Menu
Zavřít

Ráj s nulovou uhlíkovou stopou

Ráj s nulovou uhlíkovou stopou

Ostrov Astypalaia na jihu Egejského moře právě zažívá malou revoluci. Benzin a nafta se sem vozí trajektem, plavba z Pirea trvá deset hodin. Elektrifikace veškeré dopravy proto dává smysl.

Jako by na skalnatém ostrově, který se chlubí staletou historií a bělostnými vesnicemi, čas plynul pomaleji. Ale zdání klame. Právě tady loni Volkswagen a řecký stát spustily pilotní projekt, který chce proměnit Astypalaiu v chytrý a udržitelný elektrický ostrov. Elektromobily jako ID.3 a ID.4, elektrické skútry značky Seat Mó, elektrická kola a systém místní dopravy s nulovými emisemi - to vše má za cíl dekarbonizovat ostrovní dopravu. "Za několik let bude pro lidi jednodušší auto nevlastnit, ale využívat v případě potřeby - na hodinu, den nebo týden. Budoucnost spočívá v poskytování veřejné dopravy a sdílení automobilů pomocí inovativního softwaru," říká Nikolaos Komineas, starosta Chóry, hlavního města ostrova.

 

Vše začalo loni v létě. Předseda představenstva společnosti Volkswagen Herbert Diess předal 2. června tři speciálně vybavené vozy ID.4 místním policejním složkám, pobřežní stráži a civilnímu letectví. Další vozy následovaly záhy. Na jedno nabití 52kWh baterií ujedou třicet kilometrů od pláže Paralia Vatses na jihozápadě k antickým ruinám na severovýchodě víc než jedenáctkrát.

"Astypalaia je laboratoří pro budoucí dekarbonizaci Evropy. V reálném čase zkoumáme, co lidi motivuje k přechodu na elektromobilitu a jaké pobídky jsou zapotřebí k přechodu na trvale udržitelný životní styl. Získané informace pomohou urychlit transformaci na trvale udržitelnou mobilitu a zelenou energii v Řecku. Díky úzké spolupráci mezi vládou a podnikateli se může Astypalaia stát vzorem rychlé transformace," uvedl Herbert Diess.

Lepší spotřeba díky kopcům

Astypalaia je pro pilotní projekt kromě zvládnutelného počtu obyvatel ideální také díky jednoduchosti a jednotnosti dopravního systému. Na ostrov nepřijíždějí téměř žádná auta zvenčí. Při rozloze 96 km² činí nejdelší možná vzdálenost z hlavního města Chóra do malé vesnice Vathis na druhém konci ostrova pouhých 35 kilometrů.

Společnost Kosmocar, řecký dovozce vozů Volkswagen, došel při testovacích jízdách k zajímavému zjištění - dojezd modelu ID.4 Pure na ostrově dosahuje asi 484 kilometrů. Průměr podle normy WLTP činí 345 kilometrů. Důvody jsou dva. Po každém z četných stoupání následuje svah, kde elektromobily získávají energii rekuperací. K tomu se přidává nízká průměrná rychlost, i na hlavní silnici jedou vozy 55 až 60 km/h.

A co si myslí obyvatelé ostrova? "Mezi lidmi panuje opatrnost. Ptají se třeba, jak chceme v budoucnu vyrábět energii. Všichni chápou, že nemá smysl zavádět elektromobily, pokud budeme elektřinu vyrábět dieselovými generátory. Městská rada nyní přijala rozhodnutí, že Astypalaia nebude vyrábět víc elektřiny, než je nutné pro pokrytí vlastních potřeb. Buduje se solární farma, kterou doplní jedna větrná turbína," říká starosta Komineas.

Elektromobily i do soukromých rukou

Právě větrná elektrárna je řadě lidí trnem v oku. "Je skvělé, že utváříme budoucnost. Pro mě je ale také důležité, aby náš ostrov zůstal stejný. Naši hosté mají rádi alternativní cestování. Ochrana životního prostředí je jim blízká. Proto budou otevření přechodu na e-mobilitu. Lidé přijíždějí, aby si užili náš krásný ostrov. Nemůžeme dovolit, aby krajinu ovládly větrné turbíny a solární panely. Volkswagen a řecká vláda se musejí postarat o to, aby ostrov měl z přechodu dlouhodobý prospěch. Očekávám, že budou respektovat charakter a tvář Astypalaie," doufá Giorgios Giannoulis, který na ostrově provozuje kemp a velí hasičské jednotce.

Nejnovějším počinem projektu je předání prvního elektromobilu do soukromých rukou. Tyrkysový model ID.3 Pure poznal nového majitele letos v dubnu přímo u větrných mlýnů v Chóře. Dalšími dodanými vozy byly ID.4 a e-up! a také Seat Mó eScooter 125.

Nové služby ve spolupráci s místními

Následující milník projektu "Chytrý a udržitelný ostrov" přijde už během letošního léta, kdy Volkswagen společně s místními společnostmi spustí inovativní služby plně elektrické mobility. Sdílení jízd a vozidel má zlepšit mobilitu a zároveň přispět ke snížení počtu vozidel na ostrově.

Právě podnikatelé na ostrově vnímají také nástrahy elektrické budoucnosti. "Půjčovny aut se obávají, že sdílení vozidel přinese novou konkurenci zvenčí. Netají ani skepsi vůči efektivnímu systému veřejné dopravy. To je pochopitelné, protože pokud bude systém dobře fungovat, méně turistů si půjčí auto na celý pobyt. S našimi půjčovnami a koncernem Volkswagen jsme se dohodli, že služba sdílení vozidel bude zavedena a provozována pouze ve spolupráci s půjčovnami. Budou do ní zapojeni naši podnikatelé a generální importér značky Volkswagen, společnost Kosmocar. Půjčovny by se neměly bránit tomu, co přichází, ale přizpůsobit se nastupující elektromobilitě včas. Mohou totiž získat vozy Volkswagen za atraktivní ceny, stát nabízí na každý vůz finanční podporu až 15 tisíc eur včetně šrotovného. Kdo ví, jak se program změní v budoucnu. Pokud jde o veřejnou dopravu, na Astypalaie existuje jeden soukromý autobusový dopravce, který bude zapojen do nového systému kyvadlové dopravy na vyžádání. Doposud provozoval svou autobusovou síť pouze v hlavní sezoně. Po zbytek roku zatím nic. To se v našem veřejném systému změní," popisuje starosta Komineas.

Výrazné úspory na obzoru

Transformace energetické soustavy na obnovitelné zdroje bude dvoufázová. Od roku 2023 bude zelenou energii poskytovat nová solární elektrárna s výkonem 3 MW. Tím se pokryje 100 procent spotřeby energie při nabíjení elektromobilů a více než 50 procent celkové spotřeby energie ostrova. Do roku 2026 nová energetická síť pokryje více než 80 procent celkové poptávky po energii. Akumulátorové úložiště navíc pomůže udržovat rovnováhu v elektrické síti a maximálně využívat výkon solární elektrárny. Volkswagen má na ostrově vybudovat síť 230 dobíjecích stanic a zhruba 1500 místních aut se spalovacími motory nahradí další elektromobily a skútry na elektrický pohon. Náklady na elektrickou energii by se přitom mohly snížit minimálně o 25 procent. Ostrov je v současnosti zásobován elektrickou energií z generátorů poháněných vznětovými motory.

"Mým hlavním cílem je přesvědčit lidi, aby na Astypalaie žili po větší část roku, což posiluje naši komunitu a místní ekonomiku. Proto se chci chopit této příležitosti. Například náš dopravní systém bude v budoucnu vyžadovat technologii 5G. Ta by umožnila pracovat z Astypalaie mnoha lidem, kteří toho v současnosti nejsou schopni. Mohou se tu ráno projít po pláži nebo si obout tenisky a vylézt na horu a pak se vrátit domů do práce. To vše s vědomím, že žijí na místě, které podporuje udržitelnost a chrání své z velké části nedotčené životní prostředí," uzavírá starosta.

Jejda!
Zdá se, že váš prohlížeč není aktuální. Možná náš web nefunguje optimálně. Většina prohlížečů (ale ne MS Internet Explorer 11 a starší) stále funguje dobře.

Doporučujeme aktualizovat webový prohlížeč!
Nejnovější verze může zajistit dobrý zážitek kdekoli na internetu.

Děkuji za vaši návštěvu a bavte se,
Váš tým Volkswagen
24px/configurator private vehicles Created with Sketch.
24px/configurator private vehicles Created with Sketch.