Menu
Zavřít menu

Systém: Proč je nutné pravidelně aktualizovat váš vůz

Systém: Proč je nutné pravidelně aktualizovat váš vůz

Auto je dnes v podstatě jeden velký počítač na kolech a ten potřebuje mít aktuální software, aby správně fungoval.

Dřív pro manuálně zručného člověka nebyl problém udělat si toho na autě opravdu hodně. Vozy totiž byly z drtivé většiny mechanické. Od 70. let minulého století, kdy do aut začínaly pronikat první řídicí jednotky, se to pomalu, ale jistě začalo měnit. Řídicí jednotky sledují a ovládají většinu funkcí od motoru a převodovky přes klimatizaci a topení po všechny bezpečnostní systémy a asistenty. Pro představu, běžný Volkswagen dnes má kolem 40 řídicích jednotek, Touareg jich má 60. Aby tedy všechny správně fungovaly, přinášely nové funkce a aby celkově auto díky nim bylo ještě lepší, jsou tady aktualizace softwaru. Co všechno tedy obnáší?

Rozebrat a opravit? Často není nutné


Vaše auto je doslova prošpikované softwarem a některé jeho funkce se proto dají neustále optimalizovat. Vývojáři čas od času zjistí, že mohou funkcionalitu, stabilitu nebo efektivitu některého ze systémů vylepšit. A výrobce může dojít i k tomu, že je software potřeba upravit, protože při původním programování nebyly známé nějaké okolnosti nebo situace, které mohou nastat a na které auto vlastně zareagovat umí, jen příslušný scénář v předchozích verzích systému třeba nebyl. Opět pomůže update.

Moderní automobily jsou na softwaru životně závislé. A do budoucna to bude platit ještě víc

Jak aktualizace probíhají?


Řada servisů provádí nahrání nejnovějších verzí softwaru automaticky (respektive podívá se, zda je pro daný model a rok výroby aktualizace k dispozici), kdykoliv je vůz na nějaké opravě nebo běžné prohlídce. Jindy je potřeba udělat svolávací akci a jednotlivé vozy si do servisu pozvat. "Zákazník buď přijede do servisu s tím, že má nějaký problém, v tom případě technik napojí auto na diagnostiku, načte chyby a systém mu následně řekne, co je potřeba udělat pro jejich odstranění. Pokud je pro některou řídicí jednotku k dispozici update, začíná zpravidla postup řešení opravy problému tím, že je prvním krokem jeho nahrání. Poté mohou, ale nemusejí nastat další úkony," objasňuje David Valenta z Porsche Česká republika. "Pokud zákazník přijede do servisu na běžnou servisní prohlídku a nemá s autem žádný problém, provede se servisní údržba podle servisního plánu, a zda je k dispozici update pro některou řídicí jednotku, se zde nezjišťuje," dodává.

Nejčastěji se řeší převodovky


Chybné, příliš razantní, trhané řazení, vydávání pazvuků... zní to dramaticky, ale často i tyto neplechy vyřeší prostě jen aktualizace. A optimalizovat jde třeba i chování akumulátoru. Elektronika totiž ovládá všechny spotřebiče na palubě, takže když se některý systém, například navigace nebo vyhřívání sedaček, nevypíná automaticky, možným řešením může být zase update. Díky aktualizacím se však může zvýšit i rychlost nabíjení nebo výdrž akumulátoru vašeho hybridu či elektromobilu. Radarové bezpečnostní systémy mohou pracovat přesněji a dávat méně falešných varování či zásahů. Softwarově lze snížit i nadměrnou spotřebu oleje v motoru, bránit jeho přehřívání, snížit spotřebu pohonných hmot. 

Sníží spotřebu, zlepší jízdní vlastnosti nebo prodlouží životnost. S tím vším aktualizace pomůžou 

Je v tom i bezpečnostní riziko


Pravděpodobně máte v počítači antivirový program, používáte firewall, máte doma zabezpečený a dobře zaheslovaný router a tak dále. Přemýšleli jste už však, že úplně stejně je nutné se chovat k moderním automobilům? Mezi vozem a servery automobilky probíhá neustálý a velice čilý datový přenos - a ten musí být dobře zabezpečený. A nejde jen o odemčení nebo nastartování. Řada automobilek zaznamenává pokusy hackerů o prolomení zabezpečení aut a o ovládnutí řízení, brzd, stěračů a podobně. Například se už po nabourání do zábavního systému automobilu podařilo získat kontrolu mimo jiné nad řídicími jednotkami motoru a převodovky. Inženýři a programátoři automobilek se pustili do tvorby firewallů a dalších nástrojů, aby podobným elektronickým útokům zabránili. Automobily proto při požadavku na nějaký úkon týkající se vitálních funkcí potřebují dostat ještě ověřující (validační) pokyn. Nicméně malá péče se zatím věnuje tomu, aby auta sama uměla zákeřný útok detekovat a nahlásit.

Co je Software Over the Air?


U automobilů se zatím drtivá většina updatů provádí připojením přes kabel. Stále víc se však prosazuje metoda, kdy si svůj automobil zaktualizujete na dálku: doma přes Wi-Fi nebo kdekoli přes mobilní datové připojení. Podle odhadů odborníků by se už během příštího roku měly celosvětové počty takzvaných SOTA (software-over-the-air) aktualizací vyšplhat na sto milionů ročně. Tato technika se však zatím rozvíjí a automobilky řeší, jak se vypořádat s mnohými záludnostmi. Zásadní roli bude hrát konektivita a s ní související možnost stahovat velké objemy dat třeba i na odlehlých místech se slabším připojením.

A jak se má situace u nás? "V tuto chvíli je pro ID.3 aktuální verze 2.1, která je k dispozici od 4. března. Tento update přidává do systému poslední funkcionalitu v podobě updatů na dálku. Verze 2.1 bude pro všechny majitele ID.3 a ID.4 zdarma a k dispozici bude i pro všechny další elektrické modely. Od nahrání této aktualizace již bude vůz schopen stahovat a instalovat updaty sám a průběžně: uživatel tak bude mít ve vozu vždy nejaktuálnější systém. Do servisu pak pojede pouze v případě servisních prohlídek, nebo pokud bude auto vykazovat nějakou závadu," popisuje Valenta.

Vlastní operační systém od VW


Seattle si v posledních letech vybudoval pověst tzv. Cloud City, a nesouvisí to s počasím. Právě v něm se totiž nachází i Volkswagen Automotive Cloud neboli VW.AC. Jde o partnerství automobilky s Microsoftem s cílem urychlit vývoj jednoho z nejrozsáhlejších dedikovaných průmyslových cloudů. Ten by měl být základnou pro propojené automobily, která každý den zpracuje data od milionů vozů.

Pod hlavičkou softwarové značky Car.Software Organisation vzniká platforma, která bude zahrnovat VW.AC, palubní operační systém VW.OS a další prvky pro budoucí generace různých systémů směrem k autonomní jízdě. "Dnes je to software, co určuje, jak lidé budou v budoucnosti používat svá auta. Chceme tyto příležitosti využít. Automobilový cloud nám umožní realizovat
nové funkce jako vzdálenou kontrolu, nabíjecí scénáře a vzdálené updaty softwaru," říká šéf projektu Dirk Hilgenberg. Služby zákazníkům by měly být dostupné už během příštího roku.

A jak z toho budou těžit řidiči? Pro začátek půjde o podporu stávajících služeb, jako je asistence v nouzi nebo vzdálený přístup do vozu, a zároveň o pokládání základů pro nové funkce, jako je inteligentní navigace, chytré parkování a autonomní jízda. U elektromobilů se systém bude starat o databázi nabíječek a související plánování cest, aby nedocházelo k problémům z nedostatku energie, a o optimalizaci dobíjení pro budoucí vývoj. 

Jejda!
Zdá se, že Váš prohlížeč není aktuální. Naše webová stránka možná nefunguje optimálně. Většina prohlížečů (ale ne MS Internet Explorer 11 a starší) funguje stále dobře.

Doporučujeme Vám aktualizovat webový prohlížeč!
Nejnovější verze může zajistit správné fungování jakékoli internetové stránky.

Děkujeme za Vaši návštěvu a přejeme příjemnou zábavu,
Váš tým Volkswagen
24px/configurator private vehicles Created with Sketch.
24px/configurator private vehicles Created with Sketch.