Zavřít

Za volantem
ID.3

Za volantem
ID.3

Marek Zamarski si jako jeden z prvních Čechů rezervoval model ID.3 a měl možnost se s ním projet. Čtěte více o zážitcích z předváděcí akce v Drážďanech i zpoza volantu přelomového modelu Volkswagen.

Text: Štěpán Vorlíček   Foto: Marek Zamarski, Josef Dvořáček, Volkswagen AG

Pozvánku na prosincovou návštěvu do skleněné továrny v saské metropoli dostaly asi dvě stovky takzvaných prebookerů, celkový počet rezervací vozu ID.3 byl v té době kolem třiceti sedmi tisíc. "Byl jsem nadšený jak malý kluk," vzpomíná na zajímavý den ředitel ostravské společnosti SECTRON, která se specializuje na komunikační řešení, mimo jiné i na výbavu pro dobíjecí stanice. Největším lákadlem samozřejmě byla možnost vyzkoušet si elektromobil na nedalekém polygonu Lausitzring.

Klidně by jelo i dvoustovkou


"Testovací vozy neměly problém překročit rychlost 160 km/h, která bude pro sériová vozidla maximálkou. Bude nejrychlejším hatchbackem na semaforech a i při přesunech mimo město rychlostmi mezi 90 a 120 km/h je ID.3 dynamickým autem, které nemá problém předjíždět i do kopce. Překvapilo mě i to, že i ve vyšších rychlostech kolem 140 až 160 km/h je tento kompaktní vůz překvapivě stabilní," vzpomíná Zamarski na své zážitky za volantem.

I ve vyšších rychlostech je ID.3 překvapivě stabilní

Testovací jízda se skládala ze tří úseků, které začaly rychlostní částí s klopenou zatáčkou. "Při testu pršelo, foukal vítr, ale cítil jsem se bezpečně a auto jsem měl plně pod kontrolou. Určitě k tomu přispívá nízké těžiště díky baterii umístěné mezi přední a zadní nápravou. Při 160 km/h u sériového modelu zasáhne omezovač, ale platforma MEB by klidně uháněla i rychlostmi nad dvě stě," zamýšlí se 40letý manažer.

Sedí jak přibitý 


V druhém úseku účastníci absolvovali losí test, tedy manévr před nečekanou překážkou. Při vyšší průjezdové rychlosti a agresivním stylu řízení má podle Zamarského elektromobil daleko menší náklony, než všichni čekali. Přední kola krásně sledují zvolenou stopu a zadní náprava "drží jak přibitá".

Na otázku, co se mu na ID.3 líbí, ze sebe začne sypat jednu pochvalu za druhou: "Auto nabízí vyšší posed na úrovni městského crossoveru, je z něj báječný výhled. S prosklenou střechou je neuvěřitelně vzdušné a poloměr zatáčení je menší než u malých modelů typu Polo. Pro manévrování ve městě, parkování a těsné podzemní garáže je to nejlepší auto, s jakým jsem kdy jel. V třetím úseku jsme si měli možnost vyzkoušet kroužení kolem zhruba metr velkých kuželů a mně se nepovedlo ID.3 utrhnout z asfaltu. To už spíš spolucestující začínali měnit barvu v obličeji," směje se.

Elektromobilita dnes hýbe světem, a že se jedná o revoluci, potvrzují i Zamarského slova: "Přechod ze spalovacích motorů na elektrické přinese nejen čistší ovzduší ve městech, ale také větší klid, pohodu a radost z jízdy. Sice bude ještě nějakých 20 let trvat, než odchod spalovacích motorů začneme výrazně pociťovat, ale nastane to. Když jsem byl malý, chodil jsem se s dědečkem dívat na parní lokomotivy nebo do stájí na statku a děda vyprávěl, jak jako správce objížděl na koni farmy a pole. Tehdy jsem nechápal, proč měl slzu v oku. Až budu svým vnoučatům ukazovat v muzeu své první auto, taky budu naměkko," říká Zamarski.

Stačilo jedno kliknutí 

"Jsem fanda všech nových technologií i zapálený motorista. Není divu, že mě elektromobily zaujaly. Postupně jsem zjišťoval víc informací, svezl se několika modely a byl jsem lapen," usmívá se. Dění kolem ID.3 dle svých slov sledoval delší dobu, a když nastal den spuštění objednávek, počkal si na otevření formuláře a rezervaci odeslal. "Ještě nikdy jsem nové auto po internetu nerezervoval, ale věřím, že ID.3 bude skvělé. Měli jsme ve firmě Passat a Multivan, ke kterému bychom se v elektrické variantě moc rádi vrátili. Pro mě je Volkswagen synonymem střídmého designu, který se neokouká. Cením si spolehlivosti, odolnosti těchto vozů a dostupnosti servisní sítě, což je pro firemního zákazníka velmi důležité," popisuje ředitel firmy, která dnes využívá především koncernové vozy od českého výrobce.

ID.3 bude další přelomový model, naváže na Brouka a Golfa 

Předávání rezervovaných elektromobilů by mělo proběhnout v celé Evropě během jednoho letního týdne, zatím se ale přesné datum neví. "Importér i místní dealer jsou se mnou v kontaktu. Všichni prebookeři jsou zvědaví a natěšení, takže napětí tady je, bez toho by to asi nebylo ono," svěřuje se a dodává, že souhlasí s tím, že ID.3 otevírá novou kapitolu elektromobilů pro širokou veřejnost. "Podle mě je to přesně, jak říká Volkswagen: ID.3 bude po Brouku a Golfu další přelomový model."

Pomalé rozšiřování elektromobility? Žádný strach

Často se u tématu elektromobility spekuluje o tom, jak rychle se nová technologie bude rozšiřovat. Jeden z prvních majitelů ID.3 u nás nabízí celkem střízlivý a racionální pohled, a to i na budování potřebné infrastruktury. "Většinu nových vozidel v Česku kupují firemní zákazníci, které zajímají možnosti financování, dodanění vozidel používaných pro soukromé účely a krácení odpočtu DPH poměrem soukromých a služebních jízd. Soukromí zákazníci se budou zaměřovat na nižší výbavové varianty s menší baterií nebo si počkají na první ojeté vozy z operativních leasingů. Co se týká infrastruktury, nejsem skeptik. Elektřina, kterou Česko vyváží, by vystačila pro každé české auto na téměř patnáct tisíc kilometrů ročně.

A to nemluvím o elektřině spotřebované na výrobu a distribuci paliv. Pokud už teď umíme toto množství elektřiny vyrobit a dopravit k hranicím, proč bychom ji nemohli během noci dobít do našich aut?"

Jejda!
Zdá se, že váš prohlížeč není aktuální. Možná náš web nefunguje optimálně. Většina prohlížečů (ale ne MS Internet Explorer 11 a starší) stále funguje dobře.

Doporučujeme aktualizovat webový prohlížeč!
Nejnovější verze může zajistit dobrý zážitek kdekoli na internetu.

Děkuji za vaši návštěvu a bavte se,
Váš tým Volkswagen
24px/configurator private vehicles Created with Sketch.
24px/interior (not final) Created with Sketch.