Menu
Zavřít menu

S elektromobilem ID.3 napříč celou Evropou

S elektromobilem ID.3 napříč celou Evropou

Dá se s elektromobilem vyrazit na delší cestu do zahraničí? Šéfredaktor magazínu Flotila Michal Žďárský věřil, že ano, a tak si naplánoval tematický výlet do Valencie. Jak dopadla téměř pět tisíc kilometrů dlouhá cesta tam a zpátky?

Vydat se v půlce dubna na první podnik světového šampionátu FIA Electric and New Energy Championship - ECO Rallye Comunitat Valenciana byla vlastně docela ambiciózní myšlenka. Po vlastní ose dojet do Valencie, trochu si tam pozávodit na tamní soutěži a pak rychle zpátky za volant a pálit to dalších dva tisíce km zpátky domů. Jak to zvládneme my, naše ID.3, kolikrát budeme muset nabíjet a zastavovat?

Při dané specifikaci vozu, tedy s modelem Tour 150 kW, 77 kWh s proklamovaným dojezdem až 550 km na jedno nabití, jsme si příliš starostí s cestou a jejím plánováním nedělali. Tím spíš vybaveni kartou We Charge zahrnující síť 150 00 veřejných dobíjecích stanic včetně sítě Ionity umožňující ultrarychlé dobíjení. Už naše předchozí cesty po Evropě ukázaly, že co se infrastruktury týká, situace se rok od roku zlepšuje a síť jde kupředu mílovými kroky. Vystačili jsme si s populární aplikací Chargemap, překvapením pak pro nás bylo i to, že vcelku obstojně už se dá spolehnout i na Google mapy, a to i se zobrazováním obsazenosti dobíjecích stanic.

S plánováním cesty nejvíce pomohla aplikace Chargemap, která zahrnuje všechny možné dobíjecí sítě a má vcelku vychytaný plánovač.

Sázka na hyperchargery

 

Cestu jsme začali v Praze v úterý ráno s plně nabitým vozem a vyrazili směr Valencie. Konkrétně jsme mířili do Castellonu, který byl střediskem veškerého dění. První nabíjení nás čekalo u hyperchargeru E.ONu na Rozvadově, který umožňuje nabíjet výkonem až 175 kW. Maximum našeho ID.3 je 125 kW, což je hodnota, při které auto nabíjí proklamovanou rychlostí 720 km/hod a kterou nám průběžně hlásila aplikace We Connect. První účet nám stanice vystavila na 430 korun za 47,9 kWh a pak už jsme mohli vyrazit do Německa.

Rozhodli jsme se využívat výhradně sítě rychlých dobíjecích stanic. Naší prioritou byl čas a nechtěli jsme tak u nabíječek trávit ani o minutu déle, než bylo nutné. Ruku v ruce s tím jdou i výrazně vyšší náklady při dobíjení. Ceník E.ONu například počítá registrovanému zákazníkovi 9 Kč/kW při využití UFC (Ultra Fast Charge), pomalejší nabíjení je přitom o třetinu levnější (6 Kč/kW při AC a 6,90 Kč/kW při běžném DC dobíjení). V hojné míře jsme pak využívali síť Ionity, která má jednu velkou výhodu. Je na ní vždy více stojanů, a tudíž i menší riziko, že by byla plně obsazena.

Pět tisíc kilometrů v elektromobilu

 

V průběhu naší cesty jsme zdolali během šesti dní celkem 4 751 km rozprostřených do 56 hodin za volantem. Tento údaj kombinuje dvě cesty Praha-Valencie a pohyb v rámci třídenní soutěže ECO Rallye Comunitat Valenciana. Samotná cesta do Valencie nám zabrala 18 hodin a 36 minut, měřila 1 942 km a ujeli jsme je průměrnou rychlostí 106 km/hod. I vzhledem k tomu, že jsme se moc nesoustředili na ekologickou jízdu a že na německých dálnicích jsme auto úplně nešetřili, považujeme průměrnou spotřebu 21 kWh na sto kilometrů nakonec za skvělý výsledek. Zastávek na nabíjení jsme udělali celkem sedm a průměrně jsme na stanicích strávili 43,8 minuty. Ne vždy jsme dobíjeli do plna, většinou to bylo v cyklu 20 až 80 % kapacity baterie, což nám pro posádku vycházelo časově nejlépe. Vcelku bez problémů bychom to zvládli i na šest zastávek, a kdybychom zvolnili a jeli ekonomičtěji, pak asi i na pět.

Přískoky zhruba po 350km udržovaly posádku neustále svěží

ID.3 je parťák do nepohody

 

Na překvapivě neúnavné cestě se velkou měrou podepsal i komfort auta. ID.3 kombinuje velmi tichou jízdu bez jakýchkoliv vibrací a poměrně pohodlná sedadla, ze kterých nebolí záda ani zadek. Za vděk jsme vzali i jejich příplatkovou masážní funkcí ergoActive, vždycky nás totiž příjemně probrala.

Co se týče jízdních vlastností, pochválit musíme obratnost vozu a jeho dynamiku. Obojí se nám osvědčilo nejen při proplétání městskou dopravou, ale i v průběhu soutěže nebo i na jednom z testů, jejž jsme absolvovali v rychlejším tempu na kilometrové utažené motokárové dráze. Test mrštnosti nám přichystalo hned na úvod i malé městečko Morella, které je obestavěno hradbami vybudovanými ve 14. století a tyčí se se svým dominantním hradem na strmé skále ve výšce 1 070 metrů. Tam celý závod začínal a proplétat se úzkými uličkami k hotelu a následně na start soutěže byla i pro ID.3 výzva, ve které auto obstálo na výbornou.

Kolik to celé stálo?

Cena ultra rychlého nabíjení je odlišná síť od sítě. Někdy si dodavatel účtuje za minutu dobíjení, jindy za množství odčerpané energie. Příkladem budiž tarif 0,79 eura za minutu dobíjení u Ionity ve Francii nebo 0,49 eura/kWh u dodavatele EnBW v Německu, což odpovídá poměrně vysoké ceně 12 Kč/kWh. Celkem jsme tak na trase do Valencie projeli 392 kWh při nákladech 6 482 Kč. Za celou cestu jsme po 4 751 km využili 956 kWh při nákladech 14 032 Kč. To odpovídá téměř třem korunám na jeden ujetý kilometr. Ale hodně se na výsledné ceně promítlo rychlé nabíjení a vysoká spotřeba na dálnici. Rozumný průměr při běžné jízdě neovlivněný dlouhými dálničními přesuny odhaduji na 16-18 kWh/100 km.

Při výraznějším podílu nabíjení doma nebo v hotelech by posádka náklady ještě výrazně srazila. Jejich cílem však bylo otestovat, zda je taková cesta vůbec možná a zda může být pohodlná.

Soutěž v pravidelnosti

 

New Energies Rally je trochu jiná záležitost než běžné rallye. Hodnotí se tady pravidelnost, tedy jestli měřené úseky projedete určenou rychlostí. Pokud jedete rychleji nebo pomaleji, dostanete za každou desetinu sekundy trestný bod. A na konci do toho vstupuje ještě spotřeba. Na závěr vyhrává ten, kdo má trestných bodů nejméně a kdo jel zároveň nejekonomičtěji.

Tyto podniky se v rámci šampionátu eco rallye FIA jezdí už několik let, a ačkoliv pro nás to byla premiéra, nevedli jsme si úplně špatně. V hodnocení regularity (jízda pravidelnosti) jsme v nabité světové konkurenci ukořistili šesté místo. V celkovém pořadí nás však spotřeba srazila až na dvanáctou příčku. Jakkoliv se nám v rámci dvou hodnocených dnů dařilo jet se spotřebou výrazně pod WLTP hodnotou vozu, v kontrastu ostatních posádek nám vyšlo, že tady se od jezdců světové špičky ještě máme hodně co učit.

I cesta může být cíl

 

Nakonec pro nás mnohem cennější trofejí byla cesta samotná. Ukázala totiž, že s vozem, jako je ID.3, lze dojet hodně daleko bez jakýchkoliv problémů a komplikací. Jízda na dlouhou vzdálenost neskrývá žádné nástrahy při delším nabíjení, naopak si člověk po nějakých 300 až 400 kilometrech a třech nebo čtyřech hodinách jízdy stejně potřebuje odfrknout. A jakmile se občerství a odpočine si, má nabito a může vesele pokračovat dál. Přestože tedy nejsem zaslepeným fanouškem elektromobility, zdá se mi tento způsob soužití zcela dostačující.

Jejda!
Zdá se, že Váš prohlížeč není aktuální. Naše webová stránka možná nefunguje optimálně. Většina prohlížečů (ale ne MS Internet Explorer 11 a starší) funguje stále dobře.

Doporučujeme Vám aktualizovat webový prohlížeč!
Nejnovější verze může zajistit správné fungování jakékoli internetové stránky.

Děkujeme za Vaši návštěvu a přejeme příjemnou zábavu,
Váš tým Volkswagen
24px/configurator private vehicles Created with Sketch.
24px/configurator private vehicles Created with Sketch.