Volkswagen dnes slaví světovou premiéru nového modelu Golf R. A již ve čtvrtek 5. listopadu ráno začne v Evropě předprodej vrcholné verze Golfu s nejvyšším výkonem 235 kW (320 k)1. Golf R je tradičně nejvýkonnější verzí historicky nejúspěšnější modelové řady značky Volkswagen. Golf R měl vždy pohon všech kol, vždy nabízel pozoruhodnou dynamiku, jeho design byl vždy exkluzivní, což platí i pro jeho výbavu, a po technické stránce byl vždy majákem své třídy - třídy Golfu. A tak je tomu i tentokrát. Golf R přijíždí v závěru roku 2020 na start jako první Volkswagen s novým pohonem všech kol: "4MOTION s funkcí R-Performance Torque Vectoring". Inteligentně síťově propojený systém zpřístupňuje novou dimenzi jízdní dynamiky.
Volkswagen poukazuje novým sportovním vozem na mimořádně velký potenciál modelu Golf, vyráběného již v osmé generaci. Ikona kompaktní třídy s výrazně více než 35 miliony vyrobených vozů pokrývá nyní rozsah výkonů od 66 kW (90 k)2 do 235 kW (320 k) nového Golfu R. Zákazníci mohou objednávat vozy Golf s motory na benzin (TSI), naftu (TDI) včetně nejmodernějšího systému Twindosing, i na zemní plyn (TGI)3, ale také s 48V mild hybridními (eTSI) nebo plug-in hybridními pohony. Golf jako jeden z mála velkosériově vyráběných modelů na světě překračuje hranice jednotlivých segmentů díky tak širokému spektru variant ve spojení s čistým a moderním designem.
Nový Golf R
Nad všemi dosavadními verzemi stojí nyní nový Golf R - dosud nejvýkonnější varianta modelové řady Golf. Svou technikou pohonu překonává všechno, co bylo do současnosti pod označením Golf uvedeno na trh. Pátá generace sportovního vozu zrychlí z klidu na 100 km/h za pouhých 4,7 sekundy. Při 250 km/h ukončí další akceleraci elektronický omezovač. Zákazníci si však mohou na přání objednat Golf R také s paketem "R Performance". V tomto případě se nejvyšší rychlost zvýší na 270 km/h. Pozoruhodné jízdní výkony však zdaleka nejsou jediným faktorem, který definuje charakter nového Golfu R. Významnou roli hraje také kombinace intenzivní hnací síly s maximem točivého momentu 420 N.m, velmi moderního podvozku a nejprogresivnějšího pohonu všech kol v této třídě. Výsledkem je nová definice jízdní dynamiky.
Fúze nového pohonu všech kol a technicky vyspělého podvozku přináší řadu inovací,
které nabízejí nejvyšší míru agility a radosti z jízdy. Systém 4MOTION
s funkcí R-Performance Torque Vectoring variabilně přenáší hnací sílu mezi
čtyři poháněná kola. Točivý moment přeplňovaného zážehového motoru je v modelu
Golf R rozdělován novou rozvodovkou zadní nápravy nejen mezi přední a zadní
nápravu, ale také variabilně mezi zadní kola. Zejména v zatáčkách se tím
výrazně zvyšuje agilita. Světovou novinkou je síťové propojení pohonu všech kol
s dalšími podvozkovými systémy, jakými jsou elektronické uzávěrky diferenciálů
(XDS) a adaptivní regulace podvozku (DCC), prostřednictvím manažera jízdní
dynamiky. Nový Golf R nabízí díky tomuto vzájemnému propojení optimální trakci a
maximálně precizní jízdní vlastnosti s neutrální charakteristikou.
Definitivní nastavení nového Golfu R bylo ostatně cizelováno na legendární Severní
smyčce Nürburgringu. Ve spojení s paketem "R Performance" disponuje Golf R
dokonce speciálním jízdním režimem pro Nürburgring s označením "Special".
Všechny zásadní parametry pohonu jsou v jízdním módu "Special" přizpůsobeny
legendárnímu závodnímu okruhu - i nový pohon všech kol. A to přináší měřitelné
výsledky. Z interních testovacích jízd na Severní smyčce Nürburgringu vyplývá,
že je Golf R, sériově vybavený 7stupňovou dvouspojkovou převodovkou (DSG), až o 19
sekund rychlejší na kolo než předchůdce (7 minut a 51 sekund).
Ohlédnutí do minulosti: První Golf R32, představený v roce 2002, byl
automobilovou senzací. S šestiválcem 3,2 litru o výkonu 177 kW (241
k)4 byl nejvýkonnějším Golfem, který Volkswagen do té doby vyrobil.
Navíc měl pohon všech kol a z nuly na 100 km/h dokázal zrychlit za pouhých 6,6
sekundy. Oproti původním plánům se prodal trojnásobný počet vozů. Od poloviny roku
2003 se jako první Volkswagen na světě dodával s dvouspojkovou převodovkou
(DSG). V roce 2005 debutoval druhý Golf R32, který byl s výkonem 184 kW
(250 k)4 ještě o trochu výkonnější a suverénnější. O čtyři roky
později, na IAA 2009 ve Frankfurtu, se odehrála světová premiéra nástupce na
základě šesté generace Golfu. Volkswagen u něj vyměnil atmosféricky plněný motor V6
za přeplňovaný dvoulitrový čtyřválec (TSI), který byl o 21 procent hospodárnější.
Z "R32" se stalo "R". Výkon třetí generace přitom vzrostl na 199 kW (270
k)4. V září 2013 následovala, znovu na IAA, čtvrtá generace modelu
Golf R na základě Golfu 7, která s výkonem 221 kW4 prolomila
magickou hranici 300 k.
Nový Golf R ve videu: https://youtu.be/qpkvl9vsqr4
1) Vozidlo je studií, která se příliš neliší od budoucí
sériově vyráběné verze.
2) Golf 1.0 TSI, 66 kW (90 k), 5stupňová převodovka -
Spotřeba paliva (EU) v l/100 km: město 5,4, mimo město 4,0, kombinovaná 4,5; emise
CO2 v g/km (kombinované): 104; třída hospodárnosti:
A
3) Golf 1.5 TGI, 96 kW (130 k), 7stupňová převodovka DSG -
Spotřeba CNG (EU) v kg/100 km: město 4,4, mimo město 3,1 - 2,9, kombinovaná 3,6 -
3,5; emise CO2 v g/km (kombinované): 98 - 95; třída hospodárnosti:
A+
4) Tyto modely již nejsou v nabídce.