Praha - Výhradně elektricky poháněný Volkswagen ID.33 zaujme svou mimořádnou jízdní dynamikou a dlouhým dojezdem, až 550 kilometrů2 na jedno nabití akumulátorů. Jedná se o prvního zástupce modelové řady vozidel na základě modulární platformy MEB pro elektromobily. Díky funkci rychlého nabíjení lze do modelu ID.3 doplnit nabíjecím výkonem 100 kW během 30 minut dostatek elektrické energie pro ujetí vzdálenosti 290 kilometrů (WLTP). Srdcem elektromobilu je sada akumulátorů. Vysokonapěťový akumulátorový systém nového modelu ID.3 se podobá tabulce čokolády. V nitru systému je uloženo až dvanáct vzájemně propojených akumulátorových modulů. Volkswagen Group Components bude ve svém závodě v Braunschweigu vyrábět až 500 000 těchto zásobníků energie ročně. Jak takový akumulátorový systém funguje?
Od akumulátorového článku až k pohonu: Složení akumulátorového systému v platformě MEB
Součásti akumulátorového systému MEB
Struktura sady akumulátorů: článek - modul - systém
Pro vysokonapěťový akumulátorový systém se používají lithium-iontové články, které
nalézají uplatnění například v mobilních telefonech nebo přenosných počítačích.
Jednotlivé akumulátorové články jsou nejmenší konstrukční jednotkou akumulátorového
systému a dokážou energii jak přijímat a uchovávat, tak i vydávat. V současnosti je
24 těchto článků propojeno do jednoho akumulátorového modulu. Počet modulů, z nichž
je pak složen akumulátorový systém, je variabilní. Tato modulární konstrukce
umožňuje maximální flexibilitu. Čím delší dojezd zákazník požaduje, tím více modulů
akumulátorový systém obsahuje. Základní struktura se však vždy shoduje. Pro model
ID.3 je až dvanáct modulů propojeno vysokonapěťovými konektory do akumulátorového
systému. V systému je díky tomu k dispozici napětí až 408 V, což je výrazně více
než v domácí elektrické zásuvce, jež poskytuje pouze 230 V.
Výkonová elektronika řídí toky elektrické energie s vysokým napětím mezi akumulátory a elektromotorem. Přitom přeměňuje stejnosměrný proud (DC) z akumulátorů na střídavý proud (AC) pro elektromotor, a obráceně. Současně je napájena 12V elektrická síť stejnosměrným proudem s nízkým napětím prostřednictvím měniče DC/DC. Z normální elektrické sítě se střídavým proudem lze akumulátory nabíjet maximálním výkonem 11 kW, stejnosměrný proud umožňuje nabíjení výkonem až 125 kW.
Centrální zdroj energie
MEB zcela využívá technické možnosti elektromobility. Elektromobil lze zkonstruovat
prakticky kolem sady akumulátorů, aby byl pro tento zásobník energie k dispozici
dostatečný prostor v nejvýhodnější poloze. Z tohoto konstrukčního konceptu vyplývá
mnoho výhod pro umístění komponentů pohonu a přídavných agregátů. Díky ploché
konstrukci a uložení akumulátorů pod podlahou vozidla je navíc možné vytvořit
velkorysý interiér mezi nápravami. Hliníková schránka pro sadu akumulátorů zahrnuje
integrovaný rám, který v případě nárazu chrání akumulátory před poškozením a
zaručuje optimální stabilitu i významné snížení hmotnosti. Aerodynamiku spodní
části vozidla optimalizuje odolný ochranný panel akumulátorového systému, vyrobený
rovněž z hliníku.
Nové kompetenční centrum pro akumulátory
V závodě společnosti Volkswagen Group Components v Braunschweigu se již od roku
2013 sériově vyrábějí akumulátorové systémy pro elektromobily a probíhal v něm také
vývoj kompletního akumulátorového systému MEB včetně hardwaru a softwaru. Na ploše,
odpovídající přibližně devíti fotbalovým hřištím, vyrostla novostavba s
nejmodernějšími zařízeními a výrobní technikou. Volkswagen Group Components bude ve
svém závodě v Braunschweigu vyrábět až 500 000 akumulátorových systémů ročně.
1) MEB (Modularer E-Antriebs-Baukasten): modulární
platforma pro elektromobily
2) Dojezd až 550 kilometrů podle metodiky
WLTP
3) ID.3: Tento model se zatím neprodává.