Praha - Jednotka 2.0 TDI - nejdůležitější vznětový motor značky Volkswagen - se prezentuje v nové nejlepší formě. Kultivovaný agregát vyniká klidným během a čistými emisemi. Zato vděčí mimo jiné náročné technice Twindosing, díky níž splňuje přísné limity emisní normy Euro 6d.
"Dvoulitrové TDI je i nadále jedním z našich nejdůležitějších motorů," říká
Dr. Frank Welsch, člen představenstva společnosti Volkswagen, odpovědný za
technický vývoj. "Tento motor se montuje do většiny modelů značky i do mnoha
koncernových modelů. Proto náš úspěšný vznětový motorů důsledně a s velkým
úsilím zdokonalujeme. Jeho nová verze splňující emisní normu Euro 6d je nyní
připravena pro nadcházející roky."
Od EA 288 k EA 288 evo. Čtyřválcové TDI s interním
kódem EA 288 debutovalo v roce 2012. O šest let později následovala velká
modernizace, po níž nesla dodatečné označení "evo". V praxi to znamenalo nižší
spotřebu paliva i emise, tišší běh, spontánnější reakce a výrazné zvýšení výkonu a
točivého momentu. Tento motor byl navíc připraven i pro využití v částečně
hybridních pohonech.
Twindosing zaručuje nízké emise NOx
Nový stav techniky pro Golf 8. Pro využití v novém
modelu Golf prošel dvoulitrový turbodiesel v létě 2019 další technickou
modernizací. A ve variantě s nižším výkonem nahradil dosavadní jednotku 1.6
TDI. Zadání pro vývojáře zahrnovalo požadavek, aby motor splňoval limity emisní
normy Euro 6 AP. Jeho běh měl být navíc ještě kultivovanější. Volkswagen se rozhodl
pro dvoukolejnou strategii. Detailní opatření optimalizují spalovací proces a
snižují tvorbu emisí, zatímco technologie Twindosing ve výfukovém potrubí přeměňuje
většinu oxidů dusíku na neškodné látky.
Chladič nízkotlaké recirkulace výfukových plynů má nyní o 25 procent vyšší výkon,
což snižuje množství oxidů dusíku vznikajících ve spalovacích prostorech ve fázích
s vysokým zatížením, když řidič sešlápne hodně pedál plynu. Vstřikovače, které
vstřikují palivo do spalovacích prostorů, pracují s konstantně vysokou
precizností, protože uzavírání vstřikovací jehly probíhá pod dohledem senzoru.
Během jednoho pracovního taktu se vstřikované palivo rozděluje do až devíti dílčích
dávek. Jejich objem může být přitom menší než hlavička špendlíku. Vstřikovací
tlak dosahuje až 2200 barů - to odpovídá hmotnosti téměř dvou základních Golfů
působící na plochu jednoho centimetru čtverečních. Akustické vlastnosti vylepšuje
pěnová izolace pod krytem motoru a nový tlumič výfuku. Stejně jako dosud má 2.0 TDI
ve výkonových verzích od 110 kW (150 k)1/2 dva vyvažovací hřídele,
které eliminují nežádoucí vibrace.
Dva katalyzátory SCR pro čisté výfukové plyny. Volkswagen
vyvinul pro čištění výfukových plynů technologii Twindosing. U tohoto systému
spolupracují dva katalyzátory SCR, které za přispění vodního roztoku močoviny
AdBlue rozkládají oxidy dusíku na vodu a dusík. Díky systému Twindosing zůstává
například nový Golf 2.0 TDI v obou výkonových
stupních1/2 hluboko pod limity emisní normy Euro 6d ISC-FCM AP,
která povoluje pouhých 80 miligramů NOx na kilometr. Volkswagen si
stanovil tuto nízkou hodnotu za cíl také v jízdním testu RDE v reálném
silničním provozu - v něm to znamená snížení emisí oxidů dusíku oproti
předchozí normě Euro 6d-temp na polovinu.
První katalyzátor SCR je uložen přímo za motorem. Má objem 3,4 litru a současně
plní i funkci filtru pevných částic. Jeho úkolem je přeměňovat více než 90 procent
oxidů dusíku za podmínek běžného stylu jízdy, kdy se teplota výfukových plynů
pohybuje mezi 220 a 350 stupni Celsia. Díky krátké vzdálenosti od motoru začíná
fungovat již krátce po studeném startu. Druhý katalyzátor SCR se nachází pod
podlahou vozidla. Dvoudílný katalyzátor má v závislosti na konceptu vozidla
objem 2,5 až 3,0 litru. Vzdálenější katalyzátor zajišťuje přeměnu velké části oxidů
dusíku především při vysokém zařízení, které je spojeno s vysokými teplotami
výfukových plynů. Výfukové plyny, které mohou na výstupu z motoru převyšovat
teplotu 500 stupňů Celsia, jsou při vstupu do druhého katalyzátoru již ochlazeny na
cca 350 °C. To umožňuje i v tomto případě vysokou účinnost přeměny oxidů
dusíku.
Široké využití v modelech koncernu Volkswagen. Jednotka
2.0 TDI s čistou technologií Twindosing pohání již mnoho modelů značky
Volkswagen. Jedná se mimo jiné o modelové řady Golf, Tiguan, Passat a Arteon.
Široké uplatnění nalézá tento motor i u dalších koncernových značek - uložený
napříč i podélně. Volkswagen i nadále pokračuje v dalším intenzivním vývoji
svého úspěšného turbodieselu. Cílem je přitom spolupráce s částečně hybridním
systémem na základě elektrické sítě s napětím 48 V.
1) Golf 2.0 TDI (85 kW/115 k) -
spotřeba paliva, l/100 km (EU): město 5,1 - 4,9, mimo město 3,2 - 3,1, kombinovaná
3,9 - 3,8; kombinované emise CO2, g/km: 103 - 99; třída hospodárnosti:
A-A+.
2) Golf 2.0 TDI (110 kW/150 k) -
spotřeba paliva, l/100 km (EU): město 4,7 - 4,6, mimo město 3,6 - 3,4, kombinovaná
4,0 - 3,9; kombinované emise CO2, g/km: 105 - 102; třída hospodárnosti:
A+.