Praha - Volkswagen pokračoval v rozsáhlých investicích do budoucích technologií i v koronavirovém roce 2020. Jejich celkový objem dosáhl částky 2,7 miliardy eur. Značka tím položila základy pro úspěšný start nové strategie ACCELERATE. Již v letošním roce bude v rámci její realizace dosaženo prvních milníků. Volkswagen očekává velký pokrok v oblasti elektromobility. Podle prognóz dodá v roce 2021 zákazníkům více než 450 000 elektrifikovaných automobilů - tedy více než dvojnásobek oproti předchozímu roku. Pokračuje rovněž proces důsledné digitalizace. Již v létě osloví Volkswagen první zákazníky obchodním modelem 2.0. V šesti německých městech budou zahájeny testy obchodních modelů na základě předplatného s možností dodatečného objednávání doplňkových funkcí podle požadavků zákazníka ("on demand"). Značka Volkswagen očekává, že jí tento způsob prodeje zajistí v příštích letech dodatečné výnosy v řádu stovek milionů eur. Rovněž v létě bude zahájen on-line prodej vozidel.
"Koronavirovou pandemii jsme úspěšně zvládli. Na náročné první pololetí jsme reagovali zpřísněním disciplíny v oblasti nákladů a vynikajícími prodejními výsledky. Volkswagen vykázal i v krizovém roce 2020 provozní zisk, a to ve výši 454 milionů eur před zaúčtováním mimořádných položek. Dokonce i v nesmírně náročném období pandemie jsme tak mohli pokračovat v rozsáhlých investicích do budoucnosti. Tím jsme si navzdory všem překážkám zachovali svobodu, kterou potřebujeme k další úspěšné realizaci naší transformace. S naší novou strategiíACCELERATE budeme v roce 2021 po této cestě kráčet ještě vyšší rychlostí," řekl Ralf Brandstätter, předseda představenstva značky Volkswagen.
Disciplína v oblastech nákladů a investic minimalizuje důsledky
koronavirové pandemie
Volkswagen v uplynulém roce zavedl řadu dodatečných opatření pro snižování
nákladů, aby eliminoval negativní důsledky koronavirové pandemie. Fixní náklady
byly oproti předchozímu roku sníženy o 1 miliardu eur. Přísný management nákladů
přinesl nejlepší výsledky především ve třetím a čtvrtém čtvrtletí. Zisk 1,4
miliardy eur ve čtvrtém čtvrtletí výrazně překonal hospodářský výsledek ve stejném
období předchozího roku. Přísným podřízením výroby poptávce zákazníků se navíc
meziročně snížily čisté zásoby o 10 procent. Celkově tak bylo navzdory negativním
koronavirovým vlivům dosaženo pozitivního čistého cash flow. Výnosy z prodeje
byly 71,1 miliardy eur (2019: 88,4 miliardy eur) a dodáno bylo 5,3 milionu vozidel
(2019: 6,3 milionu). Společnosti se podařilo podíly na trhu ve všech důležitých
světových regionech udržet nebo dokonce zvýšit.
Vysoké investice do budoucnosti bylo možné realizovat pouze díky přísnému
managementu nákladů. "Zásadním faktorem našeho úspěchu ve výjimečném roce 2020 bylo
zajištění finanční stability. U všech projektů jsme důkladně přezkoumali jejich
důležitost. Skvělé výsledky ve druhém pololetí ukazují, že jsme přijali správná
opatření," řekl Alexander Seitz, finanční ředitel značky Volkswagen.
Urychlená digitalizace: První milník s modely předplatného a on-line
prodejem
Volkswagen urychlí v roce 2021 na základě nové
strategie ACCELERATE přechod na elektromobilitu a také dosáhne
důležitých milníků v oblastech digitálního prodeje a vývoje obchodních modelů
založených na datech.
Od letošního léta bude Volkswagen v šesti německých městech testovat modely
předplatného u elektromobilů ID.31. V pilotních projektech budou
poprvé nabízeny také možnosti vyúčtování na základě používání a dodatečného
objednávání funkcí, například navigačních služeb, včetně testování jejich
akceptace. Důležitým předpokladem pro úspěch digitálních dodatečných funkcí jsou
pravidelné aktualizace vozidel metodou "Over-the-air". Volkswagen bude jako jediný
mainstreamový výrobce tímto způsobem aktualizovat modely ID.3 a
ID.42 v pravidelných 12týdenních intervalech. I tato služba
bude dostupná od léta. Společnost počítá pro nadcházející roky s tím, že bude
ve fázi používání vozidel generovat dodatečné výnosy v řádu stovek milionů
eur.
Volkswagen dosáhne v aktuálním obchodním roce milníku také v oblasti
on-line prodeje. Zákazníci mohou již od tohoto týdne uskutečňovat zásadní kroky při
koupi modelů ID.3 a ID.4 on-line. Nákupní proces následně dokončí u nejbližšího
prodejce. Od léta pak budou mít zákazníci možnost realizovat celý proces pořízení
modelu z rodiny ID. on-line, od konfigurace až po uzavření leasingové smlouvy.
Volkswagen tak bude prvním výrobcem, který nabídne zákazníkům v Německu nákup
elektromobilů kompletně on-line.
Rovněž v létě otevře Volkswagen společně se svými prodejci digitální tržiště
pro skladové a ojeté vozy. Zákazníci budou mít široký výběr a své vozidlo si budou
moci pořídit on-line. On-line prodej bude postupně zaváděn i na další evropské
trhy. Dosavadní obchodní síť přitom zůstane i při on-line prodeji vždy neodlučnou
součástí procesu a nejdůležitějším prostředníkem ve styku se zákazníkem.
Volkswagen urychluje elektrifikační ofenzivu
Již v březnu převezmou zákazníci na mnoha evropských trzích první vozy ID.4.
V Německu bude předávání elektromobilů ID.4 zahájeno 26. března. Do konce
února obdržel Volkswagen již 23 500 objednávek tohoto modelu z celé
Evropy. Volkswagen rozšíří v letošním roce nabídku elektromobilů o modely ID.4
GTX3 s pohonem všech kol, kupé ID.53 a ID.6
X/CROZZ3 pro čínský trh.
Společnost rozšiřováním nabídky o nové modely rychle zvýší globální objem výroby a
prodeje vozidel na základě platformy MEB. "Tím znovu dokazujeme, že je značka
Volkswagen platformovým šampionem koncernu. Již dnes vychází 80 procent prodaných
koncernových vozů z technologie značky Volkswagen," říká Ralf Brandstätter.
Volkswagen plánuje, že v letošním roce předá zákazníkům celkem 300 000
vozidel na základě platformy MEB. A cca 150 000 vozů bude mít hybridní
pohon.
Volkswagen má za sebou úspěšný vstup do nového roku. V prvních dvou měsících
roku 2021 dodal na celém světě, navzdory koronavirovým omezením na mnoha trzích,
15 500 elektromobilů - to je meziroční nárůst o 51 procent. V Německu se
počet dodaných elektromobilů zvýšil dokonce o 143 procent. Kromě toho bylo
zákazníkům na celém světě předáno 16 300 vozidel kategorie PHEV, což
představuje nárůst o 174 procent v porovnání s předchozím rokem.
V Německu zaznamenaly hybridní vozy meziroční nárůst dokonce o 291
procent.
Výhled na rok 2021: Návrat k ziskovému růstu
Volkswagen bude i nadále důsledně dbát na efektivitu, aby si zajistil financování
plánovaných budoucích investic do elektrifikace a digitalizace v objemu 16
miliard eur do roku 2025. Společnost definovala za tím účelem čtyři nástroje.
V návaznosti na úspěchy uplynulého obchodního roku se mají do konce roku 2023
snížit fixní náklady o 5 procent. K tomu přispěje mimo jiné zmrazení počtu
zaměstnanců na úrovni z ledna 2021 v kombinaci s částečnými odchody do
důchodu podle dohod uzavřených s podnikovou radou. Navíc se bude zvyšovat
produktivita výrobních závodů o 5 procent ročně, náklady budou optimalizovány o 7
procent a trvale udržitelným způsobem se bude zvyšovat ziskovost v regionech.
Navzdory koronavirové krizi dosáhne Volkswagen pravděpodobně již letos vyrovnaného
hospodaření v USA a Jižní Americe.
Volkswagen očekává, že v aktuálním obchodním roce výrazně zvýší počet dodaných
vozů. Vysoko nad úrovní roku 2020 budou také výnosy z prodeje. Cílem značky
Volkswagen pro rok 2021 je provozní ziskovost v rozsahu od 3 do 4 procent.
Alexander Seitz k tomu říká: "Navzdory potížím způsobovaným koronavirem
důsledně pracujeme na tom, abychom v roce 2023 dosáhli cílové marže 6
procent."
Dosažení cílů závisí také na dalším průběhu pandemie onemocnění covid-19 na
největších trzích společnosti a na dostupnosti polovodičů.
1) ID.3: Kombinovaná spotřeba
elektrické energie v kWh/100 km (EU): 17,7 - 14,5; kombinované emise
CO2 v g/km: 0; třída hospodárnosti: A+.
2) ID.4: Kombinovaná spotřeba
elektrické energie v kWh/100 km (EU): 16,9 - 15,5; kombinované emise
CO2 v g/km: 0; třída hospodárnosti: A+.
3) ID.4 GTX, kupé ID.5, ID.6
X/CROZZ: Vozidla se zatím neprodávají.
Informace o značce Volkswagen:
Značka Volkswagen osobní vozy působí na více než 150 trzích po celém světě a vyrábí vozidla ve více než 50 závodech ve 14 zemích. V roce 2019 vyrobil Volkswagen 6,28 milionu vozidel, mezi něž patří bestsellery, jako jsou Golf, Tiguan, Jetta nebo Passat. V současnosti pracuje pro značku Volkswagen 195 878 lidí na celém světě. K tomu je nutné připočítat více než 10 000 prodejců s 86 000 zaměstnanci. Volkswagen důsledně urychluje vývoj konstrukce automobilu. Elektrická mobilita, chytrá mobilita a digitální transformace značky jsou strategickými klíčovými tématy budoucnosti.