Nový Volkswagen ID.41 je všestranným automobilem, který se snadno řídí díky mimořádné obratnosti ve městě, pohotovým reakcím na okresních silnicích a komfortní jízdě na dálnici. Volkswagen vložil do podvozku elektricky poháněného SUV rozsáhlé know-how, a to jak u mechanických dílů, tak i elektronického řízení.
"Výhradně elektricky poháněné SUV ID.4 poskytuje řidiči velké potěšení
z jízdy, podobně jako kompaktní ID.32," říká Karsten Schebsdat,
vedoucí oddělení jízdní dynamiky, řízení a řídicích systémů ve společnosti
Volkswagen. "V konstrukci podvozku jsme využili mnoho inovativních nápadů a nové
řídicí systémy, které posouvají bezpečnost a potěšení z jízdy na ještě vyšší
úroveň."
Sportovní ovladatelnost díky nízkému těžišti. ID.4 má již
svou koncepcí nejlepší předpoklady k tomu, aby jízdními vlastnostmi dopřával
řidiči skutečnou radost z jízdy. Pohon zadních kol zajišťuje vynikající
trakci, což řidič pocítí například při rozjezdu na mokrém povrchu. Vysokonapěťová
sada akumulátorů je umístěna mezi nápravami, v nejnižší úrovni vozidla. To je
výhodné pro těžiště i rozložení hmotnosti mezi nápravy, které se u všech variant
pohonu odchyluje od ideální hodnoty 50:50 % maximálně o jeden procentní bod.
Přední náprava modelu ID.4 používá vzpěry McPherson. Řízení má převod 15,9:1.
Poprvé u vozu značky Volkswagen je převodka řízení umístěna před středy kol, což
zaručuje vysokou stabilitu při rychlém průjezdu zatáčkou. Zadní náprava
s náročnou konstrukcí byla zcela nově vyvinuta. Kompaktní pětiprvkové zavěšení
je uloženo v pomocném rámu, který je elasticky spojen s karoserií. Díly
zavěšení z lehkého hliníku snižují hmotnost.
Volkswagen ID.4
Velká kola a výkonné brzdy. Nabídka kol pro model ID.4 začíná
18palcovým rozměrem. Tato kola jsou buď ocelová, nebo z lehké slitiny. Od modelu
ID.4 Life se dodávají sériově 19" kola. Pro ještě vyšší stupně výbavy jsou
k dispozici výhradně kola z lehké slitiny s průměrem ráfku 20 nebo
21 palců. Přestože velká kola potřebují dostatečně prostorné podběhy kol, může se
ID.4 pochlubit průměrem otáčení pouhých 10,2 metru - to je extrémně nízká hodnota u
vozu této třídy.
Kola mají aerodynamicky optimalizovaný plochý design, pneumatiky kladou při
odvalování jen nepatrný odpor. U základních modelů ID.4 Pure a ID.4 City mají
pneumatiky vpředu i vzadu šířku 235 milimetrů, jejich profilové číslo závisí na
průměru ráfku. Všechny ostatní modely ID.4 sjíždějí z montážní linky na
pneumatikách různé šířky vpředu a vzadu - na přední nápravě jsou pneumatiky široké
235 milimetrů, na zadní nápravě 255 milimetrů.
Robustní elektricky poháněné SUV disponuje výkonnými brzdami. Kotouče na přední
nápravě mají u modelů ID.4 se 77kWh sadou akumulátorů průměr 358 milimetrů, na
zadních kolech použity brzdy bubnové. Jejich brzdové obložení je koncipováno pro
celou životnost automobilu. Koroze je vyloučena, přestože třecí brzdy budou
v každodenním provozu využívány jen vzácně. Většinu zpomalení má na starosti
elektromotor, který přitom získává zpět kinetickou energii.
Progresivní řízení, regulace podvozku DCC a volič jízdních
režimů. Podvozek modelu ID.4 se prezentuje v ještě lepší formě
ve spojení se sportovním paketem "Plus" (ve vrcholné verzi ID.4 Max). Jednou ze
dvou součástí tohoto paketu je progresivní řízení, jehož převod je strmější se
vzrůstajícím úhlem otočení volantu. Od středové polohy ke krajnímu rejdu se převod
řízení mění od 15,9:1 do 14,5:1. Druhým prvkem je adaptivní regulace podvozku DCC,
která pracuje v závislosti na stavu vozovky a jízdní situaci. DCC individuálně
optimalizuje charakteristiku tlumičů na každém kole 200krát za sekundu, a tím
zajišťuje vysokou úroveň jízdního komfortu, nebo pevný kontakt kol s povrchem
vozovky.
DCC a progresivní řízení jsou začleněny do systému řízení jízdní dynamiky. Volič
jízdních režimů přitom dává řidiči na výběr čtyři režimy. Eco, Comfort a Sport mají
pevná nastavení. V režimu Individual může řidič měnit na centrálním displeji
jednotlivá nastavení podle svých představ. Může se rozhodnout pro nastavení mezi
režimy Comfort a Sport nebo dodat oběma režimům ještě extrémnější charakteristiku -
pro ještě komfortnější či dynamičtější jízdu.
Manažer jízdní dynamiky. Pokud si to řidič přeje, projíždí
ID.4 zatáčky velmi rychle, s mimořádnou stabilitou a téměř neutrálním
chováním. Na tom má svůj podíl také elektronicky řízený manažer jízdní dynamiky,
který úzce spolupracuje se stabilizačním systémem ESC. Volkswagen tento systém
poprvé představil v novém modelu Golf. Manažer jízdní dynamiky řídí selektivní
brzdné zásahy na jednotlivých kolech, realizované elektronicky řízenou uzávěrkou
diferenciálu XDS, a činnost adaptivních tlumičů DCC. Na základě digitálního modelu
zajišťuje pro každou jízdní situaci optimální jízdní vlastnosti a reakce vozu na
řízení. Již na vjezdu do zatáčky se ID.4 díky tomu chová spontánněji, lineárněji a
precizněji.
ESC úzce spolupracuje s řídicími jednotkami elektromotoru a výkonové
elektroniky. Přestože má vůz s pohonem zadních kol obvykle sklon
k přetáčivosti, uvedené síťové propojení zajišťuje, že zadní kola modelu ID.4
mají v každé situaci stabilní adhezi - při maximálním zrychlení, rychlém
průjezdu zatáčkou i zpomalování rekuperací. Tato regulace trakce probíhá
v závislosti na otáčkách, což je další novinka ve voze značky Volkswagen.
Nastavení se mění každou milisekundu, takže vše probíhá tak rychle a plynule, že si
toho řidič prakticky nevšimne.
Start s osmi modely. ID.4, první zcela elektricky
poháněné SUV značky Volkswagen a současně její první globální elektromobil,
přichází na trh v osmi předem nakonfigurovaných modelech, které následují po
verzi 1STEdition. Sada vysokonapěťových akumulátorů se dodává
s využitelnou kapacitou 52 kWh nebo 77 kWh. Dojezd je až 520 kilometrů (WLTP).
Elektromotor je k dispozici ve třech výkonových stupních od 109 kW (148 k) do
150 kW (204 k).
Budoucnost mobility je elektrická. V rámci strategie
"Transform 2025+" investuje značka Volkswagen do roku 2024 jedenáct miliard eur do
elektromobility. ID.4 je po ID.3 druhým modelem rodiny ID. Tato nová produktová
řada nedávno doplnila klasické portfolio značky. Zkratka ID. symbolizuje
inteligentní design, identitu a vizionářské technologie.
1) ID.4 - Spotřeba elektrické energie
v kWh/100 km (EU): 16,9 - 16,2 (kombinovaná); emise
CO2 v g/km: 0; třída hospodárnosti: A+.
2) ID.3 - Spotřeba elektrické energie
v kWh/100 km (EU): 15,4 - 14,5 (kombinovaná); emise
CO2 v g/km: 0; třída hospodárnosti: A+