, nebo zcela mimo ně. "Snažíme se tu trochu rozbít onu představu o Tiguanu jako městském voze pro nákupy v obchodních centrech. A myslím, že se nám to daří skvěle," usmívá se. A s jakými nástrahami se musel vůz vypořádat? "Oříškem bývá už samotné tankování. Nafta slouží v Saúdské Arábii pouze pro pohon kamionů a ty nezajíždí do měst, takže ve městech ji nenatankujete. Musíte zamířit na kraj měst a často hledat pumpu, kde bude nafta k dispozici," vysvětluje Burkoň. "S kvalitou samotné nafty ale potíže rozhodně nebyly," ujišťuje Burkoň.
Cesty, které hodně skáčou
Nebezpečím na cestách jsou pak doslova náhodně rozeseté retardéry a velbloudi. "Retardéry si tu obyvatelé umisťují sami v místech, kde nechtějí, aby se jezdilo rychle. Jenže takový retardér snadno přehlédnete, takže jsme s autem několikrát nepříjemně nadskočili," vysvětluje šéf firmy BARTH a pokračuje, "velbloudi se velmi často pohybují po trasách pro auta a to je nepříjemné hlavně v noci. Tak velké zvíře opravdu srazit nechcete," dodává. Tiguan se ale nakonec všem nástrahám vyhnul a při jedné z výprav, kdy zamířil na plochu vyschlého jezera Khararah, obstál i v roli zachránce. "Přišel za námi jeden místní obyvatel, že se svým terénním vozem v písečné pláni jezera zapadl. Tak jsme ho úspěšně vytáhli," přidává Burkoň další vzpomínku na letošní Dakar. Z něj se Tiguan vrátil do Česka zcela v pořádku a Zdeněk Tůma "přivezl" domů fantastické čtvrté místo.
Prošvihli jste letošní Dakar? Podívejte se na něj zpětně v pořadu Dakar za oponou a připomeňte si jeho nejlepší okamžiky.