Menu
Zavřít

Volkswageny zrají jako víno
Auta neztrácí hodnotu

Podle průzkumu AuresLabu z roku 2019 patří Volkswagen mezi tři značky, jejímž modelům na českém trhu za prvních pět let po prodeji nejméně klesá zůstatková hodnota. Co v tom hraje roli?

Koupit si automobil je pro většinu zákazníků celkem významná událost. Je proto důležité dobře se rozhodnout a nemalou část rodinných financí rozumně investovat. I člověk, který si kupuje mírně ojetý či zánovní automobil, tak sleduje podobné faktory jako ten, kdo má na mušce auto zcela nové.

Nejjednodušší nápovědou mohou být statistiky prodejů: pokud se něčeho prodává hodně, s velkou pravděpodobností to není nekvalitní. Jinými slovy není obvyklé, aby se velká skupina zákazníků mýlila. Další nápovědou mohou být nezávislá hodnocení odborníků a různé testy spolehlivosti.

"Pokud se podíváme do statistik značky Das WeltAuto, která působí na trhu v oblasti zánovních a ojetých vozidel již přes dvacet let, uvidíme jednoznačný trend: vozy značky Volkswagen, samozřejmě spolu s automobily ŠKODA, patří dlouhodobě k nejhledanějším. V Česku je ŠKODA naprostý fenomén a těší se skutečně specifickému postavení, za něž vděčí dlouhé historii i aktuálnímu partnerství v koncernu Volkswagen. Pokud se ale na prodejní statistiky podíváme z celoevropského pohledu, je na špičce značka Volkswagen," popisuje Mirka Cimrová, vedoucí značky Das WeltAuto v Česku.

Zákazníci oceňují široký výběr

Co za prodejními úspěchy wolfsburské automobilky stojí? Podle Mirky Cimrové to je mix tradičně široké nabídky modelů, výbav, pohonných jednotek, bezpečnosti aktivní i pasivní, funkčnosti, nadčasovosti a v neposlední řadě kvalitního dílenského zpracování. "Například italská auta se obvykle pyšní krásným designem, francouzská jsou velice komfortní a asijská kvalitní, ale s omezenými možnostmi individuálního přizpůsobení v rámci výbavových linií," doplňuje.

A právě tohle všechno jsou aspekty, které velké množství zákazníků přivádí k německým značkám, v jejímž čele co do prodejů stojí Volkswagen. Co zákazníci oceňují nejvíc? Široký výběr i jistotu toho, že během provozu automobilu budou mít adekvátní servisní náklady, nebo vědomí, že vůz bude dobře a spolehlivě sloužit a že ho i po letech dobře prodají.

A jsme u zákazníků, kteří se poohlížejí po mírně ojetém automobilu. Jeho prodejní cenu, respektive zůstatkovou hodnotu, totiž tvoří především poptávka. Tu vytvářejí sami zákazníci - vědí, že auto, které hledají, bylo kvalitně vyrobeno, stále nabízí odpovídající bezpečnost a i v dalších letech je možné ho provozovat s rozumnými servisními náklady.  

Které vozy dnes dominují zájmu zákazníků? "Dříve byly fenoménem hlavně vozy s karoserií kombi a s motorem TDI, reprezentované především modely Passat Variant a Golf Variant. Nyní se jedná spíše o vozy SUV a městské crossovery. Jde tedy zejména o v segmentu nejprodávanější model Tiguan a dále o modely T-Roc, T-Cross, ale i o plnokrevné SUV Touareg. Co se motorizací týká, zákazníci dnes více preferují moderní zážehové motory TSI a jejich ekologické deriváty, tedy plug-in hybridy. Co se naopak příliš nemění, jsou obecné preference: zákazníci stále oceňují kvalitní zpracování, dobré jízdní vlastnosti a konzervativní, nadčasový design," vyjmenovává Cimrová.

Pro a proti

Manažerka Das WeltAuto se dále zamýšlí nad tím, které faktory je dobré brát v potaz při výběru ojetého automobilu. Tím prvním by měl být převažující způsob jeho využití. "Pokud jezdíte velké množství kilometrů, převážně v dálničním provozu, doporučila bych hledat vůz s motorem TDI, například Passat anebo Arteon. V případě jízd v zimním období nebo na nekvalitních komunikacích mohu doporučit pohon 4Motion - zde je opět na výběr z modelů Passat a Arteon a také Tiguan či Touareg. Při nájezdu do zhruba dvaceti tisíc kilometrů ročně a převaze kratších tratí je ideální volbou motor TSI a etalon třídy Volkswagen Golf. Tam si určitě vybere každý: je k mání velké množství motorizací, dva druhy karoserie a spousta výbavových linií. Pokud jezdíte jen ve městě, je naopak ideální model up! anebo stylový crossover Taigo," nabízí svá doporučení manažerka Das WeltAuto.

Při vybírání ovšem nejde pouze o emoce, ale také o kalkulace a analýzy. Pořizovací cena je přitom jen jeden z parametrů. Důležité je vědět i to, za jakou sumu je reálné vybraný vůz za nějaký čas prodat, stejně jako to, na kolik přijde servis, provozní náklady a pojistka. Zrovna tak vědomí, že nestrávíte víc času v servisu než na cestách. "Při hledání ideálního ojetého auta proto všechny tyto atributy zvažte a potom se vydejte tam, kde auta prodávají již řadu let a kde vám nabídnou komplexní a profesionální služby - prodej nových i ojetých vozů, autorizovaný servis nebo finanční služby," uzavírá Cimrová.

Volkswageny nestárnou

Pokles ceny vozů po uvedení do provozu je opravdu strmý, u luxusních vozů až astronomický. Za polovinu své původní ceny se v Česku průměrně prodává už tři roky starý vůz. Díky velkému zájmu o nové i ojeté vozy značky Volkswagen jejich cena až tak dramaticky neklesá. K poklesu zůstatkové ceny na padesát procent dochází až u pětiletých vozů. To je dobrá zpráva pro jejich majitele: poměr TCO (Total Cost of Ownership), tedy celkových nákladů na vozidlo za určitou dobu je příznivý v porovnání s konkurencí. Navíc mají vlastníci vozů Volkswagen jistotu, že o jejich vůz v odpovídajícím technickém stav bude vždy zájem, bez ohledu na jeho věk.

Jejda!
Zdá se, že váš prohlížeč není aktuální. Možná náš web nefunguje optimálně. Většina prohlížečů (ale ne MS Internet Explorer 11 a starší) stále funguje dobře.

Doporučujeme aktualizovat webový prohlížeč!
Nejnovější verze může zajistit dobrý zážitek kdekoli na internetu.

Děkuji za vaši návštěvu a bavte se,
Váš tým Volkswagen
24px/configurator private vehicles Created with Sketch.
24px/configurator private vehicles Created with Sketch.