Menu
Zavřít




MK6: Sportovní láska na první pohled




MK6: Sportovní láska na první pohled

Text Luděk Vokáč Foto Luboš Wišniewski

Volkswagen Golf šesté generace je i dnes při nástupu té osmé velmi univerzální a stále moderní auto. A auto, které umí podávat skvělé výkony. To dokazují mimo jiné kousky Golf GTI a R v držení dvojice Markéta Ryndová a Tomáš Langer. Jejich vozy také skrývají nejedno tajemství a ukazují, jak povedeným autem je "šestka" pro nadšence.

Rychlé verze Volkswagenů Golf byly vždy auty pro nadšence, kteří se často rozhodli, že si své "miláčky" oproti sériovému provedení ještě o něco vylepší. Během let se z tohoto fenoménu stal takový kult, že je mu dokonce věnován i každoroční GTI sraz u rakouského jezera Wörthersee. Jistě, sjedou se sem i úplně sériová auta, ale drtivá většina sportovních provedení Golfu na tomto srazu má alespoň nějakou drobnou úpravu.

Je to vášeň, která láká mnohé a zlákala i Markétu Ryndovou a Tomáše Langera. Tento pár to má doma z hlediska vozového parku "rozdané" opravdu hezky. Tomáš má "střelu" Volkswagen Golf R šesté generace, Markéta zase hravější GTI stejné éry. A i když vypadají jejich auta úplně civilně, pod karoserií najdeme řadu úprav, které atraktivitu těchto šestkových Golfů ještě zvyšují. Každý z páru ale přišel ke svému vyladěnému kousku trochu jinak.

"Já jsem měl tři roky pětkové GTI a zatoužil jsem po něčem novějším. Tři měsíce jsem měl GTI sedmé generace, ale jelikož to bylo auto ještě v záruce, nějak jsem se u něj nechtěl pouštět do úprav. Přitom úpravy mám tak rád," vysvětluje Tomáš, jak se nakonec dostal ke Golfu R šesté generace. "Provedení R jsem zvolil i kvůli přenosu výkonu, pohon všech kol je při výkonech nad 300 koní rozhodně výhodou," naznačuje, kam jeho auto z hlediska úprav míří.

Být hrdý na zvuk svého vozu

 

Jeho Golf R má totiž 390 koní, díky čemuž je jeho dynamika opravdu ohromující. "Kromě přeprogramování řídicí jednotky motoru a převodovky jsem si většinu úprav dělal sám," chlubí se Tomáš s tím, že auto má nové sání, výfuk s menším odporem spalin, výkonnější palivové čerpadlo a větší mezichladič stlačeného vzduchu. I když to původně zamýšlel, na další nárůst výkonu už se Tomáš nechystá. "Spíš se zaměřím na podvozek, brzdy a další funkční prvky," říká.

"To bys měl," pošťuchuje ho jeho přítelkyně Markéta. A vzápětí z ní vypadne i důvod tohoto rýpnutí. "Můj Golf GTI má čtyřpístkové brzdy z Audi TT RS," chlubí se Markéta, že Tomášovo "erko" podle ní prostě nebrzdí. Na druhou stranu její Golf GTI má "jen" asi 260 koní, takže podle Tomáše zase tohle GTI moc nejede. Inu, domácí spory páru fanoušků "ostrých" Golfů mohou být opravdu zajímavé. Dodejme, že trochu paradoxně ráda Markéta prožene své GTI v nějakém tom závodu ve sprintu, zatímco Tomáš se chystá i na závodní okruh: "S předchozími auty jsem na okruh jezdil, se svým Golfem R se tam teprve vypravím," říká Tomáš s tím, že má auto zatím krátce a k výletu na okruh nebyla příležitost.

Markéta přiznává, že své auto už s úpravami pořídila. "Koupila jsem ho od bráchy, který je automechanik a vyladil si ho. Když potřeboval pořídit civilnější vůz a já se zrovna poohlížela po náhradě mého staršího Audi TT, neváhala jsem ani chvilku," vysvětluje Markéta, že opečovávaný Golf GTI z rodiny pro ni byl jasnou volbou. Auto má kromě brzd a upravené řídicí jednotky i úpravy na podvozku a opět nové sání a také sportovní výfuk. Mimochodem, na zvuk svých sportovních Golfů jsou Tomáš a Markéta opravdu hrdí. Sériová provedení sportovních variant Volkswagenu Golf si takto různě nadšenci upravují snad od počátku jejich existence. Model GTI se stal legendou už od první generace, silnější verze prošly výraznou evolucí od druhé generace. V ní vznikla i jedinečná série 71 kusů G60 Limited, což byl hodně přiostřený přeplňovaný GTI s pohonem všech kol. Třetí generace zase zavedla dnes již legendární šestiválec VR6, prozatím s pohonem kol předních. V generaci čtvrté se z VR6 vyvinula verze R32, ta už opět měla pohon všech kol a varianta R32 se vyráběla i v páté generaci. V generaci šesté pak přišel ke slovu zpět čtyřválec, ale opět přeplňovaný a se sériovým výkonem 270 koní, který byl Tomášovi málo.

Že dala jejich auta tento pár dohromady, tomu se snad ani nelze divit. "Jednou večer jsem se jela projet a čirou náhodou jsem dojela na benzínku, kde měla nějaká parta zrovna sraz s Golfy a pár dalšími auty," popisuje Markéta první krok k seznámení s Tomášem. "Oni si mysleli, že tam patřím, ale já, jelikož jsem tam nikoho neznala, jsem zase po chvilce odjela. Ale i díky vyladěnému zvuku mého auta si ho kluci zapamatovali," pokračuje.

Jednoho dne pak Markéta přidala fotku svého Golfu GTI do jedné z fanouškovských skupin na sociální síti. "Jeden z kluků z té party z benzínky si všiml, že jsem to já, ta neznámá s vyladěným GTI. Začali jsme si psát, pak se vídat při různých srazech a právě on mě seznámil s Tomášem," uzavírá Markéta příběh jejich seznámení.

Od té doby obráží různé srazy a akce sportovních Volkswagenů Golf spolu. "V Praze a okolí nevynecháme téměř žádnou akci fanoušků těchto aut, sledujeme, kde se co děje," přikyvuje Tomáš. Kdo ví, třeba se spolu vydají i k tomu Wörthersee.

Jejda!
Zdá se, že váš prohlížeč není aktuální. Možná náš web nefunguje optimálně. Většina prohlížečů (ale ne MS Internet Explorer 11 a starší) stále funguje dobře.

Doporučujeme aktualizovat webový prohlížeč!
Nejnovější verze může zajistit dobrý zážitek kdekoli na internetu.

Děkuji za vaši návštěvu a bavte se,
Váš tým Volkswagen
24px/configurator private vehicles Created with Sketch.
24px/configurator private vehicles Created with Sketch.