Golf R je vrcholnou verzí historicky nejúspěšnějšího modelu značky Volkswagen, která nyní zahájila odpočítávání do světové premiéry nové generace. Nový Golf R se představí 4. listopadu a již o den později bude v Německu a Evropě zahájen předprodej nového sportovního vozu. Volkswagen rychle rozšiřuje portfolio sportovních verzí modelu Golf. Po debutu modelů GTI3, GTI Clubsport4, GTE5 a GTD6 následuje nyní nejdynamičtější zástupce osmé generace Golfu: nový Golf R. Stejně jako všechny vozy Golf se i Golf R vyrábí v závodě Wolfsburg.
Ještě vyšší úroveň výkonu, jízdní dynamiky, hospodárnosti, konektivity a digitalizace. To jsou hlavní znaky nového modelu Golf R v roli dynamické vlajkové lodi osmé generace Golfu. Zvláštní pozornost si u nového modelu Golf R zaslouží také inovativní pohon všech kol se selektivním rozdělováním točivého momentu mezi kola zadní nápravy. Řízení pohonu všech kol má na starosti systém regulace jízdní dynamiky, který síťově propojuje také další podvozkové systémy včetně elektronické uzávěrky předního diferenciálu (XDS) a adaptivní regulace podvozku DCC. Nový Golf R nabízí díky tomu optimální trakci, precizní a neutrální jízdní vlastnosti a nejvyšší míru agility. Cílem vývoje bylo maximální potěšení z jízdy na špičkové úrovni. Zdrojem potřebné hnací síly je přeplňovaný čtyřválec 2,0 litru, nejvýkonnější člen řady motorů EA 888, který se dodává pro nový Golf. Technicky vyspělá jednotka s přímým vstřikováním paliva se vyznačuje mimo jiné inovativními konstrukčními řešeními. Jejich příkladem je kapalinou chlazený přívod výfukových plynů k turbodmychadlu, integrovaný do hlavy válců, nebo variabilní časování sacích i výfukových ventilů.
Nový Golf R přijíždí na start
Ohlédnutí do minulosti: První Golf R322, představený v roce 2002,
byl automobilovou senzací. S šestiválcem 3,2 litru o výkonu 177 kW (241 k) byl
nejvýkonnějším Golfem, který Volkswagen do té doby vyrobil. Navíc měl pohon všech
kol a z nuly na 100 km/h dokázal zrychlit za pouhých 6,6 sekundy. Oproti
původním plánům se prodal trojnásobný počet vozů. Od poloviny roku 2003 se jako
první Volkswagen na světě dodával s dvouspojkovou převodovkou (DSG). Golf R32
byl technologickým majákem kompaktní třídy. V roce 2005 debutoval druhý Golf
R322, který byl s výkonem 184 kW (250 k)2 ještě o
trochu výkonnější a suverénnější. O čtyři roky později, na IAA 2009 ve Frankfurtu,
se odehrála světová premiéra nástupce na základě šesté generace Golfu. Volkswagen u
něj vyměnil atmosféricky plněný motor V6 za přeplňovaný dvoulitrový čtyřválec
(TSI)2, který byl o 21 procent hospodárnější. Z "R32" se stalo "R".
Výkon třetí generace přitom vzrostl na 199 kW (270 k)2. V září 2013
následovala, znovu na IAA, čtvrtá generace modelu Golf R na základě Golfu 7, která
prolomila magickou hranici výkonu 221 kW (300 k)2.
1) Vozidlo je studií, která se příliš neliší od budoucí
sériově vyráběné verze.
2) Tyto modely již nejsou v nabídce.
3) Golf GTI (180 kW/245 k, se 7stupňovou převodovkou DSG) -
Spotřeba paliva (EU) v l/100 km: město 8,6, mimo město 5,3, kombinovaná 6,5; emise
CO2 v g/km (kombinované): 149; třída hospodárnosti: C
4) Golf GTI Clubsport (221 kW/300 k, se 7stupňovou převodovkou DSG) - Spotřeba
paliva (EU) v l/100 km: město 8,4, mimo město 5,6, kombinovaná 6,6; emise
CO2 v g/km (kombinované): 151; třída hospodárnosti: C
5) Golf GTE - Spotřeba paliva (EU) v l/100 km: kombinovaná 1,5; spotřeba elektrické
energie v kWh/100 km: kombinovaná 11,4; emise CO2 v g/km
(kombinované): 34; třída hospodárnosti: A+
6) Golf GTD (147 kW/200 k, se 7stupňovou převodovkou DSG) -
Spotřeba paliva (EU) v l/100 km: město 5,4, mimo město 3,9, kombinovaná 4,4; emise
CO2 v g/km (kombinované): 117; třída hospodárnosti: A