Zde se dozvíte více informací o systému baterie modelů ID.:
- Vysokonapěťová baterie ID. modelů se skládá z několika modulů tvořených 12 bateriovými články.
- Články jsou tvarově flexibilní, aby bylo možné optimálně využít prostor pro instalaci.
- Inteligentní systém nabíjení v budoucnu umožní využívat baterie elektromobilů jako úložiště energie pro energetickou síť.
Konstrukce bateriového systému
Nově vyvinutá modulární platforma (MEB) ID. modelů je speciálně navržena pro elektromobily. Základní komponentou této platformy je vysokonapěťová baterie (HV baterie) - bateriový systém umožňující rychlé nabíjení. Skládá se z mnoha bateriových modulů a je vestavěn v podlaze vozidla. Počet bateriových modulů se liší v závislosti na požadované dojezdové vzdálenosti: větší baterie se skládají z více modulů, a mají tak i větší kapacitu.
V každém z těchto modulů je 12 lithium-iontových bateriových článků. Konstrukce Li-Ion článků použitá v MEB je tzv. "pouch cell". Skládá se z několika na sebe naskládaných nebo složených aktivních vrstev uzavřených flexibilní vnější fólií. "Pouch cells" jsou díky tomu vysoce tvarově flexibilní a lze je dobře přizpůsobit stávajícím požadavkům. Díky hladkému povrchu navíc umožňují velmi dobrý odvod tepla.
Bateriový systém modulární platformy pro elektromobily MEB
1 Bateriové články
2 Bateriové moduly
3 Bateriový systém
4 Baterie
5 Pohon
Elektrizující: Lithium-Iontová baterie
Článek lithium-iontové baterie se vždy skládá ze čtyř komponent: Anody, katody, separátoru a elektrolytu. Pro tento článek se požívá také termín galvanický článek. V elektrolytu se nacházejí ionty lithia, které baterii daly její název. Když se baterie nebo akumulátor nabíjí, elektrony se přesouvají od anody ke katodě a ukládají se tam. Elektrická energie ze sítě se tak přeměňuje na energii chemickou.
Při procesu vybíjení - například při využití pro pohon elektromotoru vozidla - probíhá proces v opačném směru: Elektrony nyní putují od katody, kde jsou uloženy, zpět k anodě. Při tomto procesu se chemická energie přeměňuje zpět na energii elektrickou.
Spolehlivé napájení elektromobilů nelze v současné době zajistit jinak než pomocí lithium-iontové baterie.
Konstrukce lithium-Iontové baterie
1 Anoda
2 Katoda
3 Separátor
4 Elektrolyt
5 Nabíjení
6 Vybíjení
Mobilita budoucnosti: elektromobily jako zařízení pro ukládání energie
Elektromobily a jejich baterie se rovněž stanou důležitou součástí přechodu na novou energetiku: Inteligentní nabíjení umožní v budoucnu využívat elektromobily jako úložiště energie pro energetickou síť. Mohou kompenzovat výkyvy ve výrobě energie z větrných a solárních elektráren.
Principem této myšlenky je koncepce "Vehicle-to-Grid", zkráceně V2G. Její podstatou je, že elektromobil je připojený k síti nejen za účelem nabíjení, ale je také do elektrické sítě inteligentně integrován. Inteligentní systémy řízení energie (EMS) pak automaticky koordinují odběr a výdej energie.
Hospodaření s energií v každodenním životě
V praxi by to mohlo vypadat takto:
- Na střeše rodinného domu je instalován fotovoltaický systém, k vytápění se používá tepelné čerpadlo a elektromobil je připojen k wallboxu v garáži.
- Systém EMS koordinuje všechna zařízení připojená k lokální síti.
- V případě, že není k dispozici tolik elektřiny, kolik bylo plánováno, baterie elektromobilu se nabíjí méně nebo tepelné čerpadlo je dočasně vypnuto.
- Jestliže je k dispozici více energie, lze baterii elektromobilu nabíjet větším výkonem.
Cílem je dočasně uložit přebytečnou energii, která byla získána například z fotovoltaického systému, v baterii vozidla, odkud ji lze podle potřeby odebírat nebo dodávat do elektrické sítě. Vysokonapěťová baterie se přitom nikdy zcela nevybije, takže vůz zůstane plně funkční pro další jízdu.