Praha - Volkswagen vzájemně spojuje virtuální svět s reálným prostřednictvím nového průhledového displeje s rozšířenou realitou. Inovativní systém zobrazuje dynamické symboly v prostoru venkovního světa. Volkswagen zavádí tuto technologii jako první výrobce automobilů na světě do kompaktního segmentu. Nová komfortní a bezpečnostní funkce se tak stává cenově dostupnou pro mnoho zákazníků. Zpočátku bude k dispozici ve výbavě plně elektricky poháněných modelů ID.3 a ID.4.
Displejem s rozšířenou realitou začíná Volkswagen psát novou kapitolu
v oblasti zobrazování informací pro řidiče. Přestože je nová technologie
opravdovou světovou novinkou, Volkswagen se rozhodl, že ji zavede do nabídky ve
velkosériově vyráběném modelu. Značka tím pokračuje ve své strategii nabízet prvky
výbavy ze světa high-tech za dostupné ceny. "Zavedli jsme do sériové výroby
opravdovou inovaci," říká Frank Welsch, člen představenstva, odpovědný za vývoj. "A
to nikoli v prémiovém vozidle, ale v kompaktních modelech z rodiny
elektromobilů ID. Klíčovou kompetencí Volkswagenu je zpřístupňování progresivních
technologií velkému okruhu zákazníků."
Dvě plochy, dvě úrovně. Head-up-Display s rozšířenou
realitou promítá na čelní okno důležité informace, které jsou rozděleny do dvou
zobrazovacích ploch a úrovní. Velká plocha s úhlopříčkou 1,8 metru je určena
pro dynamická zobrazení a nachází se v zorném poli řidiče ve virtuální
vzdálenosti cca 10 metrů. Zde se zobrazují informace asistenčních systémů, jakož i
odbočovací šipky a místa startu či cíle z navigačního systému.
Nový Head-up-Display s rozšířenou realitou lze v první fázi objednávat pro elektricky poháněné modely ID.3 a ID.4.
Pod vzdálenější velkou plochou je v menší virtuální vzdálenosti umístěna nízká
a široká zóna, která slouží k zobrazování rychlosti jízdy, dopravních značek a
statických symbolů asistenčních a navigačních funkcí. Tato zobrazení se vznášejí
v domnělé vzdálenosti cca tři metry před řidičem.
Všechna dynamická zobrazení jsou vhodně vkládána do prostředí okolního světa. Pokud
vozidlo přijíždí ke křižovatce, na které má podle trasy v navigačním systému
odbočit, spatří řidič dva pokyny: v prvním kroku se objeví první oznámení na
úrovni vozovky a následně tři šipky postavené na křižovatce. Čím blíž je vůz ke
křižovatce, tím větší jsou šipky a současně blednou jejich textury, aby nebránily
výhledu na vozovku. Volkswagen se při vývoji všech zobrazení řídil pravidlem "méně
je více". To znamená, že řidič není v žádném případě přehlcen podněty.
Pokyny a upozornění. Na vzdálenější zobrazovací ploše se
vizualizuje rovněž funkce Lane Assist. Pokud se vozidlo bez zapnutých ukazatelů
směru přibližuje k podélné čáře na krajnici, systém ji označí oranžovou
barvou. Při zapnutí systému Travel Assist, který udržuje vůz uprostřed jízdního
pruhu, se objeví dvě zelené linie. Je-li aktivní adaptivní tempomat ACC nebo Travel
Assist, označuje displej vpředu jedoucí vozidlo barevnými pruhy. Při vypnutých
asistenčních systémech spatří řidič červený výstražný signál, pokud vznikne
přílišným přiblížením kritická situace.
Hluboko v nitru přístrojové desky. Technickým srdcem
průhledového displeje s rozšířenou realitou je jednotka pro vytváření obrazu
PGU (Picture Generation Unit), která je uložena hluboko v nitru přístrojové
desky. Displej LCD s mimořádnou úrovní jasu vysílá svazky paprsků na dvě rovná
zrcadla. Speciální optická soustava vzájemně odděluje složky pro zobrazování na
vzdálenější a bližší ploše. Rovná zrcadla odrážejí světlo na velké, elektricky
nastavitelné, konkávní zrcadlo, od něhož směřují na čelní okno, a tím do zorného
pole řidiče. Ten vidí symboly ve zdánlivé vzdálenosti téměř 10 metrů stejně ostře
jako reálné okolí.
Zdrojem obrazového signálu je tzv. AR Creator, tedy jednotka pro vytváření
rozšířené reality, v jednom ze dvou centrálních procesorů modelů ID. AR
Creator vypočítává umístění symbolů ve vztahu k okolí. Základem k tomu
jsou nezpracovaná data z přední kamery, radarového senzorů a mapy navigačního
systému. Ukazatele na velké zobrazovací ploše jsou stabilizovány vůči pohybům vozu
a přizpůsobeny geometrii projekční optiky.
Premiéra v modelu ID.4. ID.4, první globální
elektromobil značky Volkswagen, vstupuje na evropské trhy v osmi předem
nakonfigurovaných verzích. Ceny na českém trhu začínají již od 1 167 900
Kč. Head-up-Display s rozšířenou realitou je součástí paketu "Infotainment
Plus", který zahrnuje také navigační systém "Discover Pro" včetně dotykového
displeje.
Budoucnost mobility je elektrická. Značka Volkswagen
investuje v rámci své strategie "Transform 2025+" do roku 2024 jedenáct
miliard eur do elektromobility. ID.4, první plně elektricky poháněné SUV značky
Volkswagen, je po ID.3 druhým modelem rodiny ID. Tato nová samostatná produktová
řada doplňuje nově klasické produktové portfolio značky.
Footage: Head-up-Displays rozšířenou realitou