Praha - Volkswagen spustil odpočítávání do zahájení sériové výroby elektromobilu ID.3, které se uskuteční již za šest dnů. První vozidlo sjede z montážní linky v cvikovském závodě 4. listopadu za přítomnosti Dr. Angely Merkelové a šéfa koncernu Dr. Herberta Diesse. Spolková kancléřka se zúčastní slavnostního aktu a také si prohlédne montážní linku. ID.3 je prvním modelem nejnovější generace elektromobilů, který Volkswagen uvede do prodeje v rámci své globální elektrické ofenzivy. Volkswagen je prvním velkosériovým výrobcem automobilů, který přechází ve velkém závodě z výroby automobilů poháněných spalovacími motory na elektromobilitu. Postupná přeměna výrobního závodu probíhá již od roku 2018 a v roce 2021 bude kompletně dokončena. Cvikov se tak stane největším a nejvýkonnějším závodem na výrobu elektromobilů v Evropě.
"Pro značku Volkswagen začíná zahájením výroby modelu ID.3 nová éra - je to milník, porovnatelný s prvním Broukem nebo prvním Golfem. Na cestě do této nové éry automobilového průmyslu bude hrát Cvikov vůdčí roli. V tomto závodě postupně přecházíme ze 100% výroby vozidel se spalovacími motory na 100% výrobu vozidel s elektrickými pohony. Tím v automobilovém průmyslu zahajujeme systémovou transformaci, která bude probíhat v následujících deseti až dvaceti letech," říká Thomas Ulbrich, člen představenstva značky Volkswagen, odpovědný za elektromobilitu.
Transformace na největší závod pro výrobu elektromobilů v Evropě
Přeměna závodu Cvikov probíhá postupně a za plného provozu. Jeho transformace byla zahájena před dvěma roky. Od té doby byly rozsáhle modernizovány provozy karosárny a lakovny včetně infrastruktury. Požadavkům výroby elektromobilů musela být kompletně přizpůsobena například přepravní technika. Navíc byla nově vybudována první ze dvou montážních linek. Z ní za několik dnů sjede první sériově vyrobený vůz ID.3. Cvikov se 1700 roboty, bezobsluhovými přepravními systémy a zcela automatizovanými výrobními procesy ukazuje, jak v současnosti vypadá progresivní velkosériová výroba elektromobilů.
Až do poloviny roku 2020 bude souběžně pokračovat výroba klasického modelu Golf Variant. Od léta 2020 bude stejným způsobem modernizována také druhá montážní linka a připravena pro výrobu elektromobilů, která na ní bude spuštěna ještě téhož roku. Rekonstrukce a rozšíření závodu probíhá v souladu s časovým harmonogramem. Po dokončení celého projektu bude cvikovský tým vyrábět od roku 2021 až 330 000 elektromobilů ročně. Pak bude v halách závodu vyráběno šest modelů na základě platformy MEB pro tři koncernové značky: Volkswagen, Audi a SEAT. Cvikov se tak stane největším a nejvýkonnějším závodem pro výrobu elektromobilů v Evropě.
Dvanáct nových hal a budov
Kromě modernizace montážních linek probíhá v závodě Cvikov také výstavba celkem dvanácti nových hal a budov, které umožní plánované zvýšení výrobní kapacity z 1350 na 1500 vozidel za den. Největším jednotlivým projektem je rozšíření lisovny. Od roku 2021 bude cvikovský závod vyrábět téměř všechny výlisky pro místní výrobu automobilů ve vlastní režii. Za tím účelem je investováno 74 milionů eur, přičemž velká část nákladů připadá na nový velký lis. Novinkou bude zcela automatický proces přeměny oceli na hotový díl. Probíhající výstavba přinese celkem 50 000 metrů čtverečních nových ploch v halách. Na transformaci závodu v Cvikově se podílí 50 partnerských firem.
1) ID.3: Tento model se v Evropě zatím neprodává.