Praha - Co mají společného kompaktní elektromobil Volkswagen ID.3, nedávno vyhlášené "Světové auto roku 2021" ID.4 a právě představený vysokovýkonný model ID.4 GTX? Je to vysokonapěťový akumulátorový systém Volkswagen Group Components, jehož špičková technologie zajišťuje vysoké výkony, dlouhý dojezd, nejlepší možnou bezpečnost a rychlé nabíjení. Poptávka po atraktivních a cenově dostupných elektromobilech na základě modulární platformy MEB je tak vysoká, že závod v Braunschweigu právě rozšířil výrobní kapacitu až na 500 000 akumulátorových baterií ročně!
Thomas Schmall, člen představenstva koncernu, odpovědný za techniku, a předseda
představenstva divize Volkswagen Group Components, k tomu říká: "Akumulátorová
baterie je technickým srdcem elektromobilu, protože rozhodujícím způsobem určuje
potěšení z jízdy, náklady, dojezd a zkušenosti uživatelů s nabíjením.
Proto hraje hlavní roli při dosažení dlouhodobé spokojenosti zákazníků našich
koncernových značek."
Nový model ID.4 GTX
Akumulátorové systémy jsou tak pro značku Volkswagen důležitým stavebním kamenem v její strategii ACCELERATE. Volkswagen hodlá do roku 2030 výrazně zvýšit počty prodaných elektromobilů. Podíl výhradně elektricky poháněných modelů (BEV) na celkovém prodeji v Evropě má vzrůst na 70 procent, v USA a Číně až na 50 procent. Dlouhodobým cílem je kompletní uhlíková neutralita značky do roku 2050. "V období do roku 2025 představíme každý rok jeden nový elektromobil. V letošním roce to bude sportovní SUV ve stylu kupé ID.54, v následujícím roce naše nová ikona, ID. BUZZ4. V roce 2025 pak představíme model, který vstoupí do nižšího segmentu, než je ID.3, abychom elektromobilitu zpřístupnili ještě většímu okruhu zákazníků," říká Thomas Ulbrich, člen představenstva značky Volkswagen, odpovědný za vývoj.
Následuje přehled nabízených variant akumulátorových baterií pro rostoucí rodinu modelů ID., vyráběných v Evropě v závodě Cvikov, včetně technických zajímavostí o akumulátorových systémech:
Sady akumulátorů s kapacitou od 45 kWh do 77 kWh. Pro
kompaktní model ID.3 jsou na výběr tři velikosti akumulátorových baterií. Kompaktní
verze s využitelnou kapacitou 45 kWh1 umožňuje
dojezd až 352 km na jedno nabití (podle metodiky WLTP). S kapacitou 58
kWh5/6 se dojezd prodlouží na až 426 km (WLTP). Velká sada akumulátorů
s využitelnou kapacitou 77 kWh2 nabízí maximální
dojezd 549 km (WLTP). U modelu ID.4 je výběr podobný. Elektricky poháněné SUV
dokáže s akumulátorovou baterií o kapacitě 52 kWh7 ujet až 346 km (WLTP), se sadou akumulátorů o kapacitě 77
kWh3 je možný dojezd až 522 km (WLTP). Model ID.4
GTX8 přináší do rodiny ID. pohon všech kol se dvěma elektromotory a celkovým
nejvyšším výkonem 220 kW9. Jeho sada akumulátorů poskytuje 77 kWh využitelné
elektrické energie, což postačuje pro dojezd až 480 km v podmínkách reálného
silničního provozu (WLTP). Tento model bude uveden na evropské trhy
v létě.
Výkon od 107 kW5 do 150 kW2/3/6. Výkon elektromotoru v elektromobilu je
limitován výkonem, který je schopna poskytnout sada akumulátorů. ID.3 s 45kWh
akumulátorovou baterií nabízí nejvyšší výkon 110 kW (150 k)1, u modelu ID.3 s 58kWh sadou akumulátorů to je podle přání
zákazníka 107 kW (146 k)5 nebo 150 kW (204
k)6. S akumulátorovou baterií o kapacitě 77 kWh
dosahuje ID.3 vždy nejvyššího výkonu 150 kW (204 k)2,
stejně jako ID.43. Pro elektricky poháněné SUV se kromě toho dodává 52kWh
akumulátorová sada se dvěma různými elektromotory, jejichž nejvyšší výkon je 109 kW
(148 k)7, resp. 125 kW (170 k)10.
Konstrukce akumulátorového systému pro platformu MEB
Odolný hliníkový rám pro každý modul. Akumulátorový systém
modelů ID. má modulární konstrukci z hliníkových profilů. V každé její
části je uložen jeden akumulátorový modul, složený z 24 článků v pružných
vnějších pouzdrech. Sada akumulátorů s kapacitou 45 kWh je tvořena sedmi
moduly, 52kWh akumulátorová baterie má osm modulů a 58kWh verze devět modulů. Ve
všech uvedených případech jsou moduly ve schránce rozdělené do deseti
jednotlivých částí. Sada akumulátorů s kapacitou 77 kWh je složena
z dvanácti modulů, které vyplňují dvanáct vyhrazených prostorů. Velký
akumulátorový systém má délku 182 cm, u kompaktního to je 142 cm. Šířka je
jednotných 145 cm a výška 14 cm. Hmotnost se pohybuje od 320 kg do cca 500
kg.
Nejvyšší úroveň bezpečnosti. V podélném nosníku schránky
jsou v závislosti na velikosti akumulátorů uloženy až tři řídicí jednotky,
které sledují napětí a teplotu v modulech. Ve spolupráci s centrální
řídicí jednotkou akumulátorového systému vyrovnávají odchylky kapacity jednotlivých
článků. Hlavní řídicí jednotka a přípojková skříň s pojistkami jsou uloženy na
zadní straně akumulátorového systému a při těžké nehodě okamžitě přeruší veškeré
napájení.
Nízká poloha. Pohon zadních kol a uspořádání karoserie modelů
ID.3 a ID.4 vytvářejí nejlepší předpoklady pro sportovní, bezpečné a bezproblémové
jízdní vlastnosti. Akumulátory jsou uloženy v nejnižší poloze mezi nápravami,
což u všech variant zajišťuje téměř ideální rozložení hmotnosti 50:50. Jejich
schránka je pevně přišroubovaná ke karoserii, a významně tak zvyšuje její tuhost.
Odolný obvodový rám chrání akumulátorový systém před poškozením při nehodě. Shora
jej uzavírá hliníkové víko, pod prostorem pro akumulátorové články je umístěna
chladicí deska a další odolný kryt z hliníku.
Rychlé nabíjení. Akumulátory modelů ID.3 a ID.4 lze nabíjet střídavým nebo stejnosměrným proudem. Z domácí nástěnné nabíječky může nabíjení probíhat s výkonem až 11 kW. Z výkonného nabíjecího stojanu se stejnosměrným proudem je možné u vozu s využitelnou kapacitou 45 kWh nebo 52 kWh využívat nabíjecí výkon až 50 kW, na přání dokonce až 100 kW. ID.3 s 58kWh akumulátorovou baterií zvládne 100 kW v sériové výbavě, sada akumulátorů s kapacitou 77 kWh dosahuje výkonu až 125 kW. Díky tomu dokáže za 30 minut nabíjení stejnosměrným proudem doplnit dostatek elektrické energie pro ujetí 320 km (podle metodiky WLTP).
Výroba v Braunschweigu. Výroba akumulátorových systémů
probíhá v závodě Volkswagen Group Components v Braunschweigu, který měl
na starosti i jejich vývoj. Na ploše cca devíti fotbalových hřišť může montážní
linky opouštět ročně až 500 000 akumulátorových baterií MEB. Dalšími závody
pro výrobu akumulátorových systémů jsou Fo-šan a Anting (Čína). V budoucnosti
se k nim přidá také Chattanooga (USA) a Mladá Boleslav (Česká republika).
V Evropě vyrábějí akumulátorové články pro modely ID.3 a ID.4 dodavatelé
s využitím ekologické elektrické energie. To přispívá ke splnění příslibu
značky předávat tyto elektricky poháněné modely zákazníkům v Evropě
s neutrální bilancí emisí CO2.
Kompetenční centrum v Salzgitteru. Celokoncernovou
odpovědnost za výzkum, vývoj, zkušební výrobu, testování, nákup a zajištění kvality
akumulátorových článků nese kompetenční centrum divize Volkswagen Group Components
v Salzgitteru. Zde probíhá vývoj a zdokonalování různých akumulátorových
technologií a rozšiřování vývojových a výrobních kompetencí pro klíčové komponenty
elektromobility. V Salzgitteru navíc připravují zahájení vlastní výroby
akumulátorových článků. Ve spolupráci s partnerem QuantumScape probíhají
dokonce již práce na nové generaci akumulátorů s pevným elektrolytem.
Další využití a recyklace vyřazených akumulátorů. Volkswagen
ručí po dobu osmi let nebo do ujetí 160 000 km, že kapacita akumulátorové
baterie neklesne pod 70 procent. Na konci své životnosti - nebo životnosti vozidla
- mohou akumulátory nalézat další uplatnění v různých konceptech, jakým jsou
například flexibilní rychlonabíjecí stojany. Nebo se po recyklaci stanou zdrojem
surovin. Divize Volkswagen Group Components ve svém závodě Salzgitter již
zprovoznila zkušební zařízení pro zpětné získávání cenných surovin
z akumulátorových systémů.
1 ID.3 Pure Performance (45 kWh), 110
kW/150 k - kombinovaná spotřeba elektrické energie v kWh/100 km: 13,8 - 13,1 (EU);
emise CO2 (kombinované) v g/km: 0; třída
hospodárnosti: A+
2 ID.3 Pro S (77 kWh), 150 kW/204 k -
kombinovaná spotřeba elektrické energie v kWh/100 km: 14,1 - 13,5 (EU); emise
CO2 (kombinované) v g/km: 0; třída hospodárnosti:
A+
3 ID.4 Pro (77 kWh), ID.4 Life, ID.4
Business, ID.4 Family, ID.4 Tech, ID.4 Max, 150 kW/204 k - kombinovaná spotřeba
elektrické energie v kWh/100 km: 16,9 - 16,2 (EU); emise CO2 (kombinované) v g/km: 0; třída hospodárnosti: A+
4 Studie
5 ID.3 Pro (58 kWh), 107 kW/146 k -
kombinovaná spotřeba elektrické energie v kWh/100 km: 14,1 - 13,4 (EU); emise
CO2 (kombinované) v g/km: 0; třída hospodárnosti:
A+
6 ID.3 Pro Performance (58 kWh), 150
kW/204 k - kombinovaná spotřeba elektrické energie v kWh/100 km: 15,4 - 14,5 (EU);
emise CO2 (kombinované) v g/km: 0; třída
hospodárnosti: A+
7 ID.4 Pure (52 kWh), 109 kW/148 k -
kombinovaná spotřeba elektrické energie v kWh/100 km: 16,3 - 15,5 (EU); emise
CO2 (kombinované) v g/km: 0; třída hospodárnosti:
A+
8 ID.4 GTX - spotřeba elektrické energie
v kWh/100 km (EU): 16,3 (kombinovaná); emise CO2 v
g/km: 0; třída hospodárnosti: A+
9 Nejvyšší celkový výkon 220 kW:
Nejvyšší výkon zjištěný v souladu s globální technickou normou OSN
(UN-GTR.21). Nejvyšší výkon je využitelný po dobu max. 30 sekund. Výkon dostupný
v individuální jízdní situaci závisí na různých faktorech, jakými jsou
například venkovní teplota, provozní teplota, stav nabití a fyzické stárnutí
vysokonapěťové sady akumulátorů. Předpokladem pro dostupnost maximálního výkonu je
především provozní teplota vysokonapěťové akumulátorové baterie mezi 23 a 50 °C a
stav jejího nabití více než 88 %. Odchylky od výše uvedených a dalších parametrů
mohou vést ke snížení výkonu nebo dokonce až k nedostupnosti nejvyššího
výkonu.
Teplotu akumulátorů lze do jisté míry nepřímo ovlivnit funkcí nezávislé
klimatizace a stav nabití je mimo jiné nastavitelný ve vozidle. Ukazatel jízdních
výkonů zobrazuje ve vozidle aktuálně dostupný výkon.
Pro co nejlepší zachování využitelné kapacity vysokonapěťové sady akumulátorů
se doporučuje nastavit limit pro každodenní nabíjení na 80 % kapacity, který lze
například před jízdou na velkou vzdálenost změnit na 100 %.
10ID.4 Pure, ID.4
City, ID.4 Style (52 kWh), 125 kW/170 k -
kombinovaná spotřeba elektrické energie v kWh/100
km: 16,3 - 15,5 (EU); emise
CO2(kombinované) v g/km: 0; třída hospodárnosti:
A+
Informace o značce Volkswagen:
Značka Volkswagen osobní vozy působí na více než 150 trzích po celém světě a vyrábí vozidla ve více než 50 závodech ve 14 zemích. V roce 2019 vyrobil Volkswagen 6,28 milionu vozidel, mezi něž patří bestsellery, jako jsou Golf, Tiguan, Jetta nebo Passat. V současnosti pracuje pro značku Volkswagen 195 878 lidí na celém světě. K tomu je nutné připočítat více než 10 000 prodejců s 86 000 zaměstnanci. Volkswagen důsledně urychluje vývoj konstrukce automobilu. Elektrická mobilita, chytrá mobilita a digitální transformace značky jsou strategickými klíčovými tématy budoucnosti.