Pozvánku na prosincovou návštěvu do skleněné továrny v saské metropoli dostaly asi dvě stovky takzvaných prebookerů, celkový počet rezervací vozu ID.3 byl v té době kolem třiceti sedmi tisíc. "Byl jsem nadšený jak malý kluk," vzpomíná na zajímavý den ředitel ostravské společnosti SECTRON, která se specializuje na komunikační řešení, mimo jiné i na výbavu pro dobíjecí stanice. Největším lákadlem samozřejmě byla možnost vyzkoušet si elektromobil na nedalekém polygonu Lausitzring.
Klidně by jelo i dvoustovkou
"Testovací vozy neměly problém překročit rychlost 160 km/h, která bude pro
sériová vozidla maximálkou. Bude nejrychlejším hatchbackem na semaforech a i při
přesunech mimo město rychlostmi mezi 90 a 120 km/h je ID.3 dynamickým autem,
které nemá problém předjíždět i do kopce. Překvapilo mě i to, že i ve vyšších
rychlostech kolem 140 až 160 km/h je tento kompaktní vůz překvapivě stabilní,"
vzpomíná Zamarski na své zážitky za volantem.
I ve vyšších rychlostech je ID.3 překvapivě stabilní
Testovací jízda se skládala ze tří úseků, které začaly rychlostní částí s klopenou zatáčkou. "Při testu pršelo, foukal vítr, ale cítil jsem se bezpečně a auto jsem měl plně pod kontrolou. Určitě k tomu přispívá nízké těžiště díky baterii umístěné mezi přední a zadní nápravou. Při 160 km/h u sériového modelu zasáhne omezovač, ale platforma MEB by klidně uháněla i rychlostmi nad dvě stě," zamýšlí se 40letý manažer.
Sedí jak přibitý
V druhém úseku účastníci absolvovali losí test, tedy manévr před nečekanou
překážkou. Při vyšší průjezdové rychlosti a agresivním stylu řízení má podle
Zamarského elektromobil daleko menší náklony, než všichni čekali. Přední kola
krásně sledují zvolenou stopu a zadní náprava "drží jak přibitá".
Na otázku, co se mu na ID.3 líbí, ze sebe začne sypat jednu pochvalu za druhou: "Auto nabízí vyšší posed na úrovni městského crossoveru, je z něj báječný výhled. S prosklenou střechou je neuvěřitelně vzdušné a poloměr zatáčení je menší než u malých modelů typu Polo. Pro manévrování ve městě, parkování a těsné podzemní garáže je to nejlepší auto, s jakým jsem kdy jel. V třetím úseku jsme si měli možnost vyzkoušet kroužení kolem zhruba metr velkých kuželů a mně se nepovedlo ID.3 utrhnout z asfaltu. To už spíš spolucestující začínali měnit barvu v obličeji," směje se.
Elektromobilita dnes hýbe světem, a že se jedná o revoluci, potvrzují i Zamarského slova: "Přechod ze spalovacích motorů na elektrické přinese nejen čistší ovzduší ve městech, ale také větší klid, pohodu a radost z jízdy. Sice bude ještě nějakých 20 let trvat, než odchod spalovacích motorů začneme výrazně pociťovat, ale nastane to. Když jsem byl malý, chodil jsem se s dědečkem dívat na parní lokomotivy nebo do stájí na statku a děda vyprávěl, jak jako správce objížděl na koni farmy a pole. Tehdy jsem nechápal, proč měl slzu v oku. Až budu svým vnoučatům ukazovat v muzeu své první auto, taky budu naměkko," říká Zamarski.
Stačilo jedno kliknutí
"Jsem fanda všech nových technologií i zapálený motorista. Není divu, že mě elektromobily zaujaly. Postupně jsem zjišťoval víc informací, svezl se několika modely a byl jsem lapen," usmívá se. Dění kolem ID.3 dle svých slov sledoval delší dobu, a když nastal den spuštění objednávek, počkal si na otevření formuláře a rezervaci odeslal. "Ještě nikdy jsem nové auto po internetu nerezervoval, ale věřím, že ID.3 bude skvělé. Měli jsme ve firmě Passat a Multivan, ke kterému bychom se v elektrické variantě moc rádi vrátili. Pro mě je Volkswagen synonymem střídmého designu, který se neokouká. Cením si spolehlivosti, odolnosti těchto vozů a dostupnosti servisní sítě, což je pro firemního zákazníka velmi důležité," popisuje ředitel firmy, která dnes využívá především koncernové vozy od českého výrobce.
ID.3 bude další přelomový model, naváže na Brouka a
Golfa
Předávání rezervovaných elektromobilů by mělo proběhnout v celé Evropě během jednoho letního týdne, zatím se ale přesné datum neví. "Importér i místní dealer jsou se mnou v kontaktu. Všichni prebookeři jsou zvědaví a natěšení, takže napětí tady je, bez toho by to asi nebylo ono," svěřuje se a dodává, že souhlasí s tím, že ID.3 otevírá novou kapitolu elektromobilů pro širokou veřejnost. "Podle mě je to přesně, jak říká Volkswagen: ID.3 bude po Brouku a Golfu další přelomový model."
Pomalé rozšiřování elektromobility? Žádný strach
Často se u tématu elektromobility spekuluje o tom, jak rychle se nová technologie bude rozšiřovat. Jeden z prvních majitelů ID.3 u nás nabízí celkem střízlivý a racionální pohled, a to i na budování potřebné infrastruktury. "Většinu nových vozidel v Česku kupují firemní zákazníci, které zajímají možnosti financování, dodanění vozidel používaných pro soukromé účely a krácení odpočtu DPH poměrem soukromých a služebních jízd. Soukromí zákazníci se budou zaměřovat na nižší výbavové varianty s menší baterií nebo si počkají na první ojeté vozy z operativních leasingů. Co se týká infrastruktury, nejsem skeptik. Elektřina, kterou Česko vyváží, by vystačila pro každé české auto na téměř patnáct tisíc kilometrů ročně.
A to nemluvím o elektřině spotřebované na výrobu a distribuci paliv. Pokud už teď umíme toto množství elektřiny vyrobit a dopravit k hranicím, proč bychom ji nemohli během noci dobít do našich aut?"