Menu
Zavřít

Nové technologie Revoluce ve výrobě baterií. Budou levnější i ekologičtější.

PowerCo, dceřiná společnost koncernu Volkswagen, vyvíjí novou metodu výroby baterií. Díky novému postupu by se produkce měla stát levnější a výrazně ekologičtější, než tomu bylo doposud.

Výroba baterií je energeticky velmi náročná. Jednou z nejnáročnějších částí tohoto procesu je výroba samotných elektrod baterií. Ty vznikají tak, že se na tenkou hliníkovou nebo měděnou fólii nanáší speciální pasta, která je směsí materiálů, jež pak tvoří elektrodu. Tato pasta se musí po nanesení na fólii vysušit a následně se celá fólie kalandruje, což je proces válcového lisování, který upraví finální povrch elektrod. Nový výrobní postup, který vyvinula společnost PowerCo z koncernu Volkswagen, ovšem proces nanášení a vysoušení pasty zcela eliminuje. Metoda nazvaná dry coating (tedy suché nanášení) totiž v podstatě funguje jako průmyslový tisk: namísto pasty se na onu tenkou kovovou fólii nanese vrstva prášku materiálů elektrody rovnou při procesu kalandrování. Takový postup výroby baterií je levnější a ohleduplnější k životnímu prostředí. PowerCo odhaduje, že by měl nový výrobní postup v průmyslovém měřítku ušetřit až 30% energie, která se při výrobě bateriových článků spotřebuje. Zmizí totiž nutnost energeticky náročného vysoušení fólie s nanesenou pastou. A zároveň nebude potřeba řešit náročnou recyklaci chemických rozpouštědel, která se pro vytvoření oné pasty používají a která musí být při vysoušení zachycena a dále zpracována. Výsledkem je kromě úspory energie a peněz (celkový potenciál je ušetřit stovky milionů eur ročně) i menší prostorová náročnost výroby. Bez vysoušecích linek může být celá plocha továrny o 15% menší.

Nový typ baterie vyráběný metodou dry coating by měl přijít na trh kolem roku 2026.

Na cestě do sériové výroby

"Technologie jako dry coating ukazují technickou zdatnost PowerCo. K tomu, abychom posunuli výrobu baterií na novou úroveň a nabídli svým zákazníkům významné úspory, máme potřebné know-how i odborníky. Naším cílem je průmyslově vyrábět udržitelné a dostupné baterie," řekl k technologii Thomas Schmall, člen představenstva koncernu Volkswagen za oblast technologií a předseda dozorčí rady PowerCo. Teď tedy koncern čekají práce na nasazení této metody v praxi. Zatím ji PowerCo provozuje ve své laboratoři, kde metoda funguje a prokazuje své přínosy. Kromě úspor by měly být výsledkem i spolehlivější a trvanlivější baterie. Vrstva prášku materiálu elektrod je velmi tenká, asi jen jako vlas. A je rovnoměrnější a s méně kazy než při tradičním "mokrém" nanášení. To znamená méně případných problematických míst, menší teplotní zátěž článku, a tím pádem potenciál k delší životnosti.

Na zavedení do sériové výroby pracuje PowerCo s tradičním německým výrobcem tiskařských lisů, společností Koenig & Bauer. Právě ta má na starosti vývoj kalandrovacího stroje, který výrobu elektrod baterií novou metodou zajistí. Firma by měla potřebné vybavení vyvinout do konce roku 2024 a následovat bude samotná příprava výroby. Podle odhadů zástupců PowerCo a Koenig & Bauer by k praktickému nasazení mělo dojít někdy v letech 2026 nebo 2027. "Naše továrny jsou navrženy pro rychlou a snadnou úpravu. Celkově očekáváme asi 30 různých budoucích inovací produktů i výrobních postupů, takže svoje továrny můžeme na veškeré nové procesy upravit ihned, jak vstoupí na trh," vysvětluje Sebastian Wolf, COO společnosti PowerCo. Nové baterie by tak měly být dostupné skutečně v dohledné době. "Čím je článek s pevným elektrolytem pro baterii jako takovou, tím je metoda dry coating z hlediska výroby skutečná revoluce. V případě úspěšného nasazení nám poskytne jedinečné postavení na trhu a jednoznačnou konkurenční výhodu," dodává k novince Frank Blome, generální ředitel PowerCo.

Jejda!
Zdá se, že váš prohlížeč není aktuální. Možná náš web nefunguje optimálně. Většina prohlížečů (ale ne MS Internet Explorer 11 a starší) stále funguje dobře.

Doporučujeme aktualizovat webový prohlížeč!
Nejnovější verze může zajistit dobrý zážitek kdekoli na internetu.

Děkuji za vaši návštěvu a bavte se,
Váš tým Volkswagen
24px/configurator private vehicles Created with Sketch.
24px/configurator private vehicles Created with Sketch.