Menu
Zavřít

Ze starých baterií se stanou nové

Ze starých baterií se stanou nové

V Salzgitteru se rodí budoucnost akumulátorů pro elektromobily. Aktuálně se tam rozjíždí pilotní projekt recyklace baterií, díky kterému by v budoucnu mohly nové akumulátory z devadesáti procent vznikat z těch použitých.

Životní cyklus baterií se neustále prodlužuje. I díky tomu u elektrických modelů můžeme poskytovat záruku, že po osmi letech užívání nebo ujetí 160 000 kilometrů bude mít baterie stále minimálně 70 % původní kapacity. Akumulátory lze také při poklesu kapacity repasovat, vyměnit opotřebované části a znovu je využít. Ale tím to nekončí.

Baterie, která už na pohánění elektromobilu nestačí, ještě není na odpis. Někdy se nemusí měnit celá a stačí výměna nefunkčních článků, což nakonec vyjde uživatele podstatně levněji. I zcela vyřazené akumulátory však jsou žádanými komponenty - velké využití nachází ve stacionárních systémech ukládání energie, lze je snadno propojovat do velkých bateriových polí a mohou se uplatnit i v instalacích sloužících celým městům. Vyřazené autobaterie dnes také najdeme v manipulační technice nebo v autonomních robotických vozech ve velkých skladech.

Baterie je možné repasovat, částečně vyměnit i znovu využít

 

Ať se ale s baterií pracuje jakkoliv, časem se dostane na konec svého životního cyklu a nastoupí nutnost recyklace. Ta dosud narážela na několik problémů. Baterie jsou konstrukčně velmi složité, a tím pádem náročné na demontáž. Mechanicky rozebírat sérii článků propojených do akumulátoru je tak pracné, že většina recyklací dosud probíhala v tavicí peci. "Pyrometalurgická metoda" je ale málo účinná, takže po sečtení všech nákladů a ztrát se více vyplatilo těžit suroviny a vyrábět baterie nové.

Jeden ze závodů, který recyklaci chce posunout na novou úroveň, vzniká v německém Salzgitteru. Tam roste zbrusu nová továrna, která bude společným podnikem Volkswagenu a švédského specialisty na baterie Northvolt AB. Její vznik inicioval výzkum Technické univerzity v Brunšviku, který testoval několik možných postupů recyklace, až v roce 2011 vznikla metoda zvaná LithoRec. Jak funguje? Na začátku procesu je mechanická fáze. Akumulátor je rozebrán, hliníkové šasi, měděné kabely a plastové díly jsou vráceny zpátky do výroby. Zbylý bateriový modul je pak v ochranné atmosféře rozdrcen a spolu s unikajícími tekutinami a elektrolytem přeměněn na granulát. Ten po vyschnutí prochází soustavou třídicích sít a magnetických separátorů, které z něj odebírají jednotlivé prvky, až zbude jemný černý prach. V něm obsažené složky - především grafit, lithium, mangan, kobalt a nikl - se oddělují chemickým procesem hydrometalurgické separace a opět putují do výroby nových baterií. Vzhledem k tomu, že technologie se vyvíjí už deset let, mohla se pečlivě testovat, zdokonalovat a aplikovat na velké objemy průmyslové výroby. Desetiletý náskok se ukázal jako obrovská výhoda. Jak říká Marko Gernuks, vedoucí sekce Life Cycle Optimization: "Před deseti lety jsme nezačali příliš brzo, ale právě včas. Dnes díky tomu můžeme nastartovat proces, který je jak ekonomicky, tak ekologicky udržitelný."

Cílem je, aby většina baterií vznikala z recyklovaných materiálů

 

"Naším cílem je vytvoření cirkulárního procesu, ve kterém bude vznikat více než 90 % všech baterií z recyklovaných materiálů," říká Thomas Tiedje, vedoucí oddělení technického plánování, a dodává, že po dokončení optimalizace bude recyklace ekonomicky výhodnější než výroba baterií z primárních materiálů. Uhlíková stopa každého vyrobeného vozu pak také klesne o celou tunu CO2 a vyřazený akumulátor se promění z problematického odpadu na cennou komoditu. Projekt se aktuálně nachází v pilotní fázi a během ní bude linka recyklovat ročně až 3 600 baterií. Jakmile dosáhne plné kapacity, bude odzkoušená technologie rozšířena do dalších závodů.

Jejda!
Zdá se, že váš prohlížeč není aktuální. Možná náš web nefunguje optimálně. Většina prohlížečů (ale ne MS Internet Explorer 11 a starší) stále funguje dobře.

Doporučujeme aktualizovat webový prohlížeč!
Nejnovější verze může zajistit dobrý zážitek kdekoli na internetu.

Děkuji za vaši návštěvu a bavte se,
Váš tým Volkswagen