Dřív pro manuálně zručného člověka nebyl problém udělat si toho na autě opravdu hodně. Vozy totiž byly z drtivé většiny mechanické. Od 70. let minulého století, kdy do aut začínaly pronikat první řídicí jednotky, se to pomalu, ale jistě začalo měnit. Řídicí jednotky sledují a ovládají většinu funkcí od motoru a převodovky přes klimatizaci a topení po všechny bezpečnostní systémy a asistenty. Pro představu, běžný Volkswagen dnes má kolem 40 řídicích jednotek, Touareg jich má 60. Aby tedy všechny správně fungovaly, přinášely nové funkce a aby celkově auto díky nim bylo ještě lepší, jsou tady aktualizace softwaru. Co všechno tedy obnáší?
Rozebrat a opravit? Často není nutné
Vaše auto je doslova prošpikované softwarem a některé jeho funkce se proto dají
neustále optimalizovat. Vývojáři čas od času zjistí, že mohou funkcionalitu,
stabilitu nebo efektivitu některého ze systémů vylepšit. A výrobce může dojít i
k tomu, že je software potřeba upravit, protože při původním programování nebyly
známé nějaké okolnosti nebo situace, které mohou nastat a na které auto vlastně
zareagovat umí, jen příslušný scénář v předchozích verzích systému třeba nebyl.
Opět pomůže update.
Moderní automobily jsou na softwaru životně závislé. A do budoucna to bude platit ještě víc
Jak aktualizace probíhají?
Řada servisů provádí nahrání nejnovějších verzí softwaru automaticky (respektive
podívá se, zda je pro daný model a rok výroby aktualizace k dispozici), kdykoliv je
vůz na nějaké opravě nebo běžné prohlídce. Jindy je potřeba udělat svolávací
akci a jednotlivé vozy si do servisu pozvat. "Zákazník buď přijede do servisu s
tím, že má nějaký problém, v tom případě technik napojí auto na diagnostiku,
načte chyby a systém mu následně řekne, co je potřeba udělat pro jejich
odstranění. Pokud je pro některou řídicí jednotku k dispozici update, začíná
zpravidla postup řešení opravy problému tím, že je prvním krokem jeho nahrání.
Poté mohou, ale nemusejí nastat další úkony," objasňuje David Valenta z Porsche
Česká republika. "Pokud zákazník přijede do servisu na běžnou servisní prohlídku
a nemá s autem žádný problém, provede se servisní údržba podle servisního plánu, a
zda je k dispozici update pro některou řídicí jednotku, se zde nezjišťuje,"
dodává.
Nejčastěji se řeší převodovky
Chybné, příliš razantní, trhané řazení, vydávání pazvuků... zní to dramaticky,
ale často i tyto neplechy vyřeší prostě jen aktualizace. A optimalizovat jde
třeba i chování akumulátoru. Elektronika totiž ovládá všechny spotřebiče na
palubě, takže když se některý systém, například navigace nebo vyhřívání
sedaček, nevypíná automaticky, možným řešením může být zase update. Díky
aktualizacím se však může zvýšit i rychlost nabíjení nebo výdrž akumulátoru vašeho
hybridu či elektromobilu. Radarové bezpečnostní systémy mohou pracovat přesněji
a dávat méně falešných varování či zásahů. Softwarově lze snížit i nadměrnou
spotřebu oleje v motoru, bránit jeho přehřívání, snížit spotřebu pohonných
hmot.
Sníží spotřebu, zlepší jízdní vlastnosti nebo prodlouží životnost. S tím vším aktualizace pomůžou
Je v tom i bezpečnostní riziko
Pravděpodobně máte v počítači antivirový program, používáte firewall, máte doma
zabezpečený a dobře zaheslovaný router a tak dále. Přemýšleli jste už však, že
úplně stejně je nutné se chovat k moderním automobilům? Mezi vozem a servery
automobilky probíhá neustálý a velice čilý datový přenos - a ten musí být dobře
zabezpečený. A nejde jen o odemčení nebo nastartování. Řada automobilek
zaznamenává pokusy hackerů o prolomení zabezpečení aut a o ovládnutí řízení,
brzd, stěračů a podobně. Například se už po nabourání do zábavního systému
automobilu podařilo získat kontrolu mimo jiné nad řídicími jednotkami motoru a
převodovky. Inženýři a programátoři automobilek se pustili do tvorby firewallů
a dalších nástrojů, aby podobným elektronickým útokům zabránili. Automobily proto
při požadavku na nějaký úkon týkající se vitálních funkcí potřebují dostat
ještě ověřující (validační) pokyn. Nicméně malá péče se zatím věnuje tomu,
aby auta sama uměla zákeřný útok detekovat a nahlásit.
Co je Software Over the Air?
U automobilů se zatím drtivá většina updatů provádí připojením přes kabel.
Stále víc se však prosazuje metoda, kdy si svůj automobil zaktualizujete na dálku:
doma přes Wi-Fi nebo kdekoli přes mobilní datové připojení. Podle odhadů
odborníků by se už během příštího roku měly celosvětové počty takzvaných SOTA
(software-over-the-air) aktualizací vyšplhat na sto milionů ročně. Tato technika
se však zatím rozvíjí a automobilky řeší, jak se vypořádat s mnohými záludnostmi.
Zásadní roli bude hrát konektivita a s ní související možnost stahovat velké objemy
dat třeba i na odlehlých místech se slabším připojením.
A jak se má situace u nás? "V tuto chvíli je pro ID.3 aktuální verze 2.1, která je k dispozici od 4. března. Tento update přidává do systému poslední funkcionalitu v podobě updatů na dálku. Verze 2.1 bude pro všechny majitele ID.3 a ID.4 zdarma a k dispozici bude i pro všechny další elektrické modely. Od nahrání této aktualizace již bude vůz schopen stahovat a instalovat updaty sám a průběžně: uživatel tak bude mít ve vozu vždy nejaktuálnější systém. Do servisu pak pojede pouze v případě servisních prohlídek, nebo pokud bude auto vykazovat nějakou závadu," popisuje Valenta.
Vlastní operační systém od VW
Seattle si v posledních letech vybudoval pověst tzv. Cloud City, a nesouvisí to s
počasím. Právě v něm se totiž nachází i Volkswagen Automotive Cloud neboli
VW.AC. Jde o partnerství automobilky s Microsoftem s cílem urychlit vývoj jednoho z
nejrozsáhlejších dedikovaných průmyslových cloudů. Ten by měl být základnou pro
propojené automobily, která každý den zpracuje data od milionů vozů.
Pod hlavičkou softwarové značky Car.Software Organisation vzniká platforma, která
bude zahrnovat VW.AC, palubní operační systém VW.OS a další prvky pro budoucí
generace různých systémů směrem k autonomní jízdě. "Dnes je to software, co
určuje, jak lidé budou v budoucnosti používat svá auta. Chceme tyto příležitosti
využít. Automobilový cloud nám umožní realizovat
nové funkce jako vzdálenou kontrolu, nabíjecí scénáře a vzdálené updaty softwaru,"
říká šéf projektu Dirk Hilgenberg. Služby zákazníkům by měly být dostupné už
během příštího roku.
A jak z toho budou těžit řidiči? Pro začátek půjde o podporu stávajících služeb, jako je asistence v nouzi nebo vzdálený přístup do vozu, a zároveň o pokládání základů pro nové funkce, jako je inteligentní navigace, chytré parkování a autonomní jízda. U elektromobilů se systém bude starat o databázi nabíječek a související plánování cest, aby nedocházelo k problémům z nedostatku energie, a o optimalizaci dobíjení pro budoucí vývoj.