Praha - Motory TSI evo se zdvihovým objemem 1,0 nebo 1,5 litru jsou doma v téměř všech modelových řadách, od malého vozu up! GTI1 až po Passat a od SUV T-Cross až po Tiguan. V nabídce značky Volkswagen jsou tedy doslova ztělesněním zážehového motoru. Tříválce i čtyřválce nabízejí vysoké výkony i mimořádnou hospodárnost díky rozsáhlému souboru konstrukčních řešení ze světa high-tech.
"Zkratka TSI prozrazuje kombinaci přeplňování a přímého vstřikování paliva," říká
Dr. Frank Welsch, člen představenstva společnosti Volkswagen, odpovědný za
technický vývoj. "Již 15 let vyrábíme kompaktní motory TSI a důsledně je
zdokonalujeme pomocí nových technologií. Jednotky 1.0 TSI a 1.5 TSI jsou velmi
hospodárné a technicky vyspělé agregáty, s nimiž máme dnes před konkurencí
velký náskok."
Síla se snoubí s hospodárností. Ať se jedná o tříválec,
nebo čtyřválec, o verzi s výkonem 90 k, nebo 150 k, kompaktní motory TSI evo
kombinují ve všech verzích působivé výkony s vysokou hospodárností. Například
pro rodinu modelů Golf3 je na výběr 1.0
eTSI3 s mild hybridní technologií. Nejvyšší výkon je
v tomto případě 81 kW (110 k) a maximální točivý moment 200 N.m je
k dispozici mezi 2000 a 3000 min-1. Tříválcový Golf může jet
rychlostí až 202 km/h, v kombinovaném cyklu EU však spotřebuje v průměru
pouhých 4,3 až 4,5 litru benzinu na 100 km (v závislosti na výbavě). To odpovídá
emisím 98 až 102 g CO2 na km.
Motor 1.5 eTSI pro Volkswagen Golf
Od EA 211 k EA 211 evo. Jednotky 1.5 TSI a 1.0 TSI
náleží k řadě motorů označované zkratkou EA 211, která se začala používat
v roce 2012 v modelu Golf 7. V letech 2016/2017 byly čtyřválce
zásadním způsobem modernizovány a současně se jejich zdvihový objem 1,4 a 1,2 litru
zvýšil na jednotných 1,5 litru. V roce 2019 převzaly jejich vylepšení i
tříválce 1,0 litru. Po technické modernizaci nesou oba agregáty označení EA 211 TSI
evo.
Oba základní motory pokrývají široké spektrum výkonů s pouhými dvěma
zdvihovými objemy - 999 a 1498 cm3. Nabídka jednotek 1.0 TSI sahá od 66
kW (90 k) do 85 kW (115 k), motory 1.5 TSI mají nejvyšší výkon 96 kW (130 k), resp.
110 kW (150 k). Kromě toho se pro modely Polo4 a
Golf5 dodávají také tříválce a čtyřválce TGI koncipované pro
spalování stlačeného zemního plynu. Další novinka byla uvedena na trh
v letošním roce. V rodině modelů Golf3 pracují oba motory
s mild hybridním systémem na základě elektrické soustavy s napětím 48 V.
Tato technika snižuje spotřebu paliva, zvyšuje hnací sílu a umožňuje spontánnější
nárůst točivého momentu.
Zdokonalený spalovací proces s Millerovým
cyklem. V závislosti na počtu válců a úrovni výkonu využívají
kompaktní motory TSI evo rozmanité technické moduly. Čtyřválec s výkonem 96 kW
(130 k) a tříválce používají spalovací proces s Millerovým cyklem, který
snižuje spotřebu paliva především v oblasti částečného zatížení, tedy při
běžném jízdním stylu. Základem je brzké uzavírání sacích ventilů, jež snižuje
ztráty sání a umožňuje vysoký kompresní poměr - 12,5:1 u čtyřválce a 11,5:1 u
tříválce.
Menší objem vzduchu ovšem nesmí způsobit pokles výkonu a točivého momentu. Proto
zahrnuje konstrukce motorů dvě náročné technologie. Větší množství vzduchu lze po
sešlápnutí pedálu plynu přivádět do válců díky plynule nastavitelné vačkové hřídeli
na straně sání. Do optimální polohy ho uvádí extrémně rychlý a precizní hydraulický
systém. Nastavitelná je rovněž vačková hřídel na straně výfuku.
Turbodmychadlo disponuje variabilní geometrií rozváděcích lopatek (VTG) - poprvé u
zážehových motorů v mainstreamovém segmentu. Turbodmychadlo vytváří absolutní
plnicí tlak až 2,3 baru u čtyřválce o výkonu 96 kW (130 k), u tříválce je to
dokonce 2,8 baru. Motory nabízejí díky tomu spontánní nárůst točivého momentu až na
maximální hodnotu již ve velmi nízkých otáčkách. U motoru 1.0 TSI odolává
turbodmychadlo teplotám výfukových plynů až 950 °C a dosahuje maximálních otáček
289 000 min-1.
Deaktivace válců ACT. Dalším technickým řešením pro snižování
spotřeby paliva je u motoru 1.5 TSI systém deaktivace válců ACT (Active Cylinder
Technology). ACT deaktivuje druhý a třetí válec v pásmu nízkých až středních
otáček při nízkém až středním zatížení, a to přerušením vstřikování, zapalování a
ovládání ventilů. Tento přechod probíhá bleskurychle a prakticky nepozorovatelně.
Aktivní válce pracují s vyšší účinností, zatímco prostřední válce se pohybují
s výrazně minimalizovanými ztrátami. Při razantnějším sešlápnutí pedálu plynu se
znovu zapojí do činnosti.
Vstřikovací tlak 350 barů. Vstřikovací soustava common rail
pracuje ve všech zážehových motorech TSI evo s maximálním vstřikovacím tlakem
350 barů. Během jednoho pracovního taktu lze uskutečnit až pět dílčích vstřiků.
Palivo je velmi jemně rozprašováno, řízení tvorby směsi je precizní a množství
vznikajících emisí je minimální. Hned za motorem je uložen filtr pevných částic,
který zbavuje výfukové plyny téměř všech pevných částic.
Hliníkový blok válců se speciální povrchovou úpravou třecích
ploch. Motory TSI evo jsou velmi lehké díky bloku válců
z hliníku. Například tříválec má hmotnost pouhých 88 kilogramů. U tříválce a
čtyřválce o výkonu 110 kW (150 k) snižuje tření náročná výrobní technologie. Třecí
plochy válců jsou opatřeny žárově nanesenou vrstvou železa o tloušťce 100
mikrometrů. Elektronicky řízená chladicí soustava zaručuje u jednotek 1.5 TSI a 1.0
TSI výkonné chlazení a udržování optimální provozní teploty. Důležitým komponentem
je sběrné výfukové potrubí integrované do hlavy válců, protože přispívá
k rychlému zahřátí na provozní teplotu, a tím k brzké aktivaci systému
dodatečného čištění výfukových plynů.
1 up! GTI (85 kW/115 k) - spotřeba
paliva, l/100 km (EU): město 6,1, mimo město 4,2, kombinovaná 4,9; kombinované
emise CO2, g/km: 112; třída hospodárnosti: C
2 Passat 1.5 TSI OPF (110 kW/150 k)
- spotřeba paliva, l/100 km (EU): město 6,4 - 6,1, mimo město 5,0 - 4,4,
kombinovaná 5,4 - 5,1; kombinované emise CO2, g/km: 124 - 117; třída
hospodárnosti: B-A
3Golf 1.0 eTSI OPF (81 kW/110 k) a Golf
Variant 1.0 eTSI OPF - spotřeba paliva, l/100 km (EU): město 5,2 - 5,1, mimo město
4,0 - 3,8, kombinovaná 4,5 - 4,3; kombinované emise CO2, g/km: 102 - 98;
třída hospodárnosti: A
4 Polo 1.0 TGI (66 kW/90 k) -
spotřeba CNG, kg/100 km (EU): město 4,2 - 4,1, mimo město 2,9 - 2,7, kombinovaná
3,4 - 3,3; kombinované emise CO2, g/km: 93 - 89; třída hospodárnosti:
A+
5 Golf 1.5 TGI (96 kW/130 k) -
spotřeba CNG, kg/100 km (EU): město 4,4, mimo město 3,1 - 2,9, kombinovaná 3,6 -
3,5; kombinované emise CO2, g/km: 98 - 95; třída hospodárnosti:
A+
6 Golf 1.5 eTSI OPF (110 kW/150 k) -
spotřeba paliva, l/100 km (EU): město 6,1 - 5,9, mimo město 4,1 - 3,9, kombinovaná
4,8 - 4,6; kombinované emise CO2, g/km: 111 - 106; třída hospodárnosti:
A