Když dostane náležitou péči, bude dobře a spolehlivě fungovat. Tahle pravda platí nejen pro lidské tělo, ale i pro automobily. Vůz, který dostává pravidelný a kvalitní servis, je navíc lépe prodejný.
Doporučené servisní prohlídky je dobré nezanedbávat a rozhodně na nich nešetřit. Dokonce bychom se neměli na peníze, které za ně utratíme, dívat jako na výdaj, ale jako na investici. "Vydávat peníze za pravidelný servis znamená úsporu v příštím období. Když vůz udržujete v dobré kondici, zajišťujete tím, že vás v budoucnu nepotkají nenadálé větší opravy. Pravidelným servisem tak vlastně zvyšujete hodnotu automobilu," popisuje Jan Špinar, vedoucí divize After Sales ze společnosti Porsche Česká republika. Při pravidelných prohlídkách navíc může technik odhalit blížící se závadu - díl v horším stavu, který by brzy mohl způsobit vážnější komplikaci.
Každé auto chce svoje
Auta v sobě mají velice složité technologie a softwarovou výbavu - autorizované servisy tak dávají čím dál větší smysl. A jistotu. "Pro kvalitní a spolehlivé opravy je nezbytný proškolený personál, moderní dílenské vybavení, odpovídající diagnostika a technika. Ilustrovat to můžeme na výměně čelního okna, kdy je nutné precizně zkalibrovat kamery a radary. To servis pracující s řadou různých značek v podstatě nemá šanci kvalitně zajistit," popisuje odborník společnosti Porsche Česká republika.
Autorizovaný = drahý. To je mýtus, jemuž řada lidí stále věří. Ceny za díly a za hodinu práce sice na první pohled mohou vypadat vyšší, velkou roli ale hrají časové normy výrobce, které autorizovaný servis musí dodržovat. Pro příklad: "běžný" servis má sice cenu za hodinu práce nižší, ale naúčtuje si třeba dvě hodiny. Autorizovaný servis má "hodinovku" vyšší, výrobce ale pro tentýž úkon stanovuje normu například hodinu a dvacet minut. Finální cena za práci tak v autorizovaném servisu může být paradoxně nižší.
Lhostejnost se nevyplácí
Průměrné náklady na typický pravidelný servis možná leckoho překvapí. Budeme-li počítat s nájezdem 150 tisíc kilometrů a pěti lety provozu, u modelu Golf 1.4 TSI to za celou dobu vychází na zhruba 31 tisíc korun, tedy asi šest tisíc za rok; u vozu Passat 2.0 TDI je částka zhruba stejná, u modelu Touareg 3.0 TDI pět let servisu přijde asi na 49 tisíc korun.
Pokud se následně musí vyměnit celý motor, může taková oprava vyjít i na několik set tisíc korun.
"U autorizovaného servisu máte jistotu, že všechny použité náhradní díly jsou originální, výrobcem testované a certifikované. Tyto servisy často poskytují svým zákazníkům různé slevy, zapomenout nesmíme ani na nový program MyCard (my-card.cz). Ten po registraci nabízí držiteli například patnáctiprocentní slevu na originální díly a přípravu a zajištění STK; její vyšší verze pak zahrnuje i výměnu brzdové kapaliny nebo sadu předních stěračů, výměnu kompletních kol včetně vyvážení nebo slevu na originální příslušenství," uvádí Špinar.
Neotřesitelným argumentem pro autorizovaný servis je servisní historie vozu. Každý servisní úkon se zapisuje do systému výrobce, je tedy doložitelné, jakou péči má vůz za sebou. To opět při následném prodeji zvyšuje jeho hodnotu. Například díky tomu nelze narazit na ojetý vůz se stočeným tachometrem.
Servisními balíčky proti inflaci
Jan Špinar přidává ještě jeden zajímavý tip: servisní balíčky. "Jde o službu, kterou si zákazník předplácí pravidelný servis dopředu na pět let. Volit lze limit kilometrů - 60, 100 a 150 tisíc - a základní a vyšší úroveň. Ta základní kryje úkony předepsané výrobcem, tedy výměnu oleje a veškerých filtrů. Vyšší stupeň pak vedle toho zahrnuje i výměnu dílů a práci u součástí, které podléhají opotřebení, jako jsou stěrače, akumulátor, brzdové destičky a kotouče, výměnu rozvodů, tlumičů a podobně. Výhodou je, že předplaceným servisem se zákazník kryje před inflací, balíčky kalkulují s aktuálními cenami. Představit si to lze jako fixaci úrokové sazby u hypotéky. Nespornou výhodou také je, že balíčky jsou spojeny s konkrétním vozidlem - opět tedy při prodeji zvyšují jeho hodnotu."