Praha - Volkswagen dnes na první konferenci Way to Zero konkretizoval své plány dekarbonizace společnosti a svých produktů. Společnost Volkswagen bude mít nejpozději do roku 2050 klimaticky neutrální bilanci. Novým dílčím cílem je snížit emise CO2 na jeden vůz v Evropě o 40 % do roku 2030 - a výrazně tak překonat koncernový cíl 30 % (oproti výchozí situaci z roku 2018). S průměrným vozem Volkswagen pak budou spojeny o 17 tun nižší emise CO2. Kromě urychleného přechodu na elektromobilitu bude mít klimaticky neutrální bilanci také výroba, včetně dodavatelských řetězců, i samotný provoz elektromobilů. Celkový koncept završuje důsledná recyklace vyřazených vysokonapěťových akumulátorových baterií z elektromobilů.
"Volkswagen je synonymem trvale udržitelné elektromobility pro všechny. Vydali jsme
se na 'Way to Zero' - cestu k nulovým emisím - a důsledně stavíme životní
prostředí za středobod našeho konání," řekl Ralf Brandstätter, předseda
představenstva značky Volkswagen. "Naše velká elektrická ofenziva přitom byla jen
začátkem. K dekarbonizaci přistupujeme komplexně: od výroby přes používání až
po recyklaci. Jako první výrobce automobilů podporujeme nyní i sami výrobu
elektrické energie z obnovitelných zdrojů v průmyslovém měřítku."
Předseda představenstva značky Volkswagen Ralf Brandstätter na konferenci Way to Zero
Volkswagen podporuje výstavbu větrných a solárních
elektráren
Zásadním faktorem pro elektromobilitu s neutrální bilancí emisí CO2 je důsledné nabíjení elektrickou energií vyráběnou ze 100 %
z obnovitelných zdrojů. Jen tím lze v porovnání se současným
energetickým mixem EU snížit emise CO2 téměř o
polovinu. Volkswagen nabízí již dnes svým zákazníkům zelenou elektrickou energii
pro domácí nabíjení (Volkswagen Naturstrom) i pro nabíjení na cestách (mj.
v síti IONITY). Značka Volkswagen nyní činí další krok a jako první výrobce
automobilů podporuje přímo a ve velkém stylu výstavbu elektráren využívajících
obnovitelné zdroje. Do roku 2025 tak v různých evropských regionech vzniknou
nové větrné a solární elektrárny.
Smlouvy na první projekty již byly uzavřeny s energetickým koncernem RWE.
Volkswagen v Německu podporuje výstavbu solární elektrárny s celkovou
kapacitou 170 milionů kWh ročně. Tato elektrárna bude stát od konce roku 2021
v meklenburské obci Tramm-Göthen a její realizace se zcela obejde bez státních
subvencí. Jedná se o největší nezávislý projekt solární elektrárny v Německu.
Elektrickou energii bude vyrábět téměř 420 000 solárních modulů.
Do roku 2025 budou všechny projekty dohromady vyrábět 7 TWh ekologické elektrické
energie navíc. Současně s rostoucími počty vozů ID. na silnicích poroste i
množství ekologicky vyráběné elektrické energie, dodávané do elektrické sítě.
Volkswagen tím vylepší klimatickou bilanci rodiny modelů ID. a pro svou flotilu
elektromobilů vytvoří předpoklady k dosažení neutrální bilance emisí CO2 ve fázi používání.
Zelená výroba a dodavatelské řetězce
Kromě zelené fáze používání urychluje Volkswagen také dekarbonizaci výroby a
dodavatelských řetězců. Již dnes odebírají všechny evropské závody značky pro
výrobu vozidel 100 % elektrické energie z obnovitelných zdrojů. Průkopníkem je
zde mimo jiné závod pro výrobu elektromobilů v Cvikově, z jehož
montážních linek sjíždějí modely z rodiny ID. Od roku 2030 budou všechny
výrobní závody na celém světě, s výjimkou Číny, spotřebovávat elektrickou
energii z obnovitelných zdrojů. V dodavatelských řetězcích budou důsledně
identifikovány a minimalizovány všechny zdroje emisí CO2.
Jako vzor slouží produkce akumulátorových článků pro modely ID.3 a ID.4, která již
dnes probíhá výhradně s využitím ekologické elektrické energie, čímž došlo
k zásadnímu zlepšení bilance emisí CO2.
Již v letošním roce začne Volkswagen u modelů ID. používat další trvale
udržitelné díly, například schránku akumulátorové baterie a kola z ekologického
hliníku nebo pneumatiky vyráběné s minimálními emisemi. Prostřednictvím deseti
významných dílů se v příštích letech u rodiny ID. zlepší bilance emisí
CO2 o dvě tuny na vozidlo. V projektech nových
vozů zařadí Volkswagen emise CO2 mezi hlavní kritéria
pro udělování zakázek dodavatelům. Společnost tak bude ve spolupráci se svými
dodavateli postupně zlepšovat klimatickou bilanci a vytvoří trvale udržitelné
dodavatelské řetězce. Také při vlastní výrobě dílů se divize Volkswagen Group
Components řídí jasnou dekarbonizační strategií. V rámci akce Power Day
oznámené závody na výrobu akumulátorových článků tak budou kompletně zásobovány
elektrickou energií z obnovitelných zdrojů.
Další úspory emisí CO2 přinese důsledná recyklace
akumulátorů, při níž bude možné využívat více než 90 procent surovin. Cílem je
vytvořit pro akumulátory a potřebné suroviny uzavřený koloběh, který bude mít
koncern Volkswagen pod svou kontrolou. Divize Volkswagen Group Components již
spustila první recyklační provoz v Salzgitteru.
Urychlení elektrické ofenzivy
Way to Zero zaměřuje pozornost na urychlení elektrické ofenzivy prostřednictvím
nové strategie značky Volkswagen s označením ACCELERATE. Cílem
je kompletní elektrifikace flotily nových vozů. Do roku 2030 se budou elektromobily
podílet na celkovém počtu prodaných vozů Volkswagen v Evropě nejméně 70
procenty, což představuje výrazně více než jeden milion vozidel. Volkswagen by tak
výrazně překonal cíle programu Green Deal EU. V Severní Americe a Číně mají
mít elektromobily podíl nejméně 50 procent. Volkswagen proto bude uvádět na trh
alespoň jeden nový elektromobil ročně. Již včera představila značka Volkswagen
další model z rodiny elektromobilů ID. - ID.4 GTX.
Konference Way to Zero pro otevřený dialog mezi politickou reprezentací,
hospodářskou sférou a společností
"'Way to Zero' je naším plánem pro efektivní ochranu klimatu, s jasnými,
ambiciózními milníky. Přebíráme odpovědnost za ochranu životního prostředí. 'Way to
Zero' pro nás však bude také opravdovou konkurenční výhodou. Zaměstnanci, zákazníci
a investoři budou upřednostňovat společnosti, pro něž je společenská odpovědnost
středobodem jejich konání. Trvalá udržitelnost se tak stane rozhodujícím faktorem
dlouhodobého podnikatelského úspěchu," řekl Ralf Brandstätter. "Jasné je však také
to, že samotný Volkswagen zajistit dekarbonizaci mobility nedokáže. K tomu je
zapotřebí společného úsilí politické a hospodářské sféry i celé společnosti spolu
s inovativními nápady a odvážnými investicemi."
Volkswagen hodlá konferencí Way to Zero podpořit otevřený dialog mezi podniky,
politickou reprezentací a společností. Na celodenní akci, která se kvůli
koronavirové pandemii konala kompletně digitálně, vystoupilo kromě zástupců
společnosti Volkswagen také více než 20 účastníků z politických stran,
nevládních organizací, vědeckých institucí a jiných společností.
Více informací a tiskové podklady z konference Way to Zero naleznete na
convention.vw-newsroom.com.
Informace o značce Volkswagen:
Značka Volkswagen osobní vozy působí na více než 150 trzích po celém světě a vyrábí vozidla ve více než 50 závodech ve 14 zemích. V roce 2019 vyrobil Volkswagen 6,28 milionu vozidel, mezi něž patří bestsellery, jako jsou Golf, Tiguan, Jetta nebo Passat. V současnosti pracuje pro značku Volkswagen 195 878 lidí na celém světě. K tomu je nutné připočítat více než 10 000 prodejců s 86 000 zaměstnanci. Volkswagen důsledně urychluje vývoj konstrukce automobilu. Elektrická mobilita, chytrá mobilita a digitální transformace značky jsou strategickými klíčovými tématy budoucnosti.