Menu
Zavřít

Firma roku Solea
Leoš Jiřele: I hendikepovaní potřebují mít pocit užitečnosti

Leoš Jiřele: I hendikepovaní potřebují mít pocit užitečnosti

 

V rodinné firmě SOLEA má 70 procent zaměstnanců nějaký zdravotní hendikep. Jejich diagnózami jsou třeba Crohnova choroba, epilepsie, diabetes, autismus či roztroušená skleróza. Pracují tu ale i lidé na vozíku. Výrobní družstvo si letos odneslo ocenění Firma roku Pardubického kraje a k tomu zapůjčení vozu Volkswagen ID.4.   

Výrobní družstvo SOLEA vzniklo přes 22 lety se třemi zaměstnanci v prázdných pronajatých místnostech. Dnes jich tu pracuje přes 170 a tým tvoří ze 70 procent lidé s hendikepem. "V rodině jsme měli s hendikepem zkušenost a viděli jsme, jak složité je pro takového člověka sehnat a udržet si zaměstnání. Zároveň byl nedaleko rodinného domu k pronájmu objekt, v němž dříve pracovali lidé se zdravotním postižením," popisuje dva hlavní důvody, proč zaměstnává zrovna znevýhodněné osoby, předseda družstva Leoš Jiřele.

SOLEA patří mezi netypické chráněné dílny, protože tu najdete procesy jako lisování plastů a kovů či obrábění kovů. Značná část lidí pak pracuje na složitějších ručních a strojních montážích. "Naše poslání je vracet lidi do života. Je úžasné pozorovat, když se lidem zlepšuje zdraví díky tomu, že získají ztracený pocit užitečnosti," popisuje Leoš Jiřele.

Jako zaměstnavatel se však musí poprat i s řadou legislativních obtíží. V posledních letech například většinu chráněných dílen trápí fakt, že garantovaná minimální mzda roste podstatně rychleji než příspěvek na zaměstnávání lidí s postižením. "V SOLEA se snažíme mít co nejvíce složitějších projektů s vyšší přidanou hodnotou, čímž snižujeme závislost na příspěvcích státu. Podíl příspěvků z obratu nám tvoří okolo 15 procent, což je v rámci Česka velmi nízké procento," vysvětluje.

Krize v autoprůmyslu naštěstí družstvo nepostihla. Před pěti lety sice činil podíl produkce dílů do osobních aut kolem 80 procent, firmě se ale podařilo sehnat zakázky mimo automotive. Do března 2020 se podíl povedlo snížit na 40 procent a aktuálně představuje již jen přibližně 20 procent objemu výroby. "Získání projektů mimo automotive nám v posledních letech velmi pomohlo a místo propouštění počet lidí v SOLEA již sedm let neustále roste. Na druhou stranu jako většina firem bojujeme s rostoucími cenami vstupního materiálu a energií," konstatuje předseda.

Právě stabilní růst družstva a zaměstnávání lidí s hendikepem ocenila odborná porota titulem Firma roku 2022 Pardubického kraje. Jednou z cen bylo i měsíční užívání elektromobilu Volkswagen ID.4.

Elektromobilita jako jedna z dobrých cest budoucnosti

Leoš Jiřele pro svou potřebu běžně využívá větší SUV z koncernu Volkswagen. Hlavní parametry výběru byly bezpečnost a velikost auta, neboť má tři malé děti. Tři isofixy vzadu tedy pro něj byly příjemným bonusem.

Jak přiznává, jízda zapůjčeným ID.4 pro něj byla vůbec první zkušeností s elektromobilem. "Tichost rozjezdu či parkování je úžasná! Ostatní jízdní vlastnosti bych hodnotil známkou velmi dobře," přibližuje své prvotní dojmy.

Automobil ID.4 nabízí takové množství aplikací a pokročilých asistentů, že stihl vyzkoušet jen zlomek schopností auta. "Hlasové ovládání navigace, head up display či prediktivní tempomat vnímám jako velmi užitečné nástroje. Hlasové ovládání auta bylo zábavné zejména pro děti," přiznává s úsměvem.

Dobíjení řešil většinou u prodejen Lidl, kde mu kombinace rychlosti a ceny vycházela v okolí nejlépe. Byl překvapen, že se ceny dobíjení mezi jednotlivými dobíjecími stanicemi liší více než čtyřnásobně.

"Kdybych vlastnil elektromobil, bez wallboxu bych se doma neobešel, ale to není tak zásadní investice. Při delších jízdách kolem tří čtyř set kilometrů, což je obvyklá délka mé služební cesty, bych se musel s elektromobilem naučit fungovat. Protože pokud pojedu na horní hranici dovolených rychlostí mimo město a na dálnici, nemohu počítat s uvedeným dojezdem kilometrů před zahájením cesty, neboť skutečnost je nižší," uvažuje.

Elektroauto se mu jeví nejužitečnější na krátké vzdálenosti, třeba jako druhý rodinný vůz. "Na elektromobilitu se zatím dívám jako na jednu z dobrých cest budoucnosti, která je na svém začátku. A jakmile se podaří výrazněji zvýšit dojezdovou vzdálenost, bude investice do elektromobilu čím dál zajímavější."

Jejda!
Zdá se, že váš prohlížeč není aktuální. Možná náš web nefunguje optimálně. Většina prohlížečů (ale ne MS Internet Explorer 11 a starší) stále funguje dobře.

Doporučujeme aktualizovat webový prohlížeč!
Nejnovější verze může zajistit dobrý zážitek kdekoli na internetu.

Děkuji za vaši návštěvu a bavte se,
Váš tým Volkswagen
24px/configurator private vehicles Created with Sketch.
24px/configurator private vehicles Created with Sketch.