Nový Golf GTI EDITION 50 je nejrychlejší sériově vyráběný Volkswagen na Severní smyčce

  • Jubilejní model Golf GTI EDITION 501 bude uveden na trh v roce 2026 na oslavu 50. výročí sportovní ikony.
  • Závodní jezdec Benny Leuchter (D) absolvoval s novým modelem Golf GTI EDITION 50 jedno kolo na Severní smyčce za 7:46,13 minuty.
  • Exkluzivní Golf GTI EDITION 50 bude představen 20. června před 24h závodem na Nürburgringu.

Ještě není ani na trhu, a přesto je už rekordmanem! V pátek 20. června 2025 představí Volkswagen v rámci 24h závodu na Nürburgringu ve světové premiéře nový Golf GTI EDITION 50. Dosud nejvýkonnější sériově vyráběné GTI je exkluzivním jubilejním modelem k 50. výročí ikony v segmentu kompaktních sportovních vozů. Oslava jubilea se uskuteční v roce 2026 – souběžně s uvedením nového modelu na trh. Již nyní se však Golf GTI EDITION 50 zapsal do historie Nürburgringu a značky Volkswagen. Za pouhých 7:46,13 minuty objel závodní jezdec Benny Leuchter (D) Severní smyčku s testovacím prototypem modelu Golf GTI EDITION 50 v téměř sériové podobě. Vytvořil tak nový rekord, protože rychlejší na Nürburgringu nebyl dosud žádný jiný Volkswagen homologovaný pro silniční provoz.

„Nový Golf GTI EDITION 50 přiváží jasné stanovisko. Volkswagen u této verze ještě důsledněji než dosud vyjadřuje ryzí charakter modelů GTI – kombinace vynikajícího pohonu a velmi precizního podvozku s pohonem předních kol,“ vysvětluje Benny Leuchter po své rekordní jízdě. Závodní jezdec, který pro oddělení technického vývoje značky Volkswagen již mnoho let testuje podvozky nových modelů a podílí se na jejich nastavení, stanovil nový rekordní čas v rámci oficiální rekordní jízdy modelu Golf GTI EDITION 50 na Nürburgringu. „Je mimořádně působivé, s jakou lehkostí a rychlostí se tento Volkswagen dokáže pohybovat po Severní smyčce,“ říká Leuchter. „Po technické stránce absolvoval tento vůz jízdu v podobě, v jaké se bude i prodávat,“ nastiňuje Leuchter. Na přání bude Golf GTI EDITION 50 nabízen se sportovním paketem, který zahrnuje mimo jiné sportovní podvozek a speciálně pro tento vůz vyvinuté a mimořádně lehké 19“ pneumatiky Bridgestone Potenza Race kategorie „semi-slick“. Tyto pneumatiky jsou nasazeny na rovněž velmi lehká litá kola. Tím došlo k citelnému snížení setrvačnosti. „Náš rekordman byl vybaven tímto paketem – a to byl z mého pohledu rozhodující faktor,“ dodává Leuchter.

Nastavení pro Severní smyčku. „Díky kompletnímu nastavení modelu Golf GTI EDITION 50 může řidič řídit tento vůz po ideální linii na Severní smyčce s vysokou precizností,“ vysvětluje závodní jezdec Benny Leuchter a dodává: „Pokud chceš být v Zeleném pekle opravdu rychlý, musí se vůz navíc vyrovnávat s typickými mírnými nerovnostmi a dosahovat velmi vysokých rychlostí v zatáčkách. Právě to dokáže Golf GTI EDITION 50 perfektně. Skvělá je suverenita, s níž zvládá specifická úskalí legendární Severní smyčky: GTI je na celých 20,8 kilometrech neochvějně stabilní.“

Jeden z nejagilnějších vozů s pohonem předních kol na světě. Již před téměř deseti lety, při interním měření času, zajel Benny Leuchter s vozem Golf GTI Clubsport S3 (228 kW/310 k) první rekordní kolo značky Volkswagen na Severní smyčce. V roce 2016 ukázaly stopky 7:49,21 minuty – do té doby nebyl žádný ze sériově vyráběných vozů Volkswagen s pohonem předních kol na Severní smyčce rychlejší. V roce 2022 překonal Leuchter vlastní rekordní čas s modelem Golf R „20 Years“2 (245 kW/333 k) vybaveným pohonem všech kol: 7:47,31 minuty. Důležité je přitom vědět, že při obou uvedených rekordech začínalo měřené kolo na Severní smyčce Nürburgringu s letmým startem před tribunou T13. Start a cíl pro měření byl na začátku a na konci tribuny. Úsek o délce cca 200 metrů mezi nimi se nepočítal. Tuto vzdálenost však zahrnuje oficiální čas 7:46,13 minuty modelu Golf GTI EDITION 50. Lepší porovnatelnost zajistí pohled na záběry z palubní kamery instalované během rekordní jízdy. Podle nich vychází porovnatelný čas na kolo na 7:41,27 minuty. Leuchter k tomu říká: „Před třemi roky bych si nemyslel, že se mi podaří čas na kolo extrémně suverénního modelu Golf R2 překonat tak jasně jako nyní s modelem Golf GTI1 vybaveným pohonem předních kol. Skutečnost, že se tak stalo – navíc za spíše horších povětrnostních podmínek –, říká vlastně vše o zdařilém nastavení a výjimečném potenciálu tohoto GTI1.“ Do doby, než bude model Golf GTI EDITION 50 možné objednávat, bude vozidlo v oficiálních výsledcích Nürburgringu vedeno v kategorii „předsériové modely“.

1) Golf GTI EDITION 50 – studie v podobě blízké sériově vyráběnému modelu.

2) Golf R „20 Years“ – tento vůz se již neprodává.

3) Golf GTI Clubsport S – tento vůz se již neprodává.

Na záznam rekordní jízdy se můžete podívat zde: https://www.youtube.com/watch?v=m1PanfuJ9yc

Porsche Česká republika je největším importérem osobních a užitkových vozidel do České republiky. Na českém trhu zastupuje značky Volkswagen osobní vozy, Audi, SEAT, CUPRA a Volkswagen Užitkové vozy, včetně programu prodeje prověřených použitých vozů Das WeltAuto. S projektem nabíjecí infrastruktury MOON společnost vstoupila v roce 2020 do nové éry trvale udržitelné osobní mobility založené na elektrických pohonech a digitalizaci.