Praha - Značka Volkswagen osobní vozy dodává od roku 1950 do zahraničí vozidla rozložená na jednotlivé díly. Ta jsou následně v cílové zemi smontována. Tento postup nese mezinárodní označení CKD (Completely Knocked-Down) - jedná se tedy o kompletně rozložené montážní sady. Zpočátku šlo jen o získávání nových trhů, ale CKD v současnosti zajišťuje také zásobování globální výrobní sítě Volkswagenu. Z hlediska prodeje se jedná o významnou položku. Volkswagen dodnes vyvezl do celého světa 200 milionů vozidel. Ročně k nim přibývají další tři miliony kompletních vozidel nebo automobilů rozložených na díly. Prvním vozem, který byl smontován z jednotlivých dílů dodaných "v krabici", byl legendární Brouk.
Pro použití sad CKD existují různé důvody: Výstavba plnohodnotného výrobního závodu
by se v příslušné zemi nevyplatila; počty prodávaných vozidel jsou příliš
nízké; nové výrobní zařízení pro místní výrobu by bylo velmi nákladné; nebo je
nutné se přizpůsobit celním a dovozním předpisům.
Wolfsburg jako hlavní centrum
Celý proces probíhá následovně. Všechny objednávky montážních sad CKD od zámořských
montážních závodů směřují do centrály ve Wolfsburgu. Její nákupní oddělení zajistí
potřebné automobilové díly od evropských výrobních závodů a dodavatelů. Díly jsou
pak zkompletovány a zabaleny do jedné zásilky v jednom z osmi
distribučních center, naloženy do kontejneru a odeslány lodí, po železnici nebo
letecky do zámoří či Ruska, kde proběhne finální montáž vozidla. Jen
v distribučních centrech Wolfsburg, Salzgitter a Kassel pracuje 660
zaměstnanců. Další provozy jsou v Duisburgu, Emdenu, Fallerslebenu,
Wilhelmshavenu a Martorellu (Španělsko). Těchto osm distribučních center dodává
ročně celkem 1,7 milionu metrů krychlových zboží, což představuje cca 25 000
námořních kontejnerů. Od přijetí objednávky do doručení vozidla do cílové země
uběhne přibližně osm týdnů. Systémem CKD jsou z Evropy zásobovány projekty
montáže celkem 90 různých modelů v zámořských závodech.
Rozložené sady CKD pro montáž vozů Brouk v roce 1955
Jako první se v krabicích dodával Brouk
Všechno začalo v roce 1950. Tehdy byl do Irska přepraven první Brouk rozložený
na díly. Následovaly dodávky do Jižní Afriky, Argentiny, Brazílie a Mexika. Právě
montáž rozložených vozidel se stala základem nynějších velkých výrobních
společností v Jižní Americe, jakými jsou například Volkswagen do Brasil nebo
Volkswagen de México. V současnosti probíhá montáž CKD v 27 závodech
v deseti zemích. Největší z nich je v Jižní Africe, kde se mimo jiné
vyrábí Polo pro všechny trhy s pravostranným řízením. Ve velkých počtech se
vyváží také Tiguan, který se ze sad CKD montuje v Rusku a Mexiku. Další závody
jsou v USA, Číně, Brazílii, Argentině, Indii, Malajsii a Indonésii.
Od manuální práce k high-tech
Zatímco dříve se díly balily do krabic manuálně, v současnosti vše probíhá
v režii high-tech. Kompletaci dílů do jednotlivých zásilek podporují
v distribučních centrech nejmodernější roboti. Jejich robotické ruce jsou
vybaveny speciálními nástavci, které umožňují uchopení automobilových dílů
nejrůznějších tvarů a rozměrů. Zaměstnancům to usnadňuje práci především při balení
těžkých komponentů. Softwaroví roboti navíc usnadňují pomocí umělé inteligence
e-mailovou komunikaci s dodavateli. Po přečtení elektronické zprávy
automaticky reagují. Pokud například dodavatel po obdržení objednávky e-mailem
sdělí, že objednané díly rozdělí do několika dílčích dodávek, pak systém zpracování
běžně používaného jazyka NLP (Natural Language Processing) tuto informaci
automaticky rozpozná a přímo ji zadá do systému SAP pro řízení výroby.
Burkhard Hüsken, vedoucí CKD u značky Volkswagen osobní vozy, k tomu říká:
"Dříve probíhala koordinace se zámořskými montážními závody jedním nebo dvěma faxy
týdně. Dnes komunikujeme s našimi výrobními závody v reálném čase. Tímto
způsobem expedujeme do celého světa 9000 položek dílů. Pracovní náplň zaměstnanců
přitom prošla zásadními změnami - místo 'baličů krabic' máme dnes 'datové
logistiky'."