Praha - Koncern Volkswagen představil na první akci Power Day svůj plán technického vývoje v oblastech akumulátorů a nabíjení do roku 2030. Jeho cílem je výrazné snížení nákladů na akumulátory a složitosti jejich výroby, aby byly elektromobily atraktivní a cenově dostupné pro co největší počet lidí. Koncern se současně připravuje na pokrytí poptávky po akumulátorových článcích v období po roce 2025. Jen v Evropě vznikne do konce desetiletí šest výrobních závodů s celkovou kapacitou 240 GWh. Volkswagen na celém světě také intenzivně urychluje výstavbu a rozšiřování veřejné sítě rychlonabíjecích stanic. V Evropě uzavřela společnost v této oblasti spolupráci s energetickými firmami BP (Velká Británie), Iberdrola (Španělsko) a Enel (Itálie).
"Elektromobilita se stala klíčovou součástí našeho podnikání. Nyní do řetězce tvorby přidané hodnoty systematicky integrujeme další stupně. V závodě o nejlepší akumulátory a nejlepší zážitky pro zákazníky v éře bezemisní mobility si tak v dlouhodobém horizontu zajistíme postavení v čele startovního pole," říká Herbert Diess, předseda představenstva koncernu Volkswagen. Odpovědnost za tento plán technického vývoje, platný pro všechny koncernové značky, nese divize Volkswagen Group Components pod vedením Thomase Schmalla, člena představenstva společnosti Volkswagen AG, odpovědného za technickou oblast, a předsedy představenstva divize Volkswagen Group Components.
Volkswagen plánuje výrazné zvýšení výroby akumulátorových článků v Evropě
První akce Volkswagen Power Day věnovaná akumulátorům a nabíjení
Koncern vynakládá maximální úsilí na rozšiřování výrobních kapacit Evropě, které mu
umožní uspokojovat rostoucí poptávku po akumulátorových článcích. "Do roku 2030
chceme společně s partnery zprovoznit v Evropě celkem šest závodů na
výrobu akumulátorových článků, a zabezpečit tak zásobování našich montážních
závodů," vysvětluje Thomas Schmall. Nové závody budou po svém úplném dokončení
vyrábět akumulátorové články s celkovou energetickou kapacitou 240 GWh ročně.
Volkswagen aktivně přispěje k dosažení cílů Zelené dohody Evropské unie. První
dva výrobní podniky vznikají ve švédském městě Skellefteå a v německém
Salzgitteru. Volkswagen se vzhledem k vyšší poptávce rozhodl změnit dosavadní
plány výroby akumulátorových článků. Výroba prémiových akumulátorových článků
Volkswagen bude probíhat ve spolupráci se společností Northvolt a bude soustředěna
do švédského závodu "Northvolt Ett" ve městě Skellefteå. Výroba těchto článků bude
zahájena v roce 2023 a postupně se bude rozšiřovat až na roční kapacitu 40
GWh.
Koncernem Volkswagen již provozovaný výrobní závod v Salzgitteru bude od roku
2025 vyrábět unifikované články pro segmenty s velkými objemy prodeje a
současně také vyvíjet inovace v oblastech procesů, konstrukce a chemie. Také
Salzgitter bude vyrábět akumulátorové články s celkovou kapacitou až 40 GWh
ročně. Díky novému plánu se dosáhne vyšších úspor z rozsahu a sníží se
složitost výroby. Oba výrobní podniky budou navíc používat elektrickou energii
z obnovitelných zdrojů. Volkswagen v současnosti vybírá lokality a
partnery pro výstavbu dalších výrobních provozů.
Nové unifikované akumulátorové články výrazně sníží náklady od roku
2023
Volkswagen usiluje o dosažení velkého pokroku u všech komponentů akumulátorových
systémů až po samotné akumulátorové články. "Naším cílem je snížit náklady a
složitost akumulátorové baterie a současně prodloužit dojezd a zvýšit úroveň
provozních vlastností a výkonů," říká Thomas Schmall, člen představenstva,
odpovědný za technickou oblast. "Elektromobilita se tak definitivně stane cenově
dostupnou a mezi technologiemi pohonu začne hrát hlavní roli." Kromě plánované
vlastní výroby budou zdrojem značného snížení nákladů především nové unifikované
akumulátorové články. S jejich uváděním na trh se počítá od roku 2023 a
v roce 2030 se budou montovat do až 80 procent všech elektromobilů napříč
koncernovými značkami. Dalších úspor bude dosaženo optimalizací typu
akumulátorového článku, inovativními metodami výroby a důslednou recyklací.
Volkswagen tím postupně sníží náklady na akumulátory v segmentu nejlevnějších
vozů až o 50 procent a v segmentu s největšími objemy prodeje až o 30
procent. "Také u akumulátorů využijeme výhody plynoucí z naší velikosti ve
prospěch zákazníků. V průměru tím snížíme náklady na akumulátorové systémy
výrazně pod hranici 100 eur za kilowatthodinu. Elektromobilita se tím stane
definitivně cenově dostupnou a převažující technologií pohonu," říká Thomas
Schmall.
Integrace hodnotového řetězce
Kromě unifikovaných akumulátorových článků a důsledného rozšiřování vlastní výroby
zahrnuje nový plán technického vývoje koncernu také integraci dalších kroků
v celé délce řetězce tvorby přidané hodnoty až po průmyslovou recyklaci.
Volkswagen si tak chce společně s vybranými strategickými partnery dlouhodobě
zajistit dodávky akumulátorových článků pro svou elektrickou ofenzivu. Kromě
nižších nákladů se očekávají také pokroky z hlediska kapacity akumulátorových
baterií a jejich rychlého nabíjení. Nový unifikovaný prismatický článek navíc
nabízí nejlepší předpoklady pro přechod k akumulátorovým článkům s pevným
elektrolytem. Volkswagen očekává, že k tomuto dalšímu kvantovému skoku
v akumulátorové technice dojde v polovině tohoto desetiletí. Koncern
důsledně sází na strategická partnerství a efektivní investice jak u akumulátorů,
tak u nabíjení. Koncern zůstává u již vytyčených strategických finančních cílů a i
nadále bude usilovat o dosažení podílu věcných investic 6 procent do roku 2025 a
roční čisté cash flow více než 10 miliard eur v automobilové oblasti
(očištěné).
Rozšiřování globální sítě rychlonabíjecích stanic: Partnerství se
společnostmi BP, Iberdrola a Enel
Volkswagen podporuje svou akumulátorovou ofenzivu velkorysou výstavbou sítě
rychlonabíjecích stanic. Společnost hodlá ve spolupráci s partnery provozovat
v Evropě 18 000 veřejných přípojek pro rychlé nabíjení do roku 2025. Síť
rychlonabíjecích stanic se také oproti současnému stavu rozroste na pětinásobek, a
bude tak pokrývat jednu třetinu celkové potřeby na evropském kontinentu,
prognózované pro rok 2025.
Kromě společného podniku IONITY k tomu přispěje také řada strategických
partnerství. Společně s BP vybuduje Volkswagen v celé Evropě 8000
rychlonabíjecích přípojek. Rychlé nabíječky s nabíjecím výkonem 150 kW budou
k dispozici na 4000 čerpacích stanicích BP a ARAL, převážně v Německu a
Velké Británii. Ve Španělsku vznikne síť nabíjecích stanic především na hlavních
dopravních tepnách, a to ve spolupráci se společností Iberdrola. V Itálii bude
Volkswagen spolupracovat s firmou Enel na výstavbě rychlonabíjecí sítě jak na
dálnicích, tak v městských oblastech. Volkswagen vydá na výstavbu evropské
nabíjecí sítě cca 400 milionů eur do roku 2025. Další náklady ponesou externí
partneři.
Volkswagen rozšiřuje veřejnou síť rychlonabíjecích stanic také v USA a Číně.
Electrify America plánuje v Severní Americe 3500 přípojek pro rychlé nabíjení
do konce roku. V Číně počítá Volkswagen s výstavbou celkem 17 000
rychlonabíjecích přípojek do roku 2025 prostřednictvím společného podniku
CAMS.
Volkswagen udělá z elektromobilu součást energetického
systému
Volkswagen začlení budoucí elektromobily do soukromých, firemních a veřejných
energetických systémů. Do vozidla bude možné ukládat elektrickou energii
z obnovitelných zdrojů, například ze solárních elektráren, a v případě
potřeby z něj bude napájena elektrická síť domácnosti uživatele. Zákazníci tím
získají větší nezávislost na veřejné elektrické síti a současně sníží své náklady a
emise CO2. Tuto technologii budou od roku 2022 podporovat modely na
základě modulární platformy pro elektromobily MEB, kterou vyvinul koncern
Volkswagen. Kromě toho bude Volkswagen nabízet také komplexní soubor všech modulů a
digitálních služeb - od obousměrné nástěnné nabíječky až po energetický management.
Technologie bude navíc brzy využívána ve větším měřítku - například na sídlištích,
ve firmách nebo veřejné elektrické síti.
Další tiskové podklady k akci Power Day 2021 naleznete
na www.volkswagen-newsroom.com.
Informace o značce Volkswagen:
Značka Volkswagen osobní vozy působí na více než 150 trzích po celém světě a vyrábí vozidla ve více než 50 závodech ve 14 zemích. V roce 2019 vyrobil Volkswagen 6,28 milionu vozidel, mezi něž patří bestsellery, jako jsou Golf, Tiguan, Jetta nebo Passat. V současnosti pracuje pro značku Volkswagen 195 878 lidí na celém světě. K tomu je nutné připočítat více než 10 000 prodejců s 86 000 zaměstnanci. Volkswagen důsledně urychluje vývoj konstrukce automobilu. Elektrická mobilita, chytrá mobilita a digitální transformace značky jsou strategickými klíčovými tématy budoucnosti.