Menu
Zavřít

Vyplatí se elektromobil?
Spočítali jsme to z ekonomického i ekologického hlediska

Vyplatí se elektromobil?
Spočítali jsme to z ekonomického i ekologického hlediska

ID.3 je první uhlíkově neutrální vůz na světě. Naši techničtí specialisté se podívali, jak je na tom elektromobil v porovnání s běžným spalovacím motorem.

Zanechávají za sebou elektromobily skutečně tak mizivou uhlíkovou stopu, jak výrobci tvrdí? Pokud je nabíjíme zelenou energií z obnovitelných zdrojů, při provozu skutečně žádné škodlivé emise nevznikají. Jak to je však během celého životního cyklu počínaje výrobou? Data hovoří celkem jednoznačně. Pro co nejlepší vypovídací hodnotu měření proběhlo pro modely z kompaktní třídy - elektrické i ty s benzinovým či naftovým pohonem. A v zájmu co největší férovosti se testu zúčastnily vozy podobně vybavené.

Nejdůležitější je zelená elektřina

Ještě větší roli než výrobní fáze hraje elektřina použitá na provoz elektromobilů. I s použitím současného evropského elektrického mixu e-vozy výrazně snižují emise, a jak budou plánovaná opatření postupovat, bude tento efekt zesilovat.

Dekarbonizace není utopie

Elektromobilita v dopravě výrazně snižuje emise CO2, a výroba elektrických vozů tak hraje zásadní roli. Jednou z podmínek samozřejmě je používání zelené energie - už dnes majitelé elektromobilů mohou jezdit téměř kompletně bez emisí škodlivin.

Nejúspornější jízda

Zelená energie je vzácná, a tak je potřeba s ní nakládat rozumně. Pro mobilitu vychází jako nejúspornější přímé použití elektřiny v elektrickém pohonu na baterie. Přednost by tak měla dostat elektřina z lokálních a CO2 neutrálních zdrojů.

Elektrické vozy mají už dnes menší dopad na životní prostředí

 

Výroba elektromobilu má na svědomí výrazně vyšší emise CO2, než je tomu u konvenčních aut. Počítá se s kompletním cyklem od vytěžení nerostných surovin přes výrobu polotovarů a dílů až po smontování v závodu. Navíc: přes vyšší výrobní emise a při použití průměrného evropského elektrického mixu dosahuje elektromobil oproti spalovacímu vozu významných úspor během předpokládaného provozu dvě stě tisíc kilometrů.

 

Díky novému materiálu na výrobu katod a používání elektřiny výhradně z obnovitelných zdrojů klesla uhlíková stopa ze 110 kilogramů CO2 na kilowatthodinu na pouhých 62 kilogramů.

 

Na uhlíkové stopě se nejvíc podílí výroba lithium--iontové baterie. Opět jde o celý dodavatelský řetězec: nerostné suroviny či materiál na katody a grafit na anody. V porovnání s bateriemi v e-Golfu je nová generace výrazně vyspělejší. Za stejnou výrobní cenu nabízejí mnohem vyšší kapacitu.

Vyplatí se elektromobil ekonomicky? I to jsme pro vás spočítali pro nejběžnější příklad používání vozu.

Volkswagen má na cestě za nulovými emisemi jasno a své cíle nově představil i na konferenci Way to Zero. V jednom z příspěvků jsme se podívali na to, zda se elektromobilita řidičům vyplatí, či nikoliv.

Robin Schmid je známý německý nezávislý novinář a influencer, elektromobilitou se dlouhodobě zabývá, sám autem na baterii už dlouho jezdí a už prý také absolvoval nespočet diskuzí o výhodách a nevýhodách obou technologií. Právě on se na první konferenci Way to Zero pokusil provést srovnání elektromobilu a konvenčních vozů, protože peníze jsou nakonec vždy jeden z rozhodujících faktorů pro uživatele. Aby bylo srovnání objektivní, počítal Schmid s celkovou částkou, která se s vlastnictvím obou typů vozů pojí, tedy s kupní cenou, dotacemi a daňovými úlevami, s cenou provozu a částkou, za kterou vůz můžeme prodat dále. Pro své účely si vybral VW Golf 1,5 TSI a jeho elektrického sourozence VW ID.3 a u obou počítal s šesti lety užívání v německém prostředí a nájezdem 15 tisíc kilometrů ročně.

Jak je to s pořizovací cenou?

Cena nového VW Golf 1,5 TSI je 30 455 eur. ID.3 sice stojí o 5 500 eur více, ale dotace cenu sníží na 25 425 eur. Hned na začátku je tedy německý majitel elektromobilu o 5 000 eur v plusu, a navíc platí jen poloviční výši daně z motorového vozidla. Finanční podpora se však na každém trhu do výsledné ceny propíše trochu jinak. V Norsku například zákazník neplatí za elektromobil DPH a jeho registrace je zdarma. V USA dostanou majitelé elektromobilu slevu na federální dani až 7 500 dolarů a v některých státech mají i další daňové úlevy. V Číně je každé vozidlo s pohonem na elektřinu s minimálním dojezdem 300 km zvýhodněno dotací 1 700 eur.

I v Česku jistá podpora elektromobility už docela dobře funguje. K dispozici je aktuálně pro firmy a podnikatele prostřednictvím dotační výzvy Nízkouhlíkové technologie - eletromobilita, kdy podnik v závislosti na své velikosti může dostat zpět od 30 do 40 % pořizovacích nákladů. V případě maximální podpory by tak srovnání u nás vyšlo následovně - nový Golf ve stejné konfiguraci vyjde na 657 800 Kč, nové ID.3 pak začíná na 895 900 Kč. Po odečtu maximální dotace v případě malého podniku tedy může pořizovací cena základního ID.3 dosáhnout až na 537 540 Kč, tedy o téměř 120 tisíc levněji než nového Golfu. Je však nutno nakonec počítat i s nějakými náklady na zpracování dotačního řízení.

Provoz hraje ve prospěch elektřiny

Nejvíce majitel elektromobilu ušetří na samotném pohonu. Benzin do Golfu se spalovacím motorem by majitele za šest let provozu přišel na 6 800 eur podle aktuálních německých průměrných cen. Elektřina do baterií jeho nového sourozence stojí však jen 5 100 eur. V případě, že majitel vlastní například solární instalaci, klesá cena ještě níže. Elektrická auta jsou navíc daleko jednodušší, majitel s nimi nemusí tolikrát do servisu, nevyměňuje se olej, svíčky, déle vydrží brzdové destičky a celé brzdy, protože elektromobily využívají k brzdění a rekuperaci energie motor.

Kde naopak ID.3 zaostává?

Co se opotřebení týče, hůře než u Golfa na tom jsou pneumatiky. Ty se opotřebovávají v porovnání se spalovacím autem rychleji jednak kvůli vysoké váze baterie, jednak kvůli tomu, že elektrické auto má při rozjezdu daleko větší odpich a málokdo v sobě najde tolik ukázněnosti, aby ho nevyužíval. V rozporu s častými obavami se majitel se nemusí bát nákladů na výměnu baterie. Moderní akumulátory jsou dimenzované na dlouhá léta používání (Volkswagen poskytuje záruku na baterie osmiletou nebo ujetí 160 000 km, podle toho, co nastane dříve), Robinova šestiletá analýza tedy s výměnou vůbec nepočítala. Upozornil však, že i kdyby k výměně došlo, neznamená pro majitele pouze nákladovou položku. I opotřebované baterie jsou totiž stále cenným komponentem, často se už v Německu prodávají, což dokáže pokrýt podstatnou část nákladů ke koupi nové.

A co prodej ojetiny?

Tato oblast je ve velké míře neznámá, protože se do ní budou promítat různé programy podpory trhu s ojetými vozy, programy recyklace, nové technologie a stále se rozšiřující okruh zájemců o elektromobily. V každém případě podle analýzy online trhu s ojetými auty v Německu vychází pokles ceny šest let starého elektromobilu na zhruba 18 %. U vozu se spalovacím motorem je to 24 %. Pro Česko bohužel takové srovnání ještě možné není, protože pro elektromobilitu není zatím dostatek relevantních dat.

Sečteno a podtrženo

Při spočítání všech nákladů vychází, že šest let ježdění benzinovým Golfem přijde jeho majitele asi na 49 tisíc eur. Varianta s elektrickým motorem na něco přes 40 tisíc. Když náklady přepočítáme na ujeté kilometry, vychází u benzinového motoru částka 0,55 eura/km, u elektromobilu 0,45 eura/km. Pokud nebudeme brát v potaz dotace, jsou v současnosti auta s oběma druhy pohonu cenově zhruba srovnatelná a dá se říct totéž pro Česko v případě podnikatelů. Lze očekávat, že budoucnu se však bude rozdíl zvyšovat. U nových aut se spalovacím motorem už cena příliš klesat nebude, kvůli daním zatěžujícím emise CO2 budou náklady naopak spíš růst. U elektromobilů bude trend spíš opačný. Díky rozšiřující se výrobě, novým technologiím a stále širším možnostem využití obnovitelných zdrojů energie bude cena vozů i jejich provozu podle všech ukazatelů spíše klesat.

Way to Zero Convention

Tak se jmenovala první z řady konferencí, na kterých Volkswagen představuje a mapuje konkrétní kroky svého cíle dosáhnout nejpozději do roku 2050 uhlíkové neutrality jak u svých produktů, tak v provozu samotné firmy. Součástí byly přednášky na téma dekarbonizace výroby, budoucnosti baterií, cirkulární ekonomiky, ale i designu či nových konceptů vozů i jejich používání. Podívejte se na všechny přednášky v angličtině.

Jejda!
Zdá se, že váš prohlížeč není aktuální. Možná náš web nefunguje optimálně. Většina prohlížečů (ale ne MS Internet Explorer 11 a starší) stále funguje dobře.

Doporučujeme aktualizovat webový prohlížeč!
Nejnovější verze může zajistit dobrý zážitek kdekoli na internetu.

Děkuji za vaši návštěvu a bavte se,
Váš tým Volkswagen
24px/configurator private vehicles Created with Sketch.
24px/configurator private vehicles Created with Sketch.