Začíná to překonáním rekordu.
Pokračováním je budoucnost planety.
Elektromobilita se vyvíjí mílovými kroky. A žádný jiný automobil to nedemonstruje jasnějším způsobem než vícenásobný držitel rekordů mezi vozy s elektrickým pohonem - Volkswagen ID.R. Poté, co v loňském roce impozantním způsobem překonal rekord ve slavném závodě do vrchu Pikes Peak International Hill Climb, pokořil letos další cíl, kterým bylo překonání rekordu na ikonické Severní smyčce okruhu Nürburgring. Rekordní čas v kategorii elektromobilů, který byl stanoven na 6:45,90 minuty překonal o neuvěřitelných 40,564 sekundy a zapsal tak do historie nový rekord s hodnotou 6:05,336 minuty. Tím však příběh nekončí. Nyní je na řadě další meta s názvem Tianmen Mountain. Letos v září se ID.R vydá na tento doslova mystický závod v Číně a má ambice pokračovat ve vítězném tažení. #challengeacceptID
Myšlení v nadčasových souvislostech. Pro budoucnost.
Nejdůležitější úlohou ID.R není překonávat jeden rekord za druhým na nejnáročnějších tratích světa. Ta největší výzva spočívá v jeho roli vzorového modelu a závodního vozu pro celou generaci budoucích elektromobilů.
S náskokem před konkurencí i před dobou
Pokud chcete překonávat rekordy, nestačí Vám k tomu pouze rychlé auto. Potřebujete
technologický vývoj, který postupuje ještě rychleji. Potřebujete nápady, které boří
konvence. V sériové produkci se vždy uplatňovaly poznatky získané v automobilovém
sportu. V oblasti elektromobility, která prochází vysoce dynamickým vývojem, to
platí dvojnásob. To je také důvod, proč každý kilometr, který ID.R ujede, je
zdrojem poznatků pro další modely rodiny ID.
ID.R v číslech
Od skici po rekord
Vůz Volkswagen ID.R byl vyvinut a testován v rekordně krátkém čase. Mezi vyhlášením projektu dne 18.10.2017 a dosažením rekordu v legendárním závodě Pikes Peak dne 24.06.2018 uplynulo pouze 250 dní.
Zadní spoiler
Vůz ID.R má asi nejpůsobivější zadní spoiler v současném světě motorsportu. Měří 2 metry a 35 centimetrů a byl vyvinut inženýry Volkswagenu tak, aby měl co největší možný přítlak.
Zrychlení
Nic není tak působivé, jako zrychlení vozu ID.R. Z nuly na 100 km/h se dostane již za 2,25 sekundy. A přitom dosažení této hodnoty nebylo pro konstruktéry vozu prioritou. Naopak: elektronika uvnitř vozu reguluje zrychlení na takovou úroveň, aby se nepoškodily další součásti vozu. I přesto má ID.R větší zrychlení z nulové rychlosti než současné vozy Formule 1 nebo Formule E.
Rychlost nabíjení
Rychlost byla opět klíčem k úspěchu i v případě nabíjení baterie na Pikes Peak. Pravidla závodu určují, že vozy musí být zpět na startu a připraveny k jízdě ve velmi krátkém čase, pokud by byl závod přerušen. Proto inženýři Volkswagenu vyvinuli systém rychlého nabíjení, který plně dobije baterii vozu do 20 minut.
Energie
Vůz ID.R si sám vytvořil zhruba třetinu potřebné energie, kterou potřeboval pro svou cestu na vrchol hory při závodě Pikes Peak. Elektromotory se při brždění chovají jako generátory energie a jsou tak schopny obnovit až 20 % vynaložené energie na brzdění. Bez toho by se auto bývalo nedostalo až na vrchol.
Převýšení
Během cesty na vrchol při závodě Pikes Peak nastoupal vůz 1440 výškových metrů. Začínal v nadmořské výšce 2862 metrů a končil v 4302 m n.m.
ID.R a jeho rekordy
Závod do oblak: Pikes Peak
Volkswagen se zapsal se závodním vozem ID.R Pikes Peak do historie závodu do vrchu
"Pikes Peak International Hill Climb". Romain Dumas (F) zvítězil s elektromobilem
ID.R Pikes Peak o výkonu 500 kW (680 k) nad konkurenty s konvenční technikou pohonu
a vylepšil přitom nejen dosavadní rekord pro elektricky poháněné automobily, ale
překonal dokonce i nejrychlejší čas všech dob, jehož dosáhl Sébastien Loeb (F) v
roce 2013 - a to o neuvěřitelných 16 sekund. Dumasův nový rekordní čas 7.57,148
minuty je nyní uveden na prvním místě v žebříčku vítězů na Pikes Peaku, v němž
figurují proslulí jezdci, jako jsou Loeb, Walter Röhrl (D), Michèle Mouton (F),
Stig Blomqvist (S), Nobuhiro Tajima (J) nebo Rod Millen a jeho syn Rhys (NZ).
Festival rychlosti: Goodwood
2018
ID.R dosáhl dalšího rekordu. Romain Dumas (F) stanovil na Festivalu rychlosti v
Goodwoodu nový rekord v kategorii elektromobilů, a to časem 43,86 sekundy. Pouhé
tři týdny po rekordní jízdě v legendárním závodě do vrchu "Pikes Peak International
Hill Climb" vylepšil Dumas v závodě do vrchu "Goodwood Hill Climb" nejlepší čas z
roku 2013 mezi elektricky poháněnými závodními vozy o 3,48 sekundy. Absolutní
rekord drží i nadále Nick Heidfeld (D). Bývalý jezdec Formule 1 projel v roce 1999
trať o délce 1,86 kilometru za 41,6 sekundy s monopostem Formule 1 McLaren-Mercedes
MP4/13. Rozdíl 2,26 sekundy k absolutnímu vítězství zůstává pro ID.R výzvou pro
další ročníky.
2019
Výzva z roku 2018 pokořena! Elektricky poháněný závodní vůz je poprvé rychlejší než Formule 1! Volkswagen ID.R stanovil na Festivalu rychlosti v Goodwoodu nový absolutní rekord, a znovu se tak zapsal do historie motoristického sportu. Romain Dumas projel v jižní Anglii trať o délce 1,86 kilometru za 39,90 sekundy. Závodní elektromobil o výkonu 500 kW (680 k) vylepšil 20 let nepřekonaný rekord o 1,7 sekundy.
Zelené peklo: Nürburgring
Volkswagen vytyčuje další milník elektrické mobility. Dvěma elektromotory poháněný
ID.R ujel jedno kolo na Severní smyčce Nürburgringu o délce 20,8 kilometru za
6:05,336 minuty - rychleji než jakýkoli jiný elektromobil. Romain Dumas (F)
vylepšil dosavadní rekord Petera Dumbrecka (GB, NIO EP9) z roku 2017 o 40,564
sekundy. ID.R dosáhl průměrné rychlosti jízdy 206,96 km/h, čímž znovu potvrdil
vysokou výkonnost elektrického pohonu Volkswagen. Závodní vůz s nulovými
emisemi a nejvyšším výkonem 500 kW (680 k) je sportovní předzvěstí sériově
vyráběných elektromobilů produktové řady Volkswagen ID.
Cesta do nebe: Tianmen
Volkswagen ID.R a jeho pilot Romain Dumas (F) se 2. září 2019 utkali s těžkým
soupeřem. Mystická horská silnice v čínském středozemí Tianmen Shan Big Gate Road,
známá jako "cesta do nebe" nebo také "nebeská brána", se táhne do výšky 1519 metrů
nad mořem a jejích 99 zatáček spolu s převýšením 1 300 m bylo pro silné duo tvrdou
zkouškou. Ale podařilo se mu překonat čas stanovený ve virtuálních podmínkách
on-line soutěže. Pro tento závod totiž dosud neexistoval žádný oficiální rekord.
Ale 680 koní vozu ID.R na čínské stezce odvahy pokořilo čas dosažený v ideálních
podmínkách počítačové hry a na horu Tianmen vyjelo za 7:38,585 minut.
Technická data
POHONNÁ JEDNOTKA | |
---|---|
Typ | Elektromotor |
Výkon | 500 kW (680 k) |
Točivý moment | 650 N.m |
PŘENOS MOMENTU | |
Pohon | Stálý pohon všech kol s aktivní distribucí hnacího momentu |
PODVOZEK | |
Přední/zadní | Zavěšení kol s dvojitými rameny |
Pneumatiky | Bridgestone Potenza 330-40/18 |
SKELET | |
Typ | Bezpečnostní konstrukce s karbonovým monokokem vpředu a ocelovým ochranným rámem |
ROZMĚRY A HMOTNOSTI | |
Délka/šířka/výška | 5219/2350/979 mm |
Rozchod kol | 1600 mm |
Rozvor kol | 2850 mm |
Hmotnost | 1100 kg (vč. jezdce) |
VÝKONY | |
Zrychlení | 0-100 km/h 2,25 s |
Maximální rychlost | 270 km/h |