Volkswagen Polo
Volkswagen Polo historie

50 let modelu Polo

Volkswagen Polo I. generace
1. generace / 1975

První generace s třídveřovou karoserií se vyznačovala jednoduchostí, na což zákazníci v kombinaci s příznivou cenou slyšeli. Pod kapotou měl model motory o objemu od 0,8 do 1,3 litru, maximem byl výkon 44 kW v provedení Polo GT.

Volkswagen Polo II. generace

2. generace / 1981

S druhou generací přichází bohatší nabídka modelů – třídveřový hatchback, varianta kupé a dvoudveřový sedan. Rozrostla se i nabídka motorů, základem byl čtyřválec o objemu 1,05 litru, vrcholem čtrnáctistovka. Došlo i na diesely nebo sportovní verzi Polo G40.

Volkswagen Polo III. generace

3. generace / 1994

Třetí generace opustila přísně hranaté tvary a hatchback se poprvé kromě třídveřového dočkal i pětidveřového provedení. O pohon se staraly opět čtyřválce, vrcholem byla benzinová osmnáctistovka a na oblibě získaly i diesely. Objevila se také sportovní verze GTI. Zde model Harlekin, inspirovaný populární figurkou z italské commedie dell’arte – původně reklamní model, který měl demonstrovat modularitu, a zákazníkům se líbil natolik, že byl zařazen do běžné produkce.

Volkswagen Polo IV. generace

4. generace / 2001

Čtvrtá generace vsadila na zprvu ne nezvyklý „čtyřoký“ design a také definitivně přerostla první generaci o třídu většího modelu Golf. Výrazně se rozšířila standardní výbava modelů, ABS, posilovač řízení nebo airbagy se staly standardem u všech vozů.

Volkswagen Polo V. generace

5. generace / 2009

Pátá generace se ve verzi hatchback dostala těsně na hranici čtyřmetrové délky. Hatchback byl jediný typ karoserie dostupný v Evropě, specialitou byla verze Polo Cross se zvýšeným podvozkem. Pod kapotou se tu poprvé zabydlely dnes dominantní motory TSI.

Volkswagen Polo VI. generace

6. generace / 2017

Poslední generace stojí na moderní platformě MQB A0, těsně přerostla hranici délky čtyř metrů a dostala množství moderních bezpečnostních a asistenčních systémů. Polo GTI má nyní nejsilnější motor za dobu existence modelu, dvoulitrový TSI o výkonu 200 koní (147 kW).

Volkswagen Polo VII. generace

Polo a budoucnost

Na jaře 2021 bylo Polo komplexně modernizováno, jak z hlediska designu karoserie, tak i asistenčních a komfortních systémů, které jsou obvykle vyhrazeny pro vyšší třídy vozů.  

Více o modelu Polo >

50 zajímavostí a faktů

1
První Polo se objevilo v roce 1975 jako cenově dostupnější alternativa Golfu.
2
V podstatě jde o upravený model Audi 50.
3
První generace Pola měla nádrž o objemu pouhých 36 litrů.
4
Po celém světě se Volkswagenu Polo prodalo více než 20 milionů kusů.
5
Od svého uvedení je Polo ve výrobě nepřetržitě.
6
V ČR se Polo oficiálně nabízí od své třetí generace, od roku 1994. S motorem 1.0 o výkonu 45 koní stálo okolo 325 000 Kč.
7
V roce 2010 získalo Polo prestižní ocenění „Světové auto roku“.
8
Vyrábělo se nejen v Německu, ale také třeba v Jihoafrické republice, Brazílii, Indii nebo na Slovensku.
9
V roce 1981 se nabídka rozšířila o stylovou variantu Polo Coupé.
10
Nejsilnější sériovou verzí byla 2 500kusová limitovaná edice Polo R WRC Street z roku 2012 s 220 koňmi.
11
Nejvýkonnější verzi Pola postavila dílna EM Tuned. S pohonem všech kol a motorem 2.0 TSI o výkonu 600 koní dokáže absolvovat čtvrtmílovou trať za 10,9 sekundy.
12
Na druhou stranu, nejslabší motor v historii Pola měl výkon 29 kW.
13
Polo se může pochlubit čtyřmi tituly mistra světa v rallye WRC z let 2013–2016.
14
Mezi roky 1998 a 2001 byla k dostání také verze sedan pod názvem Polo Classic.
15
V Německu bylo Polo natolik oblíbené, že si ho děti často kreslily jako své „vysněné auto“ a tvar znaly zpaměti.
16
Název Polo byl zvolen podle polárních větrů, které symbolizují dynamiku a pohyb.
17
V roce 1995 přišlo Polo Open Air s elektricky ovládanou textilní střechou.
18
Sportovní model Polo GTI se poprvé představil v roce 1998 a přinesl výkon 125 koní.
19
Polo bylo jedním z prvních malých vozů, které měly stabilizační systém ESP v základní výbavě.
20
Polo nese otisky i ze světa hudby – limitovaná edice Polo G40 Genesis z roku 1992 vznikla ve spolupráci se stejnojmennou hudební skupinou.
21
Díky odolnosti a levnému provozu se Polo stalo oblíbeným služebním vozem německé pošty i policie.
22
Ekologická verze Polo BlueMotion nabídla rekordně nízkou spotřebu pod 4 l/100 km.
23
Polo patřilo mezi první vozy své třídy, které nabídly integrovaný navigační systém vestavěný do přístrojové desky.
24
Německý autoklub ADAC dlouhodobě řadí Polo mezi nejspolehlivější vozy v segmentu malých vozů.
25
Polo Formel E z 80. let mělo speciální převodovku s extrémně dlouhým čtvrtým stupněm pro nižší spotřebu paliva.
26
V roce 2005 vznikla stylová edice Cross Polo s outdoorovými doplňky a zvýšeným podvozkem.
27
Šestá generace Pola, uvedená v roce 2017, je větší než čtvrtá generace Golfu.
28
Polo posloužilo jako základ pro sesterské modely SEAT Ibiza, Audi A1 a Škoda Fabia.
29
V roce 2009 dosáhlo Polo poprvé hranice čtyř metrů délky.
30
Polo bylo dostupné v široké škále barev, včetně ikonických odstínů jako Cornflower Blue nebo Flash Red.
31
Během vývoje sloužilo Polo jako platforma pro testování technologií, které se později objevily v modelech vyšších tříd.
32
Polo Variant, nabízené na některých trzích, představovalo kombi verzi s větším zavazadlovým prostorem.
33
V roce 1987 představil Volkswagen model Polo G40 s mechanickým kompresorem G-Lader. Tento vůz stanovil několik světových rekordů v rychlosti a vytrvalosti.
34
Pestrobarevná edice Polo Harlekin z poloviny 90. let byla původně plánována jako limitovaná série 20 vozů pro marketingové účely. Díky zájmu veřejnosti se jich nakonec vyrobilo 3 806.
35
Model Polo GTI z roku 2010 byl vybaven 1,4litrovým motorem s kombinovaným přeplňováním – turbodmychadlem a kompresorem – což mu umožnilo dosáhnout výkonu 180 koní a zrychlení z 0 na 100 km/h za 6,9 sekundy.
36
V roce 2024 exportovala africká divize Volkswagenu rekordních 131 485 vozů Polo do Evropy a Asie, což představovalo 88 % veškerého automobilového exportu z Jižní Afriky.
37
Šestá generace Pola, představená v roce 2017, byla prvním modelem ve své třídě, který nabízel plně digitální přístrojový štít, známý jako Active Info Display.
38
Na základě Pola vznikly užitkové varianty, jako například Volkswagen Caddy.
39
V 90. letech byla v Jižní Africe prodávána verze Polo Playa, která byla ve skutečnosti přeznačeným modelem SEAT Ibiza.
40
K oslavě 25. výročí modelu Polo GTI uvedl Volkswagen limitovanou řadu Edition 25. Tato verze nabízela výkon 207 koní a speciální designové prvky. Vyrobeno bylo pouze 2 500 kusů.
41
Šestá generace Pola byla první, která nabídla bezklíčové odemykání a startování „Keyless Access“ v segmentu malých vozů.
42
Polo G40 z 80. let sloužilo jako vývojová platforma pro testování G-kompresorů, které později využilo Audi.
43
V roce 2012 přišla verze BlueGT s technologií ACT – automatickým odpojováním dvou válců při nízkém zatížení.
44
V 90. letech se v Turecku prodával model založený na Polu pod jménem Volkswagen Derby.
45
V roce 1993 vznikla experimentální verze Ecomatic s funkcí automatického vypínání motoru při stání a restartem po sešlápnutí plynu – předběhla dobu o dekády.
46
V JAR se stále vyrábí Polo Vivo – upravená, zjednodušená a cenově dostupnější verze páté generace.
47
I v době, kdy většina modelů přešla na elektronickou ruční brzdu, si Polo GTI udrželo klasickou páku – jako poctu sportovní tradici.
48
V roce 1978 byla představena první limitovaná sportovní edice Polo RX, která se stala jednou z nejvzácnějších. Bylo vyrobeno pouze 1 000 kusů jen pro belgický trh.
49
Speciální edice Polo Jeans představená v roce 1976 se vyznačovala interiérem s čalouněním z džínoviny a kapsami na patentky.
50
V roce 2016 vznikla ve spolupráci s firmou Beats Electronics verze vybavená audiosystémem BeatsAudio o výkonu 300 wattů.