Praha - První Golf ze sériové výroby sjel z montážní linky ve Wolfsburgu v březnu 1974 a od května byl k dispozici u prodejců značky Volkswagen. Tam, kde po dlouhá desetiletí dominoval Brouk s motorem vzadu a pohonem zadních kol, začala definitivně nová epocha s motorem uloženým vpředu napříč a pohonem předních kol. Krátce před tím vykročilo tímto směrem sportovní kupé Scirocco společně s modelem Passat, představeným již v roce 1973. S modelem Golf přešel Volkswagen na novou techniku pohonu také v segmentu s nejvyšším objemem prodeje.
Milníky modelové řady Golf IV:
1997: Extrémně vysoká kvalita karoserie, mj. díky laserovému
svařování
1997: Modré osvětlení přístrojů
1997: Nový pohon všech kol 4MOTION
1997: Poprvé navigační systém s velkým barevným
displejem
1998: Elektronicky řízený stabilizační systém ESC zařazen do
výbavy na přání
1999: ESC je zahrnuto do sériové výbavy
1999: První Golf s 6stupňovou převodovkou
2002: První Golf s přímým vstřikováním benzinu (FSI)
2002: Debut vrcholného sportovního modelu Golf R32
2003: První dvouspojková převodovka (DSG) v modelu Golf
R32
2003: Ukončení výroby čtvrté generace po 4,99 milionu
vyrobených vozů
Volkswagen stanovil s modelem Golf IV zcela nové standardy kvality v segmentu - a jako první výrobce prolomil hranice mezi jednotlivými třídami. Současně pokračovalo s debutem elektronicky řízeného stabilizačního systému (ESC) a brzdového asistenta v roce 1998 rozšiřování bezpečnostní výbavy. V témže roce představil Volkswagen první model Golf s novým pohonem všech kol 4MOTION. V roce 1999 byl uveden na trh první Golf s 6stupňovou převodovkou. V roce 2001 následoval dnes již jako historický automobil vyhledávaný Golf GTI "Edition 25" s nejvyšším výkonem 132 kW/180 k na oslavu 25. výročí modelu GTI, v roce 2002 byl představen první Golf s přímým vstřikováním benzinu (FSI). Rovněž v roce 2002 uvedl Volkswagen do té doby nejsportovnější verzi modelu Golf, R32 s nejvyšší rychlostí 250 km/h. A tato vrcholná varianta modelové řady byla v roce 2003 poprvé k dispozici s revolučně rychle řadící a hospodárnou dvouspojkovou převodovkou (DSG). Téhož roku uvolnil čtvrtý Golf v pořadí - ale první s kompletně pozinkovanou karoserií a na přání s navigačním systémem včetně barevného displeje - místo pro nový Golf V, a to po 4,99 milionu vyrobených exemplářů.