"VW K70 si zamilujete. Protože VW s ním začíná zcela novou kapitolu." S reklamním sloganem v tomto znění přišel před 50 lety na trh Volkswagen K70. Sedan střední třídy zahájil u Volkswagenu novou éru kapalinou chlazeným motorem, pohonem předních kol a moderním designem.
Volkswagen představil 20. října 1970 na tiskové konferenci v Salzgitteru nový model K70 společně s výrobním závodem vybudovaným speciálně pro produkci tohoto vozidla. Tiskové podklady slibovaly: "Nový Volkswagen, jiný než všechny dosavadní - to je VW K70." A sedan se stupňovitou zádí vskutku ukazoval v mnoha ohledech nový směr. Volkswagen stál s tímto modelem na prahu nové, úspěšné éry.
Technika. Volkswagen přešel s kapalinou chlazeným motorem a pohonem předních kol v modelu K70 na koncept pohonu, který byl pro tuto značku zcela nový, ale později se úspěšně prosadil v modelech Passat a Golf. K70 disponoval podvozkem s nezávislým zavěšením všech kol, který odpovídal nejmodernějším standardům. Mimořádně dlouhý rozvor umožnil vytvořit velkoryse prostorný interiér a přispíval k nadmíru příjemnému cestování.
Volkswagen K70 - klasický automobil ze Salzgitteru
Bezpečnost. Navzdory veškerému komfortu byla hlavní pozornost
věnována aktivní a pasivní bezpečnosti. Měřítka stanovil například vyztužený skelet
karoserie spolu s deformačními zónami na přídi a zádi, uložením palivové nádrže
v chráněném prostoru vzadu a sériově dodávanou přípravou pro bezpečnostní pásy
na všech sedadlech.
Design. Věcný design s čistými liniemi směřoval do
budoucnosti a dodnes působí moderně. Sedan se stupňovitou zádí navrhl Claus Luthe,
jeden z nejvýznamnějších automobilových designérů své doby. Prvky jeho
rukopisu charakterizovaly i pozdější modely značky Volkswagen, například Golf nebo
Polo.
Přesvědčen od začátku
Karl-Günter Queißer je jedním z těch, kteří bezprostředně zažili příchod
modelu K70 a dobu nového rozkvětu společnosti Volkswagen. Dnes 79letý muž zahájil
v roce 1970 svou kariéru ve společnosti Volkswagen v jejím novém závodě
v Salzgitteru jako malíř a lakýrník. Dodnes si dobře pamatuje první roky,
které byly fází vzestupu a změn. "Bylo to něco opravdu mimořádného" - těmito slovy
shrnuje dobu modelu K70.
Automobil s kapalinou chlazeným motorem, který poháněl přední kola, se čtyřmi
dveřmi a především se senzační nabídkou vnitřního prostoru pro cestující i
zavazadla Queißera okamžitě přesvědčil. Svůj první vůz K70 si pořídil už na podzim
1971. Do té doby jezdil v Broukovi - tato změna byla kvantovým skokem. Po
třech vozech K70 zaparkoval v jeho garáži Volkswagen Golf. "A tak to jde pořád
dál," říká muž, který změny zásadně vítá a má z nich radost.
Od modelu K70 k elektromobilu ID.31
Dnes řídí oba modely: K70 LS a Golf 8. S vozem K70 si splnil sen a
s tímto klasickým vozem se úspěšně účastní soutěží a podniká výlety.
V září se vydal do Salzgitteru navštívit své staré působiště. Nepříznivé
okolnosti v letošním roce žel znemožnily jeho fanklubu oslavit 50. výročí
modelu K70 velkolepou jízdou a jubilejní akcí. A tak slavili v "malém kruhu"
v Salzgitteru vzpomínkami na onu výjimečnou dobu. Současní zaměstnanci závodu
se u neobvyklého vozidla stále znovu se zájmem zastavovali - a jejich bývalý kolega
Queißer jim ochotně odpovídal na všechny otázky.
Mimořádně hrdý je na to, že dosud řídil každou generaci Golfu. S "digitálním"
Golfem 8 přijal změnu a výzvu znovu s otevřenou náručí, život jde zkrátka
pořád dál. A Queißerovi je také jasné, že v garáži bude mít i elektromobil
ID.3!
1) ID.3 - Spotřeba elektrické energie
v kWh/100 km (EU): 15,4 - 14,5 (kombinovaná); emise
CO2 v g/km: 0; třída hospodárnosti: A +