Menu
Zavřít

Vyplatí se elektromobil?
Spočítali jsme to z ekonomického i ekologického hlediska

Vyplatí se elektromobil?
Spočítali jsme to z ekonomického i ekologického hlediska

ID.3 je první uhlíkově neutrální vůz na světě. Naši techničtí specialisté se podívali, jak je na tom elektromobil v porovnání s běžným spalovacím motorem.

Zanechávají za sebou elektromobily skutečně tak mizivou uhlíkovou stopu, jak výrobci tvrdí? Pokud je nabíjíme zelenou energií z obnovitelných zdrojů, při provozu skutečně žádné škodlivé emise nevznikají. Jak to je však během celého životního cyklu počínaje výrobou? Data hovoří celkem jednoznačně. Pro co nejlepší vypovídací hodnotu měření proběhlo pro modely kompaktní třídy - elektrické i ty se spalovacím pohonem. A v zájmu co největší férovosti se testu zúčastnily vozy podobně vybavené.

Nejdůležitější je zelená elektřina

Ještě větší roli než výrobní fáze hraje elektřina použitá na provoz elektromobilů. I s použitím současného evropského elektrického mixu elektromobily výrazně snižují emise, a jak budou plánovaná opatření postupovat, bude tento efekt zesilovat.

Dekarbonizace není utopie

Elektromobilita v dopravě výrazně snižuje emise CO2 a výroba elektrických vozů tak hraje zásadní roli. Jednou z podmínek je samozřejmě používání zelené energie - už dnes majitelé elektromobilů mohou jezdit téměř kompletně bez emisí škodlivin.

Nejúspornější jízda

Zelená energie je vzácná, a tak je potřeba s ní nakládat rozumně. Pro mobilitu vychází nejúsporněji přímé použití elektřiny v elektrickém pohonu na baterie. Přednost by tak měla dostat elektřina z lokálních a CO2 neutrálních zdrojů.

Elektrické vozy mají už dnes menší dopad na životní prostředí

 

Výroba elektromobilu má na svědomí výrazně vyšší emise CO2, než je tomu u konvenčních aut. Počítá se s kompletním cyklem od vytěžení nerostných surovin přes výrobu polotovarů a dílů až po smontování v závodu. Pozn.: přes vyšší výrobní emise a při použití průměrného evropského elektrického mixu dosahuje však elektromobil oproti spalovacímu vozu významných úspor během předpokládaného provozu dvě stě tisíc kilometrů.

 

Díky novému materiálu na výrobu katod a používání elektřiny výhradně z obnovitelných zdrojů klesla uhlíková stopa ze 110 kilogramů CO2 na kilowatthodinu na pouhých 62 kilogramů.

 

Na uhlíkové stopě se nejvíc podílí výroba lithium-iontové baterie. Opět jde o celý dodavatelský řetězec: nerostné suroviny či materiál na katody a grafit na anody. V porovnání s bateriemi v e-Golfu je nová generace výrazně vyspělejší. Za stejnou výrobní cenu nabízejí mnohem vyšší kapacitu.

Vyplatí se elektromobil ekonomicky? I to jsme pro vás spočítali u nejběžnějšího příkladu používání vozu.

Volkswagen má na cestě za nulovými emisemi jasno a své cíle představil i na konferenci Way to Zero. Zaměřili jsme se proto na to, zda se elektromobilita řidičům opravdu vyplatí, či nikoliv.

Robin Schmid je známý německý nezávislý novinář a influencer, elektromobilitou se dlouhodobě zabývá, sám autem na baterie už dlouho jezdí a již také absolvoval nespočet diskusí o výhodách a nevýhodách obou technologií. Právě on se na první konferenci Way to Zero pokusil provést srovnání elektromobilu a konvenčních vozů, protože peníze jsou nakonec vždy jeden z rozhodujících faktorů pro uživatele. Aby bylo srovnání objektivní, počítal Schmid s celkovou částkou, která se s vlastnictvím obou typů vozů pojí, tedy s kupní cenou, případnými dotacemi a daňovými úlevami, s cenou provozu a částkou, za kterou vůz může zákazník prodat dále. Pro své účely si vybral VW Golf 1,5 eTSI vs. jeho elektrického sourozence VW ID.3 a u obou počítal s šesti lety užívání a nájezdem 15 tisíc kilometrů ročně. Následující závěry jsou adaptovány pro český trh

Jak je to s pořizovací cenou?

Aktuální cena nového VW Golf Style 1,5 eTSI (110 kW) s automatickou převodovkou činí na českém trhu 800 900 Kč. Základní varianta ID.3 Pure Performance (110 kW) vychází na 977 900 Kč. Finanční podpora se však na každém trhu do výsledné ceny propíše trochu jinak. Na německém trhu mají klienti navíc možnost získat dotaci až 5 000 EUR a platí pouze poloviční silniční daň. V Norsku například zákazník neplatí za elektromobil DPH a jeho registrace je zdarma. V USA dostanou majitelé elektromobilu slevu na federální dani až 7 500 dolarů a v některých státech mají i další daňové úlevy. V Číně je každé vozidlo s pohonem na elektřinu s minimálním dojezdem 300 km zvýhodněno dotací 1 700 eur.

I v Česku již určitá podpora elektromobility funguje. K dispozici byla pro firmy a podnikatele dotační výzva Nízkouhlíkové technologie - elektromobilita, tedy výzva kdy podnik v závislosti na své velikosti mohl obdržet zpět od 30 do 40 % pořizovacích nákladů. V případě maximální podpory by tak srovnání u nás vyšlo následovně: Nový Golf v přibližně stejné konfiguraci a při stejném výkonu (110 kW) vyjde na 800 900 Kč, nové ID.3 Pure pak začíná na 977 900 Kč. Po odečtu maximální dotace v případě malého podniku se tedy pořizovací cena ID.3 sníží až na 586 740 Kč, tedy ID.3 vychází o více než 210 tisíc levněji než nový Golf. Je však nutno nakonec počítat i s dodatečnými náklady na zpracování dotačního řízení.

Pozn.: V současné chvíli (r. 2022 - 2023) běží dotační výzva MŽP na nákup EV vozů pro veřejnou správu (obce, kraje atd.), kde dotace na pořízení činí až 300 tis. Kč u osobních elektromobilů a až 500 tis. Kč u elektrických užitkových vozů. Více informací zde:

https://www.narodniprogramzp.cz/nabidka-dotaci/detail-vyzvy/?id=108

Provoz hraje ve prospěch elektřiny

Nejvíce majitel elektromobilu ušetří na samotném pohonu. Benzin do Golfu se spalovacím motorem by majitele za šest let provozu přišel na cca 445 000 Kč (při nájezdu 100 km/den, průměrné ceně benzinu 42 Kč/l a spotřebě 7 l/100 km). Elektřina (při zastropování cen na 6 Kč/kWh a průměrné spotřebě 17 kWh/100 km) by stála cca 150 000 Kč. V případě, že majitel vlastní například solární elektrárnu, klesá cena samozřejmě ještě níže. Elektrická auta jsou navíc daleko jednodušší, majitel s nimi nemusí tolikrát do servisu (funguje zde časový servis 1x 2 roky), nevyměňuje se olej, svíčky, déle vydrží brzdové destičky a brzdy celkově, protože elektromobily využívají k brzdění a rekuperaci mj. energii motoru.

Kde naopak ID.3 zaostává?

Co se opotřebení týče, hůře než u Golfa na tom jsou pneumatiky. Ty se opotřebovávají v porovnání se spalovacím autem rychleji jednak kvůli vysoké váze baterie, tak také kvůli tomu, že elektrické auto má při rozjezdu daleko větší okamžitou sílu a málokdo v sobě najde tolik ukázněnosti, aby této síly nevyužíval. V rozporu s častými obavami se majitel se nemusí bát nákladů na výměnu baterie. Moderní akumulátory jsou dimenzované na dlouhá léta používání (Volkswagen poskytuje záruku na baterie min. 8 let/160 000 km, podle toho, co nastane dříve), analýza tedy s výměnou samozřejmě nepočítala. Pan Schmid však upozornil, že i kdyby k výměně došlo, neznamená pro majitele pouze nákladovou položku. I opotřebované baterie jsou totiž stále cenným komponentem, často se již v Německu vykupují, což dokáže pokrýt podstatnou část nákladů na koupi baterie nové.

A co prodej ojetiny?

Tato oblast je ve velké míře neznámá, protože se do ní budou promítat různé programy podpory trhu s ojetými vozy, programy recyklace, nové technologie a stále se rozšiřující okruh zájemců o elektromobily. V každém případě podle analýzy online trhu s ojetými auty v Německu vychází pokles ceny šest let starého elektromobilu na zhruba 18 %. U vozu se spalovacím motorem je to 24 %. Pro Česko bohužel takové srovnání ještě možné není, protože pro elektromobilitu není zatím dostatek relevantních dat.

Sečteno a podtrženo

Při spočítání všech nákladů vychází, že 6 let ježdění benzinovým Golfem přijde jeho majitele na asi 475 tis. Kč (benzin + servis). Varianta s elektrickým motorem na cca 170 000 Kč. Když náklady přepočítáme na ujeté kilometry, vychází u benzinového motoru částka 3,14 Kč/km, u elektromobilu 1,12 Kč/km. Pokud nebudeme brát v potaz dotace, vycházelo by vlastnictví ID.3 i tak o 100 tis. Kč levněji/6 let. Lze také počítat s příjemnými záležitostmi typu dálniční síť zdarma nebo parkování v metropoli na modrých zónách zdarma. Očekává se samozřejmě, že v budoucnu se bude cenový rozptyl dále navyšovat. U nových aut se spalovacím motorem už cena příliš klesat nebude, kvůli daním vztahující se na emise CO2 budou náklady naopak spíše růst. U elektromobilů bude trend opačný. Díky rozšiřující se výrobě, novým technologiím a stále širším možnostem využití obnovitelných zdrojů energie bude cena vozů i jejich provozu podle všech ukazatelů spíše klesat. Taktéž nabíjecí infrastruktura čítá již více než 1 200 veřejných nabíjecích stanic (stav r. 2022) v ČR, ačkoli je třeba poznamenat, že většina klientů EV vozů nabíjí vozidla pohodlně doma ze svých zdrojů (fotovoltaika, zvýhodněné energetické tarify atd.).

Jejda!
Zdá se, že váš prohlížeč není aktuální. Možná náš web nefunguje optimálně. Většina prohlížečů (ale ne MS Internet Explorer 11 a starší) stále funguje dobře.

Doporučujeme aktualizovat webový prohlížeč!
Nejnovější verze může zajistit dobrý zážitek kdekoli na internetu.

Děkuji za vaši návštěvu a bavte se,
Váš tým Volkswagen
24px/configurator private vehicles Created with Sketch.
24px/configurator private vehicles Created with Sketch.