Nároky kladené na baterie elektromobilů jsou extrémně vysoké, a Volkswagen se je proto snaží vyrábět v co nejvyšší kvalitě a zároveň zajistit jejich smysluplné využití i ve chvíli, kdy už se nehodí pro nasazení ve vozidlech.
«Prodloužení životnosti hraje ve strategii nakládání s bateriemi společnosti Volkswagen ústřední roli.»
Prudká zrychlení, rekuperace při brzdění, rychlá zastávka na rychlonabíjecí stanici, noční nabíjení z domácího wallboxu nebo výkyvy teplot od zimních mrazů až po letní vedra: to vše musí baterie elektromobilu zvládnout. Baterie v elektromobilech pracují v extrémních podmínkách jako je vlhkost, vibrace a působení různých dalších sil. Volkswagen i přesto stále poskytuje svým zákazníkům - například u modelu e-up! - záruku, že po osmi letech nebo ujetí 160 000 kilometrů bude stále k dispozici 70 procent původní kapacity baterie. I po tom, co kapacita baterie klesne, je však možné ji využít jinde. Tomuto využití se říká druhý život (Second Life).
Opětovné využití
«Kromě optimalizace procesu recyklace hraje v naší koncernové strategii nakládání s bateriemi ústřední roli také prodloužení jejich životnosti. Principiálně by baterie měly být v prvé řadě opraveny, resp. upraveny nebo převedeny do projektů druhého života, aby je bylo možné znovu použít», říká Tobias Enge, koncernový stratég pro oblast elektromobility a infrastruktury. «Další zpracování v alternativních oborech - například ve velkokapacitních úložištích elektrické energie - je zkoumáno na konkrétních příkladech a uváděno do praxe.» V rámci koncernu Volkswagen existuje celá řada projektů velkokapacitních úložišť využívající druhý život baterií. Použité baterie z elektromobilů se zde využívají ve svazcích a tvoří obří baterie, a to jak v provozech společnosti Volkswagen, tak i ve spolupráci se společnostmi zajišťujícími dodávky energie a s městy. Tato opětovná využití baterií mohou prodloužit jejich životnost a šetřit tak náklady a životní prostředí.
Repase
Vedle opětovného použití ve vozidle i mimo vozidlo se Volkswagen spoléhá také na repasování baterií. V použitých bateriích dochází k výměně jednotlivých komponent tak, aby je bylo možné znovu použít v elektromobilech. Alternativně se po částečném rozebrání baterie nabízí také možnost dalšího využití ve stacionárních úložných systémech.
Recyklace
Koncern Volkswagen si zakládá na tom, aby všechny použité baterie prošly na konci svého životního cyklu recyklací. Volkswagen ve spolupráci s několika partnery v oblasti recyklace vyvíjí efektivní a bezpečný proces recyklace dostupný pro všechny trhy. «Baterie jsou rozebrány, rozdrceny a zpracovány. Přitom se ve velkém množství získávají zpět suroviny, jako je nikl, měď a kobalt, které mohou být znovu použity například při výrobě nových bateriových článků», říká Tobias Enge. Je to důležitý příspěvek k trvale udržitelné mobilitě budoucnosti, protože efektivní recyklace šetří důležité zdroje, které jsou potřebné k výrobě baterií.
S rostoucím počtem elektromobilů se postupně zvýší i počet baterií, které bude možné opakovaně použít. Společnost Volkswagen v rámci své strategie týkající se opětovného využití baterií a recyklace přispěje k šetření důležitých zdrojů. Takový udržitelný přístup zvyšuje nadšení pro elektromobilitu i zájem o elektromobily společnosti Volkswagen.