V pátek 26. června sjel z montážní linky cvikovského závodu poslední automobil se spalovacím motorem. Golf R Variant1 sedmé generace s dvoulitrovým zážehovým čtyřválcem a lakováním karoserie v odstínu bílá Oryx s perleťovým efektem byl vyroben pro zákazníka v Německu. Od výše uvedeného dne se v Cvikově vyrábí výhradně elektromobily Volkswagen, k nimž se v budoucnosti připojí rovněž elektricky poháněné modely sesterských značek Audi a SEAT. Skok do automobilové budoucnosti přichází po dlouhé éře spalovacích motorů. Jimi poháněné automobily byly v Cvikově vyráběny od roku 1904 - v počátečním období se po mnoho let jednalo mimo jiné o modely Horch, v dobách NDR zde sjížděly z montážní linky vozy Trabant. V květnu 1990 spustil v západosaském závodě výrobu Volkswagen. V průběhu uplynulých 30 let vzniklo v Cvikově přesně 6 049 207 vozů Volkswagen Polo, Golf, Golf Variant, Passat Limuzína a Passat Variant.
Předání štafety: Po pátečním ukončení produkce modelu Golf Variant vyrábí závod Cvikov výhradně vozidla se zcela elektrickým pohonem.
Reinhard de Vries, vedoucí oddělení techniky a logistiky ve společnosti Volkswagen Sachsen, k tomu v pátek 26. června řekl: "Pro nás je dnes historický den. Jsme hrdi na naše dosavadní výkony a současně se velmi těšíme na to, co nás čeká. Rozvoj elektromobility bude i nadále získávat na dynamice. Poptávku budeme uspokojovat z Cvikova. Již pro příští rok jsme vytvořili kapacitu výroby 330 000 vozidel."
Jens Rothe, předseda ústřední podnikové rady společnosti Volkswagen Sachsen, uvedl: "Cvikov je v rámci německého automobilového průmyslu lokalitou s nejbohatšími tradicemi. Náš tým vždy odváděl skvělé výkony a vyráběl vozidla vynikajících kvalit. V koncernu jsme si získali důvěru být prvním výrobním závodem, který zahájí velkosériovou výrobu elektromobilů. Výrobní závod Cvikov je díky tomu připraven na budoucnost."
Rekonstrukce zbývající části závodu byla již zahájena
Práce v hale 6, v níž byl dosud vyráběn Golf Variant, jsou již v plném proudu. Po mnohatýdenní rekonstrukci v průběhu léta v ní budou na konci roku vyrobeny první elektromobily - k modelu ID.42 se později přidají také SUV sesterské značky Audi. Od listopadu 2019 probíhá v západním Sasku sériová výroba vozů ID.3 1st Edition3. Letos v létě bude následovat spuštění výroby modelu ID.4.
Program školení pro všech 8000 zaměstnanců
Postupně rekonstruovaný cvikovský závod je prvním velkým podnikem pro výrobu automobilů, v němž Volkswagen kompletně přechází na elektromobilitu. Investice do transformace dosáhnou 1,2 miliardy eur. Po poslední fázi rozšíření výroby bude od roku 2021 v Cvikově produkováno šest modelů na základě platformy MEB pro tři koncernové značky. V rámci kvalifikačních opatření se všech 8000 zaměstnanců připravuje na výrobu elektromobilů a zacházení se silnoproudem. Cvikovský tým absolvuje do konce roku 2020 celkem 20 500 školicích dnů. Tím v Cvikově vzniknou pracovní místa s dlouhodobou perspektivou.
MEB umožní hromadné rozšíření elektromobilů
ID.3 je prvním vozidlem zkonstruovaným na modulární platformě MEB pro elektromobily koncernu Volkswagen. Platforma byla vyvinuta speciálně pro elektromobily a maximálně využívá potenciál elektromobility. ID.3 díky tomu nabízí dlouhý dojezd, velkorysý prostor v interiéru a dynamické jízdní vlastnosti. Základní verze bude stát méně než 800 000 Kč. Zákazníci, kteří si svá vozidla již zarezervovali, je mohou závazně objednávat od 17. června. Speciální edice ID.3 1st Edition bude uvedena na evropské trhy v září 2020.
Volkswagen Sachsen: Velkosériově vyráběné elektromobily, luxusní karoserie a motory
Kromě cvikovského závodu pro výrobu automobilů disponuje Volkswagen Sachsen ve Svobodném státě Sasko dalšími dvěma výrobními podniky. Motorárna v Saské Kamenici vyrábí mimo jiné moderní motory s přímým vstřikováním benzinu. Ve Skleněné manufaktuře Drážďany bude ještě do konce letošního roku sjíždět z montážní linky e-Golf4, od roku 2021 bude Skleněná manufaktura produkovat elektromobily ID.3. V Cvikově budou i nadále vyráběny karoserie pro luxusní SUV značek Lamborghini a Bentley.
1) Golf 7 Variant R: Prodej tohoto modelu v Evropě byl
již ukončen.
2) ID.4: Studie
3) ID.3 1st (využitelná kapacita sady akumulátorů 58
kWh): Spotřeba elektrické energie v kombinovaném cyklu EU v kWh/100 km: 14,5; emise
CO2 v g/km: 0; třída hospodárnosti: A+
4) e-Golf: Spotřeba elektrické energie v kombinovaném
cyklu v kWh/100 km: 14,1 - 13,2; kombinované emise CO2 v g/km: 0; třída
hospodárnosti: A+