Praha - Rekuperace, tedy zpětné získávání kinetické energie při zpomalování, u každého elektromobilu významně prodlužuje dojezd2. Nový Volkswagen ID.4 používá koncept rekuperace, zaměřený na maximální hospodárnost.
Jedná se o složitou problematiku. Co se má stát, když řidič elektromobilu uvolní
pedál plynu a vůz přejde do fáze jízdy bez využívání hnací síly? Má pak
elektromotor pracovat jako generátor a přeměňovat kinetickou energii na
elektrickou? Nebo se má volně otáčet s koly bez přívodu elektrického proudu,
aby mohla být pro další jízdu vozidla využita jeho setrvačnost?
Odpovědi na tyto otázky se velmi liší výrobce od výrobce a model od modelu. Některé
elektromobily přecházejí do režimu rekuperace zásadně při každém uvolnění pedálu
plynu. Volkswagen se u svého nového E-SUV ID.4 - ale i u kompaktního modelu ID.3 -
rozhodl pro odlišnou, hospodárnější strategii. Protože je každá přeměna energie
doprovázena ztrátami, má přednost setrvačná jízda. To platí pro hlavní provozní
režim D (Drive), který se automaticky aktivuje na začátku každé nové jízdy.
Inteligentní koncept rekuperace modelu ID.4 Při zpomalování se kinetická energie přeměňuje na elektrickou*
Setrvačná jízda a rekuperace. Funkce setrvačné jízdy, při níž
řidič s předstihem uvolní pedál plynu, umožňuje klidný a předvídavý styl
jízdy. Chce-li řidič zpomalovat intenzivněji, sešlápne pedál brzdy, čímž aktivuje
rekuperaci. Zpomalení až cca 0,25 g, což odpovídá většině brzdění
v každodenním provozu, zajišťuje pouze elektromotor. Nad uvedenou hranicí
aktivuje elektrický brzdový posilovač třecí brzdy. Přechody mezi brzděním
generátorem a hydraulickou soustavou probíhají téměř neznatelně - díky
bleskurychlému a velmi preciznímu řízení brzdových a poháněcích systémů. Tyto
systémy dbají navíc na to, aby zadní kola, jejichž prostřednictvím rekuperace
probíhá, měla vždy dobrou trakci.
Hospodárnost sériově. Všechny verze modelu ID.4 jsou sériově
vybaveny předvídavým systémem Eco Assistent. Asistent pro ekologickou jízdu
vyhodnocuje data navigačního systému a senzorů vozidla, aby mohl řidiče účinně
podporovat v jeho snaze o hospodárnou a plynulou jízdu. Pokud se ID.4
přibližuje k úseku, který vyžaduje nižší rychlost - například obec, křižovatka
nebo zatáčka -, signalizuje Eco Assistent řidiči, že má uvolnit pedál plynu. Systém
od tohoto okamžiku řídí optimální využívání režimů setrvačné jízdy a rekuperace,
aniž by řidič musel zasahovat. Podobně se vůz chová, pokud se přibližuje
k pomaleji jedoucímu vozidlu vpředu.
D nebo B. Řidič může kolébkovým spínačem provozních režimů na
displeji kdykoli přecházet z režimu D do módu B (Brake) a opačně.
V provozním režimu B volí poháněcí systém modelu ID.4 rekuperaci po uvolnění
pedálu plynu téměř vždy, nedokáže však vůz úplně zastavit. Hranice zpomalení je
0,13 g - to postačuje pro jasně citelné zpomalení, nikoli však pro ovládání
zrychlování a zpomalování prostřednictvím jednoho pedálu. Toto řešení je záměrné,
protože Volkswagen nechce řidiče modelů ID. iritovat - snadné a intuitivní ovládání
patří mezi jejich silné stránky.
Kromě voliče provozních režimů má řidič v některých modelech ID.4
k dispozici druhý nástroj, jímž může ovlivňovat rozhodování mezi setrvačnou
jízdou a rekuperací: volič jízdních režimů (součást sportovního paketu "Plus"). Mód
"Sport" podporuje rekuperaci - a to i v provozním režimu D, byť o trochu
slaběji než v B. V některých situacích hraje roli také stav nabití
akumulátorů. Jsou-li zcela nabité, nemohou samozřejmě přijímat žádnou další energii
z rekuperace.
SUV nového formátu. ID.4 umožňuje sportovní a současně i
komfortní jízdu. Karoserie s charakterově velmi vytříbeným designem nabízí
velkorysý interiér a velmi moderní řešení pro ovládání, zobrazování, informace,
zábavu a asistenční funkce. ID.4 je první výhradně elektricky poháněné SUV a první
globální elektromobil značky Volkswagen. V prosinci 2020 vstupuje v šesti
verzích do celosvětově největšího segmentu trhu, třídy kompaktních SUV. Sada
akumulátorů má podle přání zákazníka využitelnou kapacitu 52 nebo 77 kWh, dojezd
může být až 520 kilometrů (WLTP)2. V době uvedení na trh budou mít
zákazníci na výběr elektromotor o výkonu 125 kW (170 k) nebo 150 kW (204 k). Další
varianty elektrického pohonu budou následovat v roce 2021.
Budoucnost mobility je elektrická. ID.4 je po
ID.33 druhým modelem rodiny ID. Tato nová samostatná produktová
řada doplňuje klasické portfolio značky. Označení ID. vyvolává asociace
s inteligentním designem, identitou a vizionářskými technologiemi.
V rámci strategie "Transform 2025+" investuje značka Volkswagen do roku 2024
jedenáct miliard eur do elektromobility.
1) ID.4 - Spotřeba elektrické
energie v kWh/100 km (EU): 16,9 - 16,2 (kombinovaná); emise
CO2 v g/km: 0; třída hospodárnosti: A+.
2) Dojezd byl u modelu ID.4 zjištěn
ve verzi výbavy, která je pro dojezd nejvýhodnější, a to na zkušební stolici
v souladu s globálně harmonizovanou zkušební metodikou pro osobní a lehké
užitkové vozy (Worldwide Harmonized Light Vehicles Test Procedure, WLTP). Skutečné
hodnoty dojezdu podle metodiky WLTP se mohou v závislosti na výbavě lišit.
Skutečný dojezd v reálném provozu ovlivňuje jízdní styl, rychlost jízdy,
používání komfortních a vedlejších spotřebičů, venkovní teplota, počet
cestujících/množství zavazadel a topografie.
3) ID.3 - Spotřeba elektrické
energie v kWh/100 km (EU): 15,4 - 14,5 (kombinovaná); emise
CO2 v g/km: 0; třída hospodárnosti: A+.
*
1) Řidič uvolní pedál plynu
•
Vozidlo pokračuje v jízdě setrvačností bez využití hnací síly
•
Neprobíhá přeměna kinetické energie na elektrickou
2) Řidič sešlápne pedál brzdy
•
Vozidlo aktivuje rekuperaci
•
Třecí brzdy nejsou aktivovány
3) Zadní kola zpomalují vozidlo
•
Rekuperace prostřednictvím zadních kol
•
Probíhá přeměna kinetické energie na elektrickou
•
Brzdová soustava a systémy pohonu dbají na to, aby měla zadní kola vždy dobrou
trakci
4) Vozidlo zpomaluje
•
Při brzdění v mnoha každodenních situacích zajišťuje zpomalování pouze
elektromotor
•
Od cca 0,25 g aktivuje elektrický brzdový posilovač konvenční brzdy
Zdroj Volkswagen