Menu
Zavřít

Rekuperace: Efektivní využití energie uvolněné při brzdění

Říká se, že ten, kdo brzdí, prohrává. S modely Volkswagen ID. však tento předsudek již neplatí. Jsou totiž vybaveny sofistikovanou technologií, která při brzdění získává energii pomocí rekuperace.

Říká se, že ten, kdo brzdí, prohrává. S modely Volkswagen ID. však tento předsudek již neplatí. Jsou totiž vybaveny sofistikovanou technologií, která při brzdění získává energii pomocí rekuperace.

Rekuperace: Efektivní využití energie uvolněné při brzdění

Říká se, že ten, kdo brzdí, prohrává. S modely Volkswagen ID. však tento předsudek již neplatí. Jsou totiž vybaveny sofistikovanou technologií, která při brzdění získává energii pomocí rekuperace.

Zde se dozvíte více informací o rekuperaci: 

  • Elektromobily mohou svůj motor využívat také jako generátor a umožňují tak rekuperaci energie uvolněné při brzdění.
  • Vozidla tak mohou přeměňovat kinetickou energii na elektrickou.
  • Tento proces, nazývaný "rekuperace", umožňuje zejména v městském provozu větší dojezdovou vzdálenost.

Udržitelné brzdění

Zpomalení vozidla můžete dosáhnout motorovou brzdou nebo sešlápnutím pedálu brzdy. Ve druhém případě se třením brzdových destiček o brzdové kotouče uvolňuje teplo, tedy energie. V automobilu se spalovacím motorem se tato energie ztrácí; teplo se jednoduše vyzařuje do okolí prostřednictvím chlazení brzdového systému.

V případě našich ID. modelů je tomu však jinak: Energii uvolněnou při brzdění lze využít k nabíjení vysokonapěťové baterie. Z elektrického motoru se stane generátor, k jehož pohonu se využívá kinetická energie vozidla, a který vyrábí elektřinu.

Princip využívání energie uvolněné při brzdění

Při zpomalování přenášejí kola elektromobilu kinetickou energii prostřednictvím hnacího ústrojí k motoru. Motor pak pracuje v módu generátoru a při překonávání odporu elektromotoru vyrábí elektřinu. Přitom dochází ke zpomalování automobilu a vyrobená energie se ukládá do vysokonapěťové baterie. Tento proces se také nazývá rekuperace (z latinského "recuperare", což znamená "obnovovat").

Princip je podobný jako u dynama na kole: Když se dynamo zapne, je šlapání do pedálů namáhavější.

Princip rekuperace

  • Pro rekuperaci je při brzdění nutný posun mezi elektrickým zpomalovacím okruhem (přes generátor) a hydraulickým okruhem (přes kolovou brzdu).
  • Tato součinnost mezi oběma brzdovými systémy se nazývá "Brake Blending" (koordinace brzd) a umožňuje zvýšit energetickou účinnost.
  • Koordinace těchto dvou typů brzdění nemá prakticky žádný vliv na jízdní vlastnosti. To zajišťuje sofistikovaná výkonová a řídicí elektronika.

Kinetická energie se tak mění na energii elektrickou, která je výkonovou a řídicí elektronikou elektrického pohonu přiváděna přímo do vysokonapěťové baterie. Energii je tak možné znovu využít - proto se tato funkce označuje také jako rekuperační brzda.

S energií do městského provozu

Efekt rekuperace brzdné energie ve vozidle je jasně patrný zejména v městském provozu, pro který je typické časté brzdění a zrychlování. Přitom platí, že podíl rekuperované energie je tím vyšší, čím citlivěji se brzdí. Rekuperace je přínosná i při jízdě na delší vzdálenosti s prudkým stoupáním a klesáním.

Rychlost klesá, komfort se zvyšuje

V ID. modelech je však efektivní a inteligentní nejenom zpomalování. Jízda s nimi je také celkově výrazně pohodlnější. Zvláště příjemné je, že když řidič sundá nohu z pedálu akcelerátoru, může vozidlo před zahájením brzděním jet plynule na volnoběh - tedy bez brzdného účinku motoru a bez zrychlování. Předvídavým způsobem jízdy se šetří elektrická energie. V případě brzdění se pak nejdříve zahájí rekuperace. Každý brzdný manévr tak prodlužuje dojezdovou vzdálenost a současně zvyšuje komfort.

 

Naše ID. modely Chcete si je vyzkoušet při testovací jízdě nebo rovnou konfigurovat?
Seznamte se s našimi ID. modely

Chcete se blíže seznámit s našimi čistě elektrickými ID. modely? Pak si u nejbližšího prodejce automobilů Volkswagen dohodněte testovací jízdu. Nebo použijte náš online konfigurátor a sestavte si Váš vysněný ID. model.

Jejda!
Zdá se, že váš prohlížeč není aktuální. Možná náš web nefunguje optimálně. Většina prohlížečů (ale ne MS Internet Explorer 11 a starší) stále funguje dobře.

Doporučujeme aktualizovat webový prohlížeč!
Nejnovější verze může zajistit dobrý zážitek kdekoli na internetu.

Děkuji za vaši návštěvu a bavte se,
Váš tým Volkswagen