"Elektromobily jsou pro nás cesta, jak jezdit levně, ekologicky, mít možnost bezplatně zaparkovat v centru velkého města, přitom si to auto dobít a pokračovat dál. Je to pro nás i o zvýšené efektivitě cestování," vysvětluje Marek Zamarski hlavní důvody pořízení elektromobilu. Nové a efektivní technologie jsou pak pro ostravskou firmu o cca 30 zaměstnancích denním chlebem a vozy budoucnosti už patří mezi jednu z oblastí, které se už několik let věnují.
Firma SECTRON například dodává bezdrátové technologie do dobíjecích stanic, konkrétně jde o komunikační moduly umožňující ověřit obsazenost nabíječky nebo platby kartou. V obecné rovině se pak firma zabývá propojováním všech možných typů strojů a zvyšováním jejich inteligence tak, aby jejich pomocí lidem usnadnili život. Prakticky tedy SECTRON působí v oblastech technologií pro smart home, smart city, smart metering a souvisejících. "Jsme tak trochu hračkářství pro velké kluky. Každou novou technologii nebo zařízení, které se objeví, se snažíme propojit s těmi ostatními," vysvětluje Zamarski. A poradit si dokáží v podstatě s jakýmkoliv zařízením, které má být připojeno k internetu a poskytovat zákazníkům informace.
"V našem byznysu funguje taková zajímavá logika, kdy 1 + 1 je někdy 3 a někdy i 3 a půl. Z propojení nabíječky, elektroauta a parkovacího senzoru jsme schopni vytěžit víc než jen informaci o konkrétním propojeném objektu, ale i symbiózu a vzájemné fungování objektů mezi sebou," dodává.
Chytrá vozidla
na vzestupu
Marek Zamarski patří k fanouškům elektromobility a několik modelů si už vyzkoušel i v rámci firemního provozu. Řada jimi nabízených produktů, například ty od společnosti Gemalto, jsou totiž využívané jako komunikační moduly ve vozech různých automobilek. SECTRON sice obsluhuje menší zákazníky a přímo s automobilkami nespolupracuje, avšak i pro jejich projekty to jsou klíčové technologické komponenty. Proto musí novinky v oboru dobře znát.
"Na jedné straně je zde velký vzestup zájmu o konektivitu vozidla ze strany automobilek, na druhé straně ale vidíme i vzestup všech, kteří vyrábějí zařízení z druhovýroby. To jsou třeba jednotky typu kniha jízd, taxametry, různé palubní počítače, které rozvozovým firmám ukazují v mapě místa, kam mají to zboží dovézt, atd.," vidí to s celým segmentem chytrých služeb Zamarski pozitivně.
"Jedna z takových perliček, které momentálně máme na stole, je protokol V2X, pomocí kterého může automobil komunikovat s okolním světem. Díky němu Vás mohou budoucí auta samy navigovat na volné parkovací místo, mohou optimalizovat trasu, aby Vás nevedly do míst, kde je dopravní zácpa. U elektrických vozů zase prostřednictvím tohoto protokolu může docházet k rezervaci nabíjecího místa nebo ověření volné kapacity nabíječky v čase, kdy budete daným místem projíždět," přibližuje roli bezdrátových technologií. "Jde o spolupráci auta s Vaším kalendářem a infrastrukturou, která je v terénu, a ta Vám může výrazně usnadňovat používání vozidla v rámci přelidněných měst," dodává.
Vlajková loď
elektromobility
Jelikož firma je zvyklá pracovat s novými technologiemi, obvykle už několik let předtím, než se dostanou na trh ke koncovým zákazníkům, nejsou pro ně elektromobily nic nového. I díky tomu se Zamarski nemohl dočkat, když se objevil kompaktní vůz vyvinutý jako čistý elektromobil. Pravděpodobně přitom patřil k těm vůbec prvním z ČR, kdo si ID.3 rezervoval: "Troufnu si říct, že jeden z úplně prvních, protože jsem opravdu u internetu čekal na ten okamžik, kdy se formulář otevřel, abych mohl rezervaci odkliknout."
ID.3 má v plánu využívat ve firmě i pro osobní účely. Jednak bude sloužit k cestám za zákazníky: "Pro nás jako mimopražskou firmu vidíme zajímavou výhodu v možnosti parkovat v modrých nebo fialových zónách v centru Prahy, což je pro nás jinak komplikované a musíme při schůzkách využívat jinak vcelku drahé parkování v centru měst. Nehledě na to, že mnohdy se schůzka odehrává v blízkosti nákupního centra nebo přímo u klienta, kde se dá to auto na hodinu postavit a dobíjet a pak pokračovat dál."
A v druhé řadě pak ID.3 bude sloužit jako vlajková loď společnosti pro segment elektromobility. Chtějí s ním totiž před zákazníky prezentovat a ukazovat možnosti využití auta nebo elektronabíječek jako takových. "Dnes vím, že mnozí elektromobilisté se podle dostupnosti nabíjecích míst rozhodují, kde budou nakupovat, kde se ubytují při služebních nebo soukromých cestách. Pokud by tedy lidé chtěli o svém místě zvýšit povědomí, může pro ně mít smysl pořídit si elektronabíječku ke své restauraci, hotelu, fitness centru nebo jinému místu a přilákat si tím elektromobilisty," dodává optimisticky Zamarski.