Koncern Volkswagen uzavřel s Řeckem dohodu o výstavbě průkopnického systému mobility na středomořském ostrově Astypalaia. Současný systém dopravy na tomto ostrově přejde na elektromobily a energie z obnovitelných zdrojů. V dlouhodobém horizontu se Astypalaia stane ostrovem, který bude vzorem pro klimaticky neutrální mobilitu. Příslušnou smlouvu podepsali minulý týden ve Wolfsburgu a Aténách Konstantinos Fragogiannis, náměstek ministra zahraničí pro ekonomickou diplomacii a otevřenou zahraniční politiku Řecké republiky, a Dr. Herbert Diess, předseda představenstva koncernu Volkswagen. Nové služby v oblasti mobility, jakými jsou například sdílení vozidel nebo jízd, přispějí ke snižování intenzity dopravy a zvyšování její kvality. Elektrická energie bude pocházet převážně ze solárních a větrných elektráren využívajících místní obnovitelné zdroje. Projekt je plánován na šest let.
Dr. Herbert Diess, předseda představenstva koncernu Volkswagen, řekl: "Odpovědnost
za omezování změny klimatu společně nese jak politická, tak ekonomická sféra, i
celá společnost. Naším dlouhodobým cílem je klimaticky neutrální mobilita pro
všechny. A v rámci projektu Astypalaia zjistíme, jak lze tuto vizi realizovat
již dnes. E-mobilita a inteligentní služby zvýší kvalitu života a současně přispějí
k budoucnosti s neutrální bilancí emisí CO2."
Předseda řecké vlády Kyriakos Mitsotakis řekl při podepsání smlouvy o příslušném
záměru: "Jsem pevně přesvědčen o přínosech takových partnerství. Samotné vlády
nedokážou splnit všechna očekávání a soukromý sektor nemá odpovědi na všechny
otázky. Proto je tento ambiciózní projekt výsledkem těsného partnerství mezi řeckým
státem a koncernem Volkswagen, který si jako globální lídr automobilového průmysl
stanovil cíl dosáhnout do roku 2050 klimatické neutrality pro kompletní portfolio
vyráběných vozidel i veškeré své aktivity. Volkswagen se nyní spojuje
s evropským národem, který prochází rozsáhlou transformací."
Řecký ostrov Astypalaia
Konstantinos Fragogiannis, náměstek řeckého ministra zahraničí, řekl: "Dnes je
velký den pro Astypalaiu, Dodekany, Egejské moře a celé Řecko. Dnes v naší
zemi spouštíme první projekt 'Smart Green Island', a vytyčujeme tak milník pro
budoucnost naší země. Elektrická mobilita a komplexní plán ekologických a
trvale udržitelných opatření výrazně zlepší každodenní život obyvatel ostrova.
Společně se zcela novým systémem místní dopravy proměníme progresivní nápady
v realitu. Řecko dnes ukazuje, že je připraveno na průkopnické a inovativní
investice, které jsou vzorem pro další vývoj a posouvají společnost na novou úroveň
v oblastech síťového propojení, inteligentní trvalé udržitelnosti a
uživatelské přívětivosti."
Základem projektu bude zcela nový, velmi moderní dopravní systém se službami pro
chytrou mobilitu, mezi něž patří celoroční služba sdílení jízd elektromobilem,
která zvýší atraktivitu dnes ještě velmi omezené autobusové dopravy. Společně
s lokálními partnery se část tradičního sektoru pronajímání automobilů přemění
na sdílení vozidel, které kromě elektromobilů nabídne také elektrické skútry
koncernové značky SEAT a elektricky poháněná jízdní kola. Již tímto krokem se
vozový park na ostrově výrazně zmenší. Celkem má být 1500 vozidel se spalovacím
motorem nahrazeno 1000 elektromobily. Volkswagen spouští s uvedením nové
rodiny elektromobilů ID. na trh rozsáhlou elektrickou ofenzivu. Kromě kompaktního
modelu ID.31 a SUV ID.42 plánuje pro příští roky
mnoho dalších modelů. Také užitková vozidla, používaná místními firmami, a
automobily ve službách úřadů a veřejných institucí od policejních vozů přes sanitní
vozidla až po vozový park veřejného sektoru čeká elektrifikace. Volkswagen navíc na
celém ostrově nainstaluje nástěnné nabíječky Elli, aby byla zajištěna rozsáhlá
nabíjecí infrastruktura.
Projekt slouží jako podrobný plán pro realizaci strategie dekarbonizace koncernu
Volkswagen, a proto má silnou podporu nezávislého poradního sboru koncernu pro
otázky trvalé udržitelnosti. Margo T. Ogeová, členka poradního sboru pro trvalou
udržitelnost a bývalá ředitelka Úřadu pro dopravu a kvalitu ovzduší (Office of
Transportation and Air Quality) americké Agentury pro ochranu životního prostředí
EPA (Environmental Protection Agency), k tomu říká: "Změna klimatu ohrožuje
existenci lidstva. E-mobilita přispěje ve spojení s energiemi
z obnovitelných zdrojů k minimalizaci nejhorších projevů změny klimatu.
Jak řekl Aristoteles: 'V našich nejtemnějších chvílích se musíme soustředit na to,
abychom viděli světlo.' Projekt Astypalaia je světlem ve tmě a přispěje
k realizaci čisté mobility budoucnosti."
Astypalaia je ostrovem v jižní části Egejského moře. S plochou cca 100
kilometrů čtverečních je porovnatelný například s německým ostrovem
Sylt. Na ostrově žije cca 1300 obyvatel a každý rok jej navštíví 72 000
turistů. Astypalaia v současnosti nabízí jen velmi omezenou veřejnou dopravu
dvěma autobusy, které dopravně obsluhují pouze malou část ostrova. Dosud pokrývají
spotřebu energie téměř výhradně fosilní zdroje. V budoucnosti sehraje ostrov
roli průkopníka trvale udržitelného cestovního ruchu. Zásadním pilířem je přitom
přechod na trvale udržitelnou mobilitu. Řecká republika tuto transformaci podporuje
v rámci svých národních energetických a klimatických plánů.
Koncern Volkswagen se hlásí k cílům Pařížské klimatické dohody. Koncern
usiluje o dosažení klimatické neutrality do roku 2050 a za tím účelem vypracoval
trvale udržitelnou strategii "goTOzero". Základem této strategie je největší
elektrická ofenziva v automobilovém průmyslu. Koncern v příštích pěti
letech investuje 33 miliard eur do elektromobility a do roku 2029 uvede na trh 75
nových elektricky poháněných modelů. Jedním z prvních modelů je kompaktní
elektromobil ID.31, uvedený nedávno na trh. Projekt Astypalaia je
součástí strategie "goTOzero" a poslouží jako vzor pro dekarbonizaci mobility.
V rámci koncernu Volkswagen se na něm bude podílet větší počet značek - mimo
jiné Volkswagen, SEAT, Volkswagen Užitkové vozy, poskytovatel služeb pro nabíjení a
zásobování elektrickou energií Elli a společnost UMI Urban Mobility International
se službou "We Share".
1) ID.3 - Spotřeba elektrické energie v kWh/100 km (EU):
kombinovaná 15,4 - 14,5; emise CO2 v g/km: 0; třída
hospodárnosti: A+
2) ID.3 - Spotřeba elektrické energie
v kWh/100 km (EU): kombinovaná 16,9 - 16,2; emise
CO2 v g/km: 0; třída hospodárnosti: A