Praha - Značka Volkswagen vstupuje s modelem ID.3 do nové éry mobility s elektrifikovanými pohony. Elektromotor průkopnické novinky na základě modulární platformy MEB pro elektromobily vyrábí divize Volkswagen Group Components. V porovnání s konvenčními zážehovými nebo vznětovými motory má jednodušší konstrukci, která je tak kompaktní, že se vejde dokonce do sportovní tašky. Jak funguje elektrický pohon, vyráběný v kasselském závodě divize komponentů?
Elektrický pohon "APP 310"
Elektrický pohon modelu Volkswagen ID.3 je tak kompaktní, že se vejde do sportovní tašky
Součásti elektrického pohonu
Každý elektromotor má pevný stator, v němž se otáčí rotor. Stator je tvořen cívkami
s měděnými dráty. Pokud těmito cívkami protéká elektrický proud, vzniká ve statoru
rotující magnetické pole, které roztáčí rotor. K otáčivému pohybu dochází na
základě jednoduchého fyzikálního principu: opačné póly magnetů se přitahují, stejné
se naopak odpuzují. Kromě toho rozlišujeme dva základní druhy elektrických strojů:
synchronní elektromotory s permanentními magnety a asynchronní elektromotory.
Synchronní elektromotor s permanentními magnety se vyznačuje silnými trvalými
magnety v roli rotoru, který se synchronně otáčí společně s magnetickým polem
statoru. Naopak u asynchronních elektromotorů se samotný rotor magnetizuje přívodem
elektrického proudu, a proto se otáčí oproti magnetickému poli statoru se
zpožděním.
Technologie laserem svařovaného vinutí a důsledně lehká
konstrukce
Nový Volkswagen ID.3 je poháněn synchronním elektromotorem s permanentními magnety,
který nese označení "APP 310". "APP" v něm znamená osově souběžné uspořádání
elektromotoru a převodovky, číselná část označení prozrazuje maximální točivý
moment 310 N.m. Důležité díly tohoto pohonu jsou vyráběny v rámci specializace i
vzájemné spolupráce v různých výrobních závodech divize Volkswagen Group
Components.
Výrobu rotoru a statoru zajišťuje výrobní závod v Salzgitteru. Při výrobě statoru přichází ke slovu nová technologie laserem svařovaného vinutí. U této inovativní výrobní metody jsou drážky svazků statorových plechů optimálně vyplňovány laserem svařovanými, plochými měděnými dráty. V porovnání s elektromotorem, vybaveným cívkami s navinutým měděným drátem, se tak zvyšuje točivý moment a účinnost elektrického pohonu. Maximální točivý moment je k dispozici již v nízkých otáčkách. Díky tomu postačuje k pokrytí požadovaného rozsahu rychlostí jízdy v rámci celého rozsahu otáček jednostupňová převodovka. Jak elektromotor, tak i jednostupňová převodovka jsou vyráběny v kasselském závodě. Kompletní poháněcí jednotka včetně jednostupňové převodovky je tak kompaktní, že ji lze uložit do sportovní tašky. Její hmotnost je pouhých 90 kg a v modelu ID.3 poskytuje nejvyšší výkon 150 kW (204 k).
Elektrické pohony z Kasselu pro trhy v Evropě a Severní
Americe
Elektromotory pro vozidla na platformě MEB, určená pro evropské a severoamerické
trhy, budou vyráběny v Kasselu. Ročně je plánováno až 500 000 elektromotorů.
Kasselský závod navíc úzce spolupracuje s čínským závodem Tchien-ťin, který bude
souběžně vyrábět elektrické pohony pro čínský trh. Oba závody budou od roku 2023
vyrábět celkem až 1,4 milionu elektrických pohonů. Volkswagen Group Components se
tak stane jedním z největších výrobců elektrických pohonů pro automobily na světě.
1) ID.3: Tento model se zatím neprodává.