Menu
Vyhledat

Druhý život pro baterie z elektromobilů

Text: Phillip Bittner Ilustrace: Yannic Hefermann

Nároky kladené na baterie elektromobilů jsou extrémně vysoké, a společnost Volkswagen se je proto snaží vyrábět v co nejvyšší kvalitě a zároveň zajistit jejich smysluplné využití i ve chvíli, kdy už se nehodí pro nasazení ve vozidlech.

«Prodloužení životnosti hraje ve strategii nakládání s bateriemi společnosti Volkswagen ústřední roli.»

Prudká zrychlení, rekuperace při brzdění, rychlá zastávka na rychlonabíjecí stanici, noční nabíjení z domácího wallboxu nebo výkyvy teplot od zimních mrazů až po letní vedra: to vše musí baterie elektromobilu zvládnout. Baterie v elektromobilech pracují v extrémních podmínkách jako je vlhkost, vibrace a působení různých dalších sil. Volkswagen i přesto stále poskytuje svým zákazníkům záruku, že po osmi letech nebo ujetí 160 000 kilometrů bude stále k dispozici 70 procent původní kapacity baterie. I po tom, co kapacita baterie klesne, je však možné ji využít jinde. Tomuto využití se říká druhý život (Second Life).

Opětovné využití

«Kromě optimalizace procesu recyklace hraje v naší koncernové strategii nakládání s bateriemi ústřední roli také prodloužení jejich životnosti. Principiálně by baterie měly být v prvé řadě opraveny, resp. upraveny nebo převedeny do projektů druhého života, aby je bylo možné znovu použít», říká Tobias Enge, koncernový stratég pro oblast elektromobility a infrastruktury. «Další zpracování v alternativních oborech - například ve velkokapacitních úložištích elektrické energie - je zkoumáno na konkrétních příkladech a uváděno do praxe.» V rámci koncernu Volkswagen existuje celá řada projektů velkokapacitních úložišť využívající druhý život baterií. Použité baterie z elektromobilů se zde využívají ve svazcích a tvoří obří baterie, a to jak v provozech společnosti Volkswagen, tak i ve spolupráci se společnostmi zajišťujícími dodávky energie a s městy. Tato opětovná využití baterií mohou prodloužit jejich životnost a šetřit tak náklady a životní prostředí.

Schaubild Wiederverwertung eines Elektrofahrzeug-Akkus

Repase

Vedle opětovného použití ve vozidle i mimo vozidlo se Volkswagen spoléhá také na repasování baterií. V použitých bateriích dochází k výměně jednotlivých komponent tak, aby je bylo možné znovu použít v elektromobilech. Alternativně se po částečném rozebrání baterie nabízí také možnost dalšího využití ve stacionárních úložných systémech.

Schaubild Remanufacturing eines Elektrofahrzeug-Akkus

Recyklace

Koncern Volkswagen si zakládá na tom, aby všechny použité baterie prošly na konci svého životního cyklu recyklací. Volkswagen ve spolupráci s několika partnery v oblasti recyklace vyvíjí efektivní a bezpečný proces recyklace dostupný pro všechny trhy. «Baterie jsou rozebrány, rozdrceny a zpracovány. Přitom se ve velkém množství získávají zpět suroviny, jako je nikl, měď a kobalt, které mohou být znovu použity například při výrobě nových bateriových článků», říká Tobias Enge. Je to důležitý příspěvek k trvale udržitelné mobilitě budoucnosti, protože efektivní recyklace šetří důležité zdroje, které jsou potřebné k výrobě baterií.

Schaubild Recycling eines Elektrofahrzeug-Akkus

S rostoucím počtem elektromobilů se postupně zvýší i počet baterií, které bude možné opakovaně použít. Společnost Volkswagen v rámci své strategie týkající se opětovného využití baterií a recyklace přispěje k šetření důležitých zdrojů. Takový udržitelný přístup zvyšuje nadšení pro elektromobilitu i zájem o elektromobily společnosti Volkswagen.