Značka Volkswagen osobní vozy přechází do další fáze své transformace. Navzdory poklesu celkového trhu dodala nejdůležitější značka koncernu Volkswagen v uplynulém roce historicky největší počet vozidel: 6,3 milionu. Volkswagen zvýšil tržní podíl na všech důležitých trzích. Zásadním impulzem byla modelová ofenziva s nárůsty především v segmentu SUV s vysokými maržemi, konkrétně u modelů T-Cross, T-Roc a Atlas. Tiguan byl s více než 700 000 prodanými vozidly světovým bestsellerem značky. Stejně jako Golf se tak řadí mezi deset nejprodávanějších automobilů na světě.
Úspěchy na trhu se odrážejí také ve výrazném zlepšení hospodářských ukazatelů. Příjmy z prodeje vzrostly v porovnání s předchozím rokem o 5 procent na 88,4 miliardy EUR. Provozní zisk před zaúčtováním mimořádných položek se zvýšil o 17 procent na 3,8 miliardy EUR. Provozní ziskovost vzrostla na 4,3 procenta (v předchozím roce 3,8 procenta), a udržela se tak v prognózovaném cílovém koridoru mezi 4 a 5 procenty. Záležitost s odchylkami u vznětových motorů si vyžádala mimořádné náklady ve výši 1,9 miliardy EUR (v předchozím roce rovněž 1,9 miliardy EUR).
"Rok 2019 byl pro značku Volkswagen úspěšný. Naše produkty vyvolávají u zákazníků na celém světě nadšení. Úspěšně jsme pracovali na všech velkých tématech. Naše strategie přináší výsledky. Plníme naše sliby," řekl Ralf Brandstätter, provozní ředitel značky Volkswagen osobní vozy. "V roce 2020 stojíme před velkými výzvami, zejména v souvislosti s koronavirovou pandemií. S dobrými výsledky z uplynulých let v zádech se však můžeme této krizi odvážně a s důvěrou postavit čelem. Volkswagen je silná společnost se silným týmem. Často jsme už působivě dokázali, čeho lze dosáhnout, když držíme při sobě," pokračoval Brandstätter.
První fáze strategie "TRANSFORM 2025+" úspěšně dokončena
Ke zvyšování konkurenceschopnosti Volkswagenu zásadně přispívá Pakt pro budoucnost. Z plánovaného snížení nákladů ve výši 3,0 miliardy EUR ročně bylo do konce roku 2019 realizováno již 2,7 miliardy EUR - více, než bylo plánováno. Počet zaměstnanců byl sociálně vstřícným způsobem snížen o více než 10 900. V oblastech budoucího rozvoje, například v oborech digitalizace nebo elektromobility, vytvořil Volkswagen více než 4500 nových pracovních míst.
Značka Volkswagen důsledně realizuje svou ofenzivu v segmentu SUV. Počet modelů SUV vzrostl ze 4 v roce 2016 na současných 14. Podíl SUV na celkovém prodeji se v Evropě zvýšil již na 37 procent, v USA dokonce na více než 50 procent. Volkswagen dosahuje velkého pokroku také v rámci transformace v regionech, a to optimalizací produktového portfolia a důsledného řízení nákladů.
Ralf Brandstätter k tomu říká: "První fázi strategie 'TRANSFORM 2025+' jsme úspěšně dokončili. Ve druhé fázi učiníme ze značky Volkswagen jedničku v oblasti elektromobility. A přeměníme se na digitální technologickou firmu."
Rok 2020: Klíčový rok pro elektrickou ofenzivu značky
Navzdory aktuální situaci způsobené koronavirovou krizí vstupuje Volkswagen do druhé fáze realizace strategie "TRANSFORM 2025+". Pro značku tím začíná nová éra. Rozsáhlá elektrická ofenziva bude nyní viditelná také na silnicích. ID.31, první elektromobil na základě nové elektrické platformy MEB, bude podle plánu dodáván zákazníkům od léta. Poté bude následovat první zcela elektrické SUV značky, model ID.42. Nabídku navíc rozšíří další elektrifikace konvenčního portfolia.
Volkswagen se tak vydává na cestu k mobilitě s nulovými emisemi pro všechny. Od roku 2022 bude značka nabízet elektromobily na základě platformy MEB ve všech důležitých automobilových segmentech. Do roku 2025 se má prodávat nejméně 1,5 milionu elektromobilů ročně. Dlouhodobým cílem je úplná "dekarbonizace" produktové řady i celé společnosti do roku 2050. V příštím roce se sníží průměrné flotilové emise CO2 o 25 gramů na kilometr. Značka je přesvědčena o tom, že splní limity platné v EU pro rok 2020.
Volkswagen se promění v technologickou společnost založenou na softwaru
Kromě elektrifikace bude značka v následujících letech intenzivně rozvíjet také digitalizaci. Pozornost bude přitom zaměřena na dvě hlavní oblasti: realizaci Plánu digitální transformace a založení organizace Car.Software.
Po ukončení platnosti Paktu pro budoucnost je Plán digitální transformace navazujícím programem, který připraví značku na digitální éru. Společnost Volkswagen získá nové digitální kompetence a její organizace bude ve všech oblastech rychlejší, štíhlejší a konkurenceschopnější. Tímto způsobem bude v oblasti správy eliminováno až 4000 pracovních míst. Současně je plánováno 2000 nových pracovních míst v digitálních oblastech.
Část nových pracovních míst vznikne v nové organizaci Car.Software, s níž značka převzala v rámci koncernu odpovědnost za oblast automobilového softwaru. V nové organizační jednotce budou soustředěny veškeré softwarové aktivity od operačních systémů vozidel přes digitální "ekosystémy" až po nové služby pro mobilitu. V prvním kroku bylo pod jednu střechu sdruženo 3000 digitálních odborníků. Do roku 2025 bude v této organizační jednotce pracovat více než 10 000 softwarových inženýrů.
Finanční prognóza pro rok 2020 závisí na době trvání a průběhu koronavirové krize
Prognóza obchodního vývoje v letošním roce je ztížena nejistotami v souvislosti s aktuální koronavirovou krizí. V důsledku stále náročnější situace s velmi dynamickým vývojem u dodavatelů a v oblasti logistiky již není možné zajistit trvale stabilní zásobování výrobních závodů. Současně klesá objem prodeje v Evropě. Značka Volkswagen proto přeruší výrobu ve svých evropských závodech, zpočátku pravděpodobně na dobu deseti pracovních dnů.
Alexander Seitz, člen představenstva značky Volkswagen, odpovědný za finance, řekl: "Koronavirová krize je nevídaná a bezpochyby ovlivní obchodní výsledky značky Volkswagen. Dnes ještě nedokážeme odhadnout, jak velký tento vliv bude. Uděláme všechno pro to, abychom ochránili naše zaměstnance a stabilizovali naše podnikání. Velmi pečlivě sledujeme situaci a v případě potřeby přijmeme taková opatření, která nám umožní co nejvíce minimalizovat negativní dopady. Volkswagen v minulosti dokázal, že tento tým si dokáže s těžkými situacemi poradit."
1) Vozidlo se v Evropě zatím neprodává.
2) Vozidlo je studií, která se příliš neliší od
budoucí sériově vyráběné verze.