Závodní elektromobil ID.R odkazuje svými tvary a barvami na rodinu modelů Volkswagen ID.
Volkswagen ID.R má nový kabát. Poté, co výhradně elektricky poháněný závodní vůz
divize Volkswagen Motorsport stanovil od začátku projektu v roce 2018 již pět
rekordů na třech kontinentech v šedé, modré a červené barvě, absolvuje
v rámci akce Goodwood SpeedWeek (16.-18.10.2020) start v novém
modro-stříbrném barevném designu. Tým designérů značky Volkswagen se pro tyto
barevné odstíny rozhodl záměrně. Modrá je rozpoznávacím znakem divize Volkswagen
Motorsport a společnosti Volkswagen R. Stříbrný odstín Scale Silver pochází
z palety barev laků pro ID.31, první sériově vyráběný model
z řady elektricky poháněných vozidel značky Volkswagen. Kromě ID.R bude na
akci Goodwood SpeedWeek přítomen také model ID.3 na znamení těsného spojení mezi
jednotlivými členy rodiny ID. První model této zcela nové generace elektromobilů
mohou zákazníci objednávat u prodejců od 20. července. Volkswagen již předal
zákazníkům první vozy speciální edice ID.3 1stEdition, limitované na
30 000 vozidel.
Barvy však nejsou v novém designu závodního vozu ID.R jediným prvkem, který má
sportovní vývěsní štít elektrické ofenzivy značky Volkswagen společný
s rodinou ID. "Barevný design je samozřejmě jedním z prvních znaků, jimiž
vůz na první pohled zaujme," říká Marco Pavone, vedoucí oddělení vnějšího designu
značky Volkswagen. Formujícím prvkem je kromě výběru barev také voštinový vzor. U
modelu ID.3 se objevuje například v oblasti předního nárazníku a střešních
sloupků C. U závodního vozu ID.R o výkonu 500 kW (680 k) hraje voštinový motiv
významnou roli nejen na jeho vnějších plochách - mimo jiné na britské národní
vlajce "Union Jack", která zdobí vůz na počest podniku Goodwood SpeedWeek.
Šestiúhelníky, inspirované včelími plástvemi, nalézají díky své enormní tuhosti
uplatnění také v kompozitních materiálech nosné skořepinové konstrukce a
v aerodynamických komponentech elektrického závodního vozu.
Tým designérů musel při návrhu závodního vozu ID.R zohlednit speciální
požadavky
Dalším charakteristickým znakem celé rodiny ID. je černá střecha. "I u závodního
vozu ID.R končí nalepené fólie v úrovni ramenní linie, na nosné skořepině, a
směrem vzhůru pokračují pouze na hliníkovém rámu čelního okna, který je protažen
jako střešní sloupek C k bočnímu otvoru pro přívod vzduchu," říká Pavone. "Toto
řešení pochází z rodiny ID., především z modelu ID.3. U něj se tyto
chromované ozdobné prvky nacházejí rovněž na střešních sloupcích A, na liště rámu
střechy a na střešních sloupcích C. Je to stylistický prvek, který mají všechny
modely ID."
Blízkost k rodině ID. byla pro tým designérů vždy důležitou premisou. "ID.R
musí být jednoznačně rozpoznatelný jako člen rodiny ID.," říká Pavone o hlavním
úkolu. "To je samozřejmě extrémně náročné, protože při návrhu designu
vysokovýkonného vozidla musíme dbát na zcela jiné věci. Navzdory aerodynamickým
výzvám se nám to podařilo skvěle a věřím, že zákazníci i fanoušci motoristického
sportu budou v tomto voze poznávat člena rodiny ID. - a to i v případě,
že by fólie byly kompletně odstraněné."
Folie překonává lakování nižší hmotností
Tým designérů stál během vývoje před mimořádnými výzvami. Jednou z nich byla
omezená realizovatelnost designu prostřednictvím fólií. "Podběhy kol vystupují u
závodního vozu ID.R vysoko vzhůru. Fólie se zde musí přizpůsobit velmi velkému
zakřivení plochy," říká Pavone. Fólie se během nanášení na povrch zahřívá, aby ji
bylo možné tvarovat. Roztažitelnost fólie je však omezená. "Pokud se to přežene,
roztrhne se," vysvětluje Pavone, a dodává: "Pokud bychom na fólii natiskli vzor,
například voštiny modelu ID., a fólii pak nanesli na trojrozměrně tvarovanou
plochu, voštinová struktura by vůbec nevypadala jako voštinová struktura. Design,
který můžeme realizovat, je tak v podstatě limitován plochami, jejichž tvary
umožňují nanesení fólie."
I z toho důvodu se již několikrát zvažovalo, zda by nebylo lepší díly
závodního vozu ID.R nalakovat. "Nakonec jsme se vždy vrátili k fólii, protože
je na karoserii lehčí než lak a otázka hmotnosti je v motoristickém sportu
rozhodující," říká Pavone. Z estetického hlediska nabízí však lak nejen výhodu
snadnějšího vyobrazení vzorů. "Právě metalický lak vypadá na příslušném světle vždy
lépe než fólie, protože věrněji modeluje tvary a má větší hloubku," říká Pavone.
Přesto se však ve spolupráci s divizí Volkswagen Motorsport podařilo i u již
čtvrtého designu ID.R prezentovat závodní elektromobil zcela zřetelně jako člena
rodiny ID. "Vidím moderní automobil. Vidím, že je to vůz ID. a že jezdí
elektricky," říká vedoucí oddělení vnějšího designu značky Volkswagen.
1 ID.3 - Spotřeba elektrické energie podle
metodiky EU v kWh/100 km: kombinovaná 14,5; emise CO₂ v g/km: 0; třída
hospodárnosti: A+.